Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Weer eens een berichtje van mij op dit forum...

We zijn net terug van vakantie en hadden onze FH voedster Maggie bij een konijnenpension ondergebracht (op zich prima bevallen hoor, zag er allemaal prima uit en die mensen wisten ook wat ze deden). Toen we Maggie weer ophaalden vertelde de mevrouw dat ze die dag nog erg weinig had gegeten en bijna niets had gedronken, ook had ze sinds die ochtend een heel klein beetje dunnen ontlasting (de meeste keutels waren gewoon maar af en toe zat er een dunne bij). We hebben haar dus mee naar huis genomen en goed in de gaten gehouden. Het viel ons inderdaad ook op dat ze wat minder eet. Met name de bix laat ze staan. Groenvoer daarintegen valt ze bijna aan! (bij de opvang kreeg ze ook gewoon groenvoer en we hadden onze eigen bix mee gegeven). Maar wat ook vreemd is is dat ze de wortel ook laat liggen, terwijl ze die eerder altijd het eerst op at, en nu dus helemaal niet! Maar groenvoer eet ze dus goed, hooi ook erg veel, en bix erg weinig.

Maar het ergste is nog dat ze niet drinkt! Sinds we haar weer thuis hebben (vanaf afgelopen weekend) heeft ze hooguit 50ml water gedronken in totaal! We maken het groenvoer wel extra nat zodat ze op die manier nog wat extra vocht binnenkrijgt en in groenvoer zit natuurlijk ook wel vocht, maar toch! Ze heeft altijd al wel weinig gedronken maar dit is wel heel erg weinig!

Verder oogt ze prima gezond. Heb haar vel een paar keer vast gepakt en dat veerde meteen weer terug, dus lijkt ze me niet uitgedroogd... Wel is ze vreselijk aan het verharen, waardoor ze er erg ruig uitziet op het moment. Maar heb geen idee waar ze dan last van zou hebben! Geen water drinken, wortel ineens laten staan en ook de bix nauwelijks aanraken... Iemand ideeen?

Oja, aan het flesje kan het niet liggen: ze heeft op het moment een nippelfles, een kogelflesje en een waterbakje... ook hebben we al water geprobeerd met munt of bascilicum (wat ze normaal gesproken meteen opdrinkt) maar niets helpt...

Geplaatst:

helaas kan ik je niet helpen maar ik zou zeggen als je je ongerust maakt dierenarts bellen. ongerustheid is bij mij reden om de dierenarts te bellen. beter een keer te veel naar de dierenarts dan 1 keer te weinig.

Geplaatst:

Krijgt ze meer groenvoer dan voorheen? Of is het ongeveer hetzelfde gebleven?

Bij mij drinken ze ook nauwelijks, maar krijgen de laatste tijd wel meer groenvoer. Ze krijgen dus wel vocht binnen dankzij het groenvoer en daarom maak ik me zelf wat minder druk om het water drinken.

Bij mij is het trouwens ook zo dat ze bepaalde groentes voorheen heerlijk vonden, maar nu regelmatig laten liggen.

Ze krijgen bijvoorbeeld altijd een klein stukje appel, vlak voordat ik naar bed ga. Vroeger vielen ze mijn hand aan en liet ik ze van mijn hand een stukje uitkiezen. Ze schoten er dan mee weg en beschermden hun stukje appel met hun leven. Echt waar...

Maar tegenwoordig kijken ze helemaal niet meer om naar de appel. Ik moet 's morgens vaak de stukjes appel weer uit de ren halen, omdat ze tegen die tijd aangevreten zijn door een kudde mieren...

Misschien is de smaak van de konijnen anders geworden, waardoor ze nu niet meer zo verzot zijn op appel (en in jouw geval wortel)?

Mensen hebben dat ook wel eens (vroeger walgde ik van pindakaas, tegenwoordig vind ik het heerlijk... om maar een voorbeeld te noemen). Zou dat bij konijnen ook kunnen?

Geplaatst:

Ze krijgt inderdaad wel meer groenvoer dan voorheen, omdat we het idee hebben dat ze anders te weinig eet. En wat je verteld klinkt zeer bekend, onze Maggie is ook een echte dame die 'ineens' besluit iets niet meer lekker te vinden... Zolang ze er nog goed uitziet en fanatiek door het hok en de tuin springt maak ik me ook niet al te veel zorgen, maar omdat onze ram een paar maand geleden is overleden aan de gevolgen van tandproblemen maar je je toch wat meer zorgen als het op eten enzo aankomt....

Geplaatst:

Ik zou even de kiezen laten nakijken op haakjes. Het zou kunnen verklaren waarom ze de harde biks en wortel niet wil eten. Het verklaart alleen niet dat ze weinig drinkt.

Geplaatst:
Ik zou even de kiezen laten nakijken op haakjes. Het zou kunnen verklaren waarom ze de harde biks en wortel niet wil eten. Het verklaart alleen niet dat ze weinig drinkt.

Jawel, ze krijgt en eet meer andere groente ;)

Geplaatst:

Bij mij is het nu ook zo dat ze minder biks eten. Voorheen vielen ze eerst op de biks aan, daarna pas op de groente. Nu is het andersom.

De biks gaat uiteindelijk wel op, maar ze doen er nu langer over.

Maar ook dat begrijp ik wel, want mijn konijnen krijgen echte groenteschotels! Als ik het klaar maak, krijg ik er bijna zelf trek in.

Nee, maar zonder gein: gaat de biks uiteindelijk wel op? Of wordt dat gewoon helemaal niet meer gegeten?

Want als ze dat niet meer eten (en hardere groente ook laten liggen, zoals wortel), dan kan het inderdaad wel met de kiezen te maken hebben.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .