Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

(mijn vragen en verhaal waren ook niet aanvallend bedoeld maar meer de vraag of je DA wel kundig genoeg was daar ik wat vreemde dingen in de teksten tegenkwam......mocht je je aangevallen voelen door mij dan sorry...maar niet zo bedoeld!)

Misschien kan je wat dwangvoer op een schoteltje bij haar neerzetten.....misschien wil ze dat zelf wel eten ipv dwangvoeren.

Maak het ook gerust iets dunner...krijgt ze gelijk wat meer vocht binnen.

Dat ze zelf al wat eet is een goed begin!

Het zal voor haar ook wel raar zijn dat er tanden missen......blijft wel vervelend dat de DA de bovenste tanden heeft laten zitten.

Olvarit wortel (zonder toevoeging van aardappel) kan ook alleen zit daar meer suiker in maar als ze al mager is kan dat best een paar daagjes.

Heb je al geprobeerd om wat dwangvoer op je vinger aan te bieden ...misschien moet ze even wennen aan de andere smaak en vind ze het gewoon raar spul.

Keuteld ze wel normaal of ook minder?

Geplaatst: (aangepast)

Ik voelde me niet echt aangevallen hoor, maar ik schrok gewoon van de heftigheid. Is alweer over - ook omdat het beter lijkt te gaan met mijn beestje.

Ze heeft nog wat gegeten, maar is nu weer helemaal in haar schulp gekropen, omdat ik net met een watje - heeeeeel voorzichtig - aan haar wond heb gezeten. De wond ziet er op zich rustig uit - niet rood, geen pus - maar er zitten wel wat haartjes in en een beetje wittig 'stolsel'. Lijkt me oke, toch?

Dat ze zo'n schichtig beestje is, maakt het ook niet gemakkelijker haar te helpen. Dat ze eten van mijn vinger zou likken, is bijvoorbeeld uitgesloten. Eigenlijk zou ik nu weer wat Recovery moeten geven, maar ze schiet van al dat gedoe aan haar lijf zo in de stress dat ik het nu even laat, (ook omdat ze zelf meer lijkt te eten dan ik er onder 'dwang' in krijg). Die stresserigheid is overigens ook wel een reden om niet iedere 3 weken te willen tandjes knippen.

Ik heb nu olvarit van wortel en aardappel in huis, zonder kon ik niet vinden... Is aardappel slecht voor haar? Ik denk wel dat olvarit gemakkelijker te geven is dan die dwangvoeroplossing; dat wordt zo'n onhandelbare substantie!

En ze keutelt maar heel weinig... Morgen zou dat meer moeten zijn omdat ze vandaag ook echt meer gegeten heeft dan gisteren. Ik hou het in de gaten...

aangepast door AnnaR
Geplaatst:

Met aardappel niet geven hoor is niet goed voor haar.....

Als ze weinig blijft keutelen morgen zou ik toch nog even de DA bellen voor darmstimulans......je konijn is eigenlijk al slecht etend onder narcose gebracht en dat kan een hoop problemen met de darmen teweeg brengen.Die kunnen namelijk stilvallen.

Als je het dwangvoer wat dunner maakt en het gaatje van het spuitje iets groter maakt zal dat makelijker gaan.....al geprobeert het op een schoteltje bij haar te zetten?

Geplaatst:
Ik denk wel dat olvarit gemakkelijker te geven is dan die dwangvoeroplossing; dat wordt zo'n onhandelbare substantie!

Idd! Lastig spul! Ik krijg Recovery niet uit een spuitje zonder haperingen en explosies, hoe zeer ik tuitjes ook bijknip. Qua dwangvoer ben ik overgestapt - met instemming van de DA - op een papje van Science Selective biks. Mijn konijnen eten dat voer sowieso. Zo'n papje wil wel heel soepeltjes uit een spuitje komen en het is een kwalitatief goed, hoogvezelig voer.

Mocht dwangvoeren toch nodig zijn - laten we hopen van niet - , vraag dan eventueel aan je DA of je een SS-papje kunt gebruiken. Olvarit bevat volgens mij weinig vezels. Dus het zou mooi zijn als je naast Olvarit dan ook iets anders kunt geven.

Geplaatst:

SS brokjes weken en door de olvarit heen is ook nog een mogelijkheid.

Geplaatst:

Maar enkel de wortel olvarit gebruiken dus niet gemengt met aardappel.

Even in de winkel goed op het potje lezen.

Wat ook goed werkt is dwang voor op haar voorpootjes smeren....als konijnen ergens een hekel aan hebben is vieze pootjes dit likken ze dan snel schoon :mdr:

Soms denk ik je moet zelf gewoon eff slimmer zijn dan je konijn.

Ook de pijnstilling zorgd er voor dat ze weer wil gaan eten.( dus zonodig meer pijnstilling halen zolang ze niet eet wat nodig is.

Maar bied haar ook zacht worteloof aan en rucolla ect. peterselie.

Geplaatst:

Dank voor alle tips!

Ik heb de aardappel olvarit niet gebruikt hoor. (Die gooi ik wel een keer door de soep of zo :-)) Leek me beter eerst het antwoord op mijn vraag af te wachten. Was ook zo!

Het schoteltje Recovery heeft ze nog niet aangeraakt, maar ik laat het nog even staan. En het spul op de pootjes smeren vind ik echt de tip van de dag! Ga ik meteen doen!

Mijn konijnen krijgen ook SS, dus ik zal eens kijken hoe een papje daarvan uit het spuitje komt. Anders probeer ik alsnog olvarit wortel (en echte wortel in minireepjes).

Echt GOED gaat het nog niet met Bayan vind ik... Maar wel wat beter...

Geplaatst: (aangepast)

Ik heb inderdaad even gebeld met de DA. Hij wil het nog even aanzien (omdat ze eigenlijk nog maar net weer echt begint te eten), maar hij drong erop aan dat ik meteen bel (ook in het weekend) als ik denk dat het niet goed gaat.

Inmiddels eet mormeltje naast wortelloof ook weer wat sprietjes hooi, dus het zou langzamerhand weer op gang moeten komen. Ik hou het in de gaten.

Ik heb trouwens min of meer al jullie tips uitgeprobeerd, met wisselend succes, maar in ieder geval veel dank. Ik heb er weer vertrouwen in dat ze beter wordt.

Twee vraagjes nog:

- ik probeer de wond open te houden met ruim lauw water en een watje. Is dat oke?

- Bayan is een heel bang beestje (na dit avontuur helemaal, denk ik :-() maar ze is smoorverliefd :love: op ex-ram Tavsan (spreek uit Tausjan = turks voor 'konijn ). De liefde is helemaal wederzijds. En hij is ook een beetje van de kaart omdat zijn verloofde er niet is. Is het een idee om hem af en toe naar binnen te halen en bij haar in het hok te zetten of kan ik dat beter niet doen?

De hooithee is bijna afgekoeld. Het ruikt heerlijk! Ik hoop dat bayanneke dat ook vindt. :-)

aangepast door AnnaR
Geplaatst:

Volgens mij kunnen de 2 lovers gewoon samen hoor!Kan ze steun zoeken bij d'r ventje......(neem aan dat ze al eens gekoppeld waren?).

Zou hem erbij laten en gewoon even aanzien hoe het gaat.

Op de vraag of ze goed keuteld heb ik nog niet echt een goed antwoord gehad......Ookal eet ze nu nog minder zou ik toch aandringen om een darmstimulans te regelen....als ze helemaal stilvalt heb je echt een probleem!

(ik kan erover meepraten......het is zo gebeurt dat stilvallen!vooral doordat ze slecht heeft gegeten voor ze onder narcose ging wat eigenlijk niet had gemogen).

Geplaatst:

Ik heb ook altijd Science Recovery dwangvoer gebruikt, maar ik gebruik voortaan alleen nog maar Critical Care dwangvoeding van Oxbow. Dit bevalt veeeeeel beter. Konijnen vinden het echt lekker en het glijdt heel makkelijk door het spuitje. Je krijgt het echt veel makkelijker naar binnen bij je konijn. Ik raad je aan om dit eens te proberen!

Geplaatst:

Ow ik las dat je het wondje openhoudt met lauw water? Ik weet niet of het misschien beter is steriel water te gebruiken.. dus gekookt water af laten koelen.

Geplaatst:

No worries, ik gebruik gekookt water (zou ik bij mezelf ook doen, tenslotte). Maar dat kan natuurlijk ook lauw zijn :-).

Inmiddels zie ik wel een paar keuteltjes, maar het stelt nog niet veel voor... En het arme mormeltje eet ook nog steeds niet echt zelf. Bayan krijgt nu om het uur een klein beetje dwangvoer: olvarit wortel met recovery erdoor. En dan masseer ik ook even - heeeeeeel voorzichtig - haar buik.

Gisteravond was haar verloofdeTavsan even bij haar. Dat is nogal een druktemaker, dus ik heb het bij een uurtje gelaten, maar het deed haar wel goed, volgens mij. Zo meteen nog maar eens even.

Geplaatst:

Dat doet ze inmiddels ook, gelukkig. Maar wel weinig en omdat ze al zo mager was blijf ik haar een beetje dwangvoeren. (Een papje van olvarit en geweekte SS werkt het best.)

Geplaatst:

Mijn arme beestje.

Ze was nog verre van hersteld en kreeg er een volgende abces overheen - op een heel andere plek, deze keer achter haar oog. Ze dronk niet meer, at niet meer, en wilde eigenlijk alleen maar tegen haar verloofde aan liggen. En die was heel erg lief tegen haar en onkarakteristiek rustig.

De dierenarts zei dat ze een volgende operatie waarschijnlijk niet zou overleven, en dan nog: hoe komt een beestje van een maand of acht nu al aan twee abcessen, en hoe veel volgen er nog? Hij adviseerde haar te laten inslapen en dat hebben we gedaan...:(

Geplaatst:

Stekte met het verlies!

Jammer dat er toch niet nogmaals geopereerd is of eigenlijk jammer dat de DA niet goed gekeken heeft.......heeft je konijn na de eerst operatie eigenlijk AB gekregen en zo ja welke?

Geplaatst:

De dierenarts heeft WEL goed gekeken!!! En hij heeft geconstateerd wat wij al vermoedden: dat ze nog superzwak was sinds de vorige operatie en dat ze dus niet sterk genoeg was voor WEER een operatie. Een opratie om een abces ACHTER haar oog weg te halen, nog best complex ook. En ja ze heeft AB gekregen - enrofloxoral - en ja ik heb al gehoord dat dat niet de beste keus is.

Ik ben dagen bezig geweest haar om het uur handmatig te voeden met een pipetje, want zelf eten lukte maar mondjesmaat. Ze was mat, bang, ellendig, broodmager en doodziek. Ik ben er helemaal voor om alles te doen wat mogelijk is om eenkonijnleven te redden, maar dan graag wel binnen de grenzen van wat nog te hebben is voor zo'n ziek dier.

Zou je me alsjeblieft adviezen in de categorie 'je had beter...' willen besparen? Ze is er inmiddels niet meer, weet je....

Geplaatst:

Vervelend dat ze is overleden en sterkte toegewenst!

Ik wil je wel aanraden om met je andere konijn voortaan naar een andere dierenarts te gaan. Eentje die echt verstand van konijnen heeft.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .