Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn prachtige (en heel verlegen) konijn Bayan heeft volgens mij een kaakabces. Ik zie ineens (sinds 3 dagen, maar het is vandaag duidelijk groter) een dikke bobbel schuin rechts onder haar kin. Morgen is het zondag... Kan ik wachten tot maandag om een afspraak met de DA te maken of is er meer haast bij zoiets?

Ik ben helemaal nieuw hier en val een een beetje met de deur in huis, maar ik maak me echt zorgen over het beestje. Ben nog een onervaren konijnenmoeder...

Binnenkort stel ik Bayan (black/tan beauty) en haar verloofde Tavsan (zwarte hangoor clown) wat uitgebreider voor!

Geplaatst:

Eet je konijn nog wel goed? Dan kan het tot maandag wachten.

Maar als konijnen veel pijn hebben stoppen ze met eten en vallen de darmen stil en gaan ze uiteindelijk daar aan dood als je niks doet. Maar een konijn kan jaren met een abces lopen voordat het zoveel pijn geeft, dus zolang het beestje nog goed eet en keutelt en vrolijk lijkt is het okay om tot na het weekend te wachten. Een kaakabces kan toch niet snel even opgelost worden.

Een kaakabces kan ook een tandprobleem zijn of een botprobleem (mijn konijn bleek ooit de kaak gebroken te hebben). In ieder geval griote kans dat het beestje onder narcose moet om het te onderzoeken en behandelen. Zorg dan wel dat je DA een konijnvriendelijke narcose gebruikt (gasnarcose is het beste voor onderzoeken geloof ik). Niet alle DA's hebben dat namelijk dus dan zou je een andere DA moeten zoeken want de narcose is juist het gevaarlijkste voor konijnen.

Je kan je abcessen op twee manier behandelen: 1. draineren (open snijden zodat ze pus weg kan en dan een tijdje open houden tot de infectie met AB bestreden is) of 2. het abces helemaal wegsnijden. Als dat laatste een optie is (gezien plaats en leeftijd konijn) dan is dan het beste volgens de site van Wilhelmina (toonaangevende dierenkliniek op het gebeid van veterinaire zorg voor konijnen hier in Nederland) http://dierengebit.nl/abces-konijn.html

Ze hebben ook uitgebreide info over de juiste anesthesie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/sedatie.html

sterkte bij de DA komende week. Misschien valt het allemaal wel mee en is het gewoon een vetbultje of zo.. (maar zo niet dan heb je nu vast een heleboel goeie informatie.)

Geplaatst:

Dank voor de info!

Bayan heeft net nog lekker zitten knagen op wat paardenbloemblaadjes en ze zit ook niet helemaal stilletjes in een hoekje. Maar ze is wel wat minder levendig dan anders, dat viel me op voordat ik zag dat de bult onder haar kin groter was geworden...

Maandag meteen een afspraak maken dan maar. Toen ze dit voorjaar werd ge-ent zei de diernarts al dat we het slijten van haar tanden een beetje in de gaten moeten houden. Misschien heeft het daar iets mee te maken.

We zullen wel zien. Gelukkig laat ze zich nog wel de oortjes wassen door haar geliefde. :love:

Geplaatst:

De DA zei dat verkeerd slijten van de tandjes ook kon komen omdat ik haar te veel andere dingen dan hooi gaf. (te veel knaagvoer, te weinig maalvoer, als je begrijpt wat ik bedoel.) Dat heb ik sindsdien veranderd, maar misschien is het toch niet helemaal goed gegaan. De DA zei ook dat ze Bayan's gebitje wat kon bijschaven als het nodig is.

Ze is nog maar een jong beestje (ongeveer 6 maanden) en ik ben 1,5 maand geleden nog bij de DA geweest voor de enting en controle. Kan me niet voorstellen dat haar tandjes sindsdien al zo ernstig vergroeid zijn.

Maar we gaan het beleven, de DA zal het allemaal wel kunnen zien en beoordelen.

Geplaatst:
Misschien is het wel wat anders... enting geeft ook bultje en zo..

Een enting geeft toch alleen een bult op de plek waar ze geent zijn?

Neem niet aan dat het beestje op deze plek geent is meestal in de nek of op de flank toch?

• 2 weken later...
Geplaatst: (aangepast)

We zijn inmiddels een weekje verder. Een weekje waarin het abces inderdaad moest rijpen en waarin mijn arme Bayan heel weinig heeft gegeten. :-( Met dat magere lijfje is ze vandaag onder het mes gegaan... Volgens de assistente is alles goed gegaan en ligt ze nu bij te komen van de narcose. Ik ga haar straks halen.

Ze had 2 ontstoken voortanden onder. De DA heeft die getrokken en het abces leeggemaakt. Nu maar hopen dat dat abces wegblijft en dat ik het tandjes knippen goed onder de knie krijg...

aangepast door AnnaR
Geplaatst:

Tandjes knippen? Dan is je dierenarts beslist niet "konijnkundig". Knippen kan de tanden doen splijten tot in de wortel, met een heleboel narigheid vandien. Indien nodig moeten de tanden periodiek geslepen worden door de dierenarts. Laat zeker niet toe dat de dierenarts de tanden knipt!

Let er op dat je van de dierenarts darmstimulerende middelen, dwangvoer en pijnstilling meekrijgt, wanneer je haar ophaalt!

Geplaatst:

Had de DA dan niet beter ook de bovenste voortanden kunnen verwijderen?

Volgens mij blijven die nu namelijk daargroeien en dat lijkt me niet de beste oplossing....

Aan knippen van voortanden zou ik als ik jouw was niet aan beginnen zoals pechkonijn al omschrijft.....als het splijt heb je een probleem.

Geplaatst:

Nog even wat vraagjes.....Weet je zeker dat je DA konijnkundig is?

Ik lees:een week abces rijpen.....volgens mij is dat niet de bedoeling bij een konijn.

Heeft het abces leeggedrukt....ik hoop wel opengelaten?

Krijgt je konijn ook AB zoja,welke?

Zo niet waarom niet?

Geplaatst:

Handig zo'n dierenarts, knippen veroorzaakt juist abcessen... Had die beter alle 6 de tanden er uit kunnen halen en ik raad je aan dit alsnog te doen. Daarnaast de juiste antibiotica mee krijgen.

Geplaatst:

Jeetje, wat veel felle reacties. Daar was ik effe niet op voorbereid... Ik schrok me rot.

Ja ik heb pijnstillers, AB (enrofloxoral) en dwangvoer. Nee de opererende DA zei ook dat rijpen van een abces bij een konijn geen zin had (foutje van collega, jammer dat Bayan van dat foutje zo mager is geworden :-(). Ja hij zei dat er voor- en tegenstanders van tanden knippen zijn, en dat hij een voorstander is, maar dat de keus aan mij is. Ja ik moet dagelijks zachtjes de korstjes weghalen om het abces open te houden. Ja ik heb een afpsraak voor over tien dagen om te kijken of alles goed gaat met haar en of er nog langer AB nodig is. Ja ze woont nu 10 dagen binnen waar geen vliegen zijn die eitjes in de wond gaan leggen.

Mijn zorg is dat ze maar HEEEEL weinig eet. Dwangvoeren gaat bijna niet, ze laat het merendeel uit haar bekje lopen. Ze is doodsbang en wil het liefst met rust gelaten worden. Wat ik zo veel mogelijk probeer, maar bijna niet over mijn hart kan verkrijgen.

Genoeg info zo?

Geplaatst:

De reacties zijn lochies....Een dierenarts met verstand hier van zal altijd tot tanden verwijderen over gaan.

Aangezien de onderste tanden wel verwijderd zijn.

Kunnen de bovenste tanden niet slijten idem de stift tanden.

Die zijn heel pijnlijk voor het konijn als ie de onder tanden mist.

Nu zul je die elke 3 weken moeten knippen terwijl een keer verwijderen veel beter is voor je konijn.

Een konijn heeft 20 kiezen daar kauwd hij mee.

zonder tanden enkel groen in reepjes aan bieden.

Foutje van collega had in dit geval het leven van je konijntje tijdens de operatie kunnen kosten....

Ze ging er immers in een slechte conditie heen en in.

ik zou haar groen voer aan bieden en laat haar zelf eten....je geeft 2 keer daags pijnstilling?

Geplaatst:
Jeetje, wat veel felle reacties. Daar was ik effe niet op voorbereid... Ik schrok me rot.

De reacties zijn natuurlijk niet aanvallend naar jou bedoeld. Het is logisch dat je op het advies van je dierenarts af gaat. Maar in dit geval heeft de dierenarts het bij het verkeerde eind.

Voordat je beslist wat je verder aan het gebit laat doen (voor een oplossing zonder knippen), moet je haar maar wat laten aansterken. Bied alles aan wat ze normaal gesproken lekker vindt. Pest haar er een beetje mee. Dwangvoeren liever ieder uur een heel klein beetje, dan veel met langere tussenpozen.

Geplaatst:

Het is inderdaad absoluut niet naar jou bedoeld, maar een fout van de dierenarts.. De bovenste tanden laten zitten en knippen? Elke 3 weken stress + wat moet die nog met die tanden? Ik heb hier nog in de groep 1 zonder tanden en je ziet geen verschil, alles kan die eten, behalve dat je appeltjes en worteltjes even heel klein moet maken, maar dat is geen probleem.

Het was beter geweest als je duplocilline als antibiotica had gehad.

Zie deze link en dan bijna onderaan:

http://dierengebit.nl/konijn-ooguitvloeiing.html

Het is belangrijk om door middel van een bacteriƫle kweek (BO) na te gaan welke bacterie(n) er in het abces voorkomen en met een antibiogram welk antibioticum er tegen die bacterie(n) werkt. We hebben bijgehouden welke bacteriƫn er vaak voorkomen. De meest voorkomende bacterien zijn: Anaerobe bacteriƫn. Af en te worden er ook Pasteurella multocida. Maar ook Staphylococcus intermedius, Clostridium en Actinomyces gevonden.

Enrofloxacine (Baytril, Enrofloxaral Drops, etc.) werken niet tegen anaerobe bacteriƫn. Deze anaerobe bacteriƫn komen vaak voor bij konijnenabcessen.

Als er geen kweek word genomen is het dus altijd beter om de duplo te geven.

Geplaatst:

Oke, dank voor de info. Daar heb ik wat aan.

Ik zal even overleggen met de DA over hoe we dat gaan doen met de tandjes. Hij zorgt al jaren uitstekend voor mijn hond en 3 katten , dus ik ga liever niet meteen in de aanval. Daarnet adviseerde de assistente om Olvarit (wortel) te proberen als ze Recovery echt niet wil. En ik heb net haar lievelingskostje (paardebloem/appelboomblaadjes - heel fijn gesnipperd) voor haar neergelegd. Daarin is ze in ieder geval geinteresseerd, maar ze eet nog niet.

Ben nog steeds bang dat ze het niet gaat overleven, met dat magere lijfje en dan niet eten (en heeeel weinig drinken...)

Geplaatst:

Hier doen ze ook al jaren de honden, katten en paarden goed, althans 3 van de 4 dierenartsen, de laatste doet ook altijd de honden en katten goed (paarden is andere sector), maar ook de konijnen.. en ze weten dat ik ook alleen door hem nog geholpen wil worden met de konijnen. Veel dierenartsen weten simpelweg te weinig over konijnen en daar gaat het vaak mis..... Ik ben eerst zelfs nog bij een andere praktijk geweest specifiek voor de konijnen, mag geen probleem zijn vind ik.

Hou haar verder goed in de gaten en denk er eens goed over na om de andere tanden te trekken, maakt het voor jezelf een stuk makkelijker straks.

Geplaatst:

BRC had het ook al gevraagd maar geef je wel pijnstilling? Als een konijn pijn heeft eet het niet dus ik zou zeker 2x per dag Metacam of een andere pijnstiller (mijn voorkeur is Metacam ;)) geven. Sterkte.

Geplaatst:

En nu eet ze ook weer hele kleine beetjes biks en geraspte appel!

Het is nog niet veel, maar ik vind het hoopgevend.

Ik heb van de dierenarts Carprofen Drops tegen de pijn meegekregen. Twee maal daags voor in ieder geval vijf dagen, maar hij zei ook: ga er vooral langer mee door als je denkt dat ze pijn heeft - dat kan geen kwaad.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .