Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo BB´ers,

Ik heb 3 konijnen van 1640 gr, 860 gr en van 2130 gr. Ze zouden ongeveer 97 gr biks per dag mogen hebben (bij de 860 gr ga ik uit van het gewicht wat ze uiteindelijk ong gaat wegen). Ik vond vandaag dat een van mijn konijntjes wel een beetje magerder aan het worden was, ze is ook net verhaard dus ik dacht misschien lijkt het wel zo. Ik heb haar gewogen en ze weegt nu 1640 gr, ze is 67 gr(!) afgevallen in 2 weken tijd. Ze krijgen 2 keer perdag hun biks en dat eten ze dan uit mijn hand op, hierop vallen ze altijd, gezond, aan. (Niet te hongerig maar ook niet alsof ze vol zitten.) Ze hebben hun biks dan altijd binnen 5 minuten op. Ook krijgen ze elke dag 300 gram groente. Nou heb ik dus gewogen hoeveel biks ik ze elke dag geef en ik geef ze 40 gr. Dat is dus veel te weinig! Ik schrok hier wel van want ik weeg ze iedere week en pas daar het voer opaf. Blijkbaar zijn het steeds kleinere handjes geworden:$ Nou hebben ze ook nog eens wormen dus dat zal ook wel meespelen maar toch. Weet iemand hoe ik dit het best kan aanpakken? Ineens meer voer geven lijkt mij ook niet gezond, dan worden het vetten ipv spieren en dat is ook weer ongezond. Ze worden nu ontwormt dus als die weg zijn zal het ook wel beter gaan. Alvast bedankt!

Groeten Margot

ps misschien denken jullie wel wat een domme vraag maar ik wil het graag zo goed mogelijk doen zodat ze zo gezond mogelijk worden/blijven.

Geplaatst:

ik weet niet of dit topic hier hoort of bij voeding. maar als dit topic bij voeding hoort zou dan aub één van de moderatoren hem willen verplaatsen?

Geplaatst:

Omdat je konijnen op dit moment behandeld worden voor wormen, vind ik het logisch dat je je vraag bij 'Gezondheid' stelt. Vanwege die omstandigheid durf ik je niet zo goed advies te geven.

Bij mijn konijnen, in gezonde staat, ben ik geneigd de voeding langzaam te veranderen, met stappen van 5-10 gram per 3 dagen voor de twee samen. Maar omdat jouw konijnen behandeld worden voor wormen en omdat je een konijn in de groei hebt, is het misschien beter om sneller meer te gaan geven. Ze hebben de calorieën en vitaminen misschien nodig om beter te worden.

Kun je morgen een DA bellen? In Amsterdam zijn er DA op zaterdagochtend geopend, maar ik weet niet of dat bij jou in de buurt zo is.

Of andere BB-ers kunnen je nog goede raad gaan geven..

Geplaatst:

Dom vind ik je vraag trouwens niet. Konijnen hebben gevoelige darmen, alhoewel het per konijn enorm kan verschillen.

Kleine toevoeging: ik denk dat je niet hoeft te vrezen voor vervetting, want je geeft SS brokjes en dat zijn geen hoog-energetische brokjes. Reden dat ik zelf heel geleidelijk de hoeveelheid grammen voer verhoog of verlaag, is dat ik 2 konijnen met gevoelige darmen heb.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties en meedenk werk!

Dan ga ik nu toch maar gewoon meer geven. Van SS worden ze idd niet zo snel dik maar ik dacht ik vraag het toch maar even want als ze ineenkeer heel dik gaan worden (lijkt me stug maar toch) is dat weer het andere uiterste.

Ze krijgen wel, uiteraard, onbeperkt hooi, een grote portie groenten en ze kunnen de hele dag door gras eten in hun ren. Dan krijgen ze vanaf nu ong 150 gr per dag.

De konijnen vinden wat meer brokjes helemaal niet erg, heb ik vanochtend gemerkt. Het was een hele schrans partij:he:

Wat ook mee helpt is dat ze ong 18 uur per dag in hun ren kunnen rennen (20 m2) en ze allemaal spring, klim en speel mogelijkheden hebben ze zullen dus ook eerder spieren ontwikkelen dan vet.

Geplaatst:

Nog een tip voor het steeds kleinere handjes geven: ik heb een bekertje waarin ik met een streepje aan heb gegeven hoe vol die mag zitten. Een "maatbeker" dus eigenlijk voor de biks. (Of je kunt een ander bakje oid zoeken waar de gewenste hoeveelheid precies inpast). Dan weet je zeker dat je handjes niet kleiner worden!

Succes ermee, ik hoop dat het met name aan de wormpjes lag en dat het konijntje snel weer op z'n goede gewicht zit!

Geplaatst:

Bedankt voor de tip!

Dat is zeker handig en dat ga ik nu ook gebruiken!

Ik hoop ook dat het aan de wormen ligt, anders voel ik me wel heel schuldig. Het kan wel kloppen want sinds een week of 2 hebben ze wormen en sinds die tijd is ze afgevallen. Ik weeg ze iedere week maar nu was ik het natuurlijk een week vergeten (ik kan me zelf wel voor mijn hoofd slaan.)

Gelukkig zijn mijn andere 2 konijntjes die nog in de groei zitten wel gewoon aangekomen dus dat is wel mooi!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .