Suuzi Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 (aangepast) Maandag en vandaag had Tony een natte staart van de urine. Tony is zindelijk en heeft dit nooit eerder gehad. Morgen ga ik dan ook naar de DA voor de zekerheid. Tony eet en drinkt goed. Hij is een tikkeltje afstandelijk naar zijn maatje. Tegenover mij gedraagt hij zich aanhankelijker. Maar een heel ander beeld.. nee. Tony rent ook gewoon lekker rond.Welke dingen zou de DA in het ideale geval kunnen checken? EC staat op mijn lijstje.Ik duim heel hard dat er niks aan de hand is. Vrijdag gaan ze voor ruim een week naar de vakantieopvang. Voor de eerste keer een klein half uur autorijden met de twee bengels... 20 juli 2010 aangepast door Suuzi
bunny ranch chanty Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Kun je wat urine mee brengen voor de dierenarts? kan ze dat ook nakijken.
Dollie Geplaatst: 21 juli 2010 Geplaatst: 21 juli 2010 Inderdaad, vang wat urine op (even in een lege, schone kooi of iets anders met gladde bodem en dan opnemen met een spuitje) dan kunnen ze dat direct controleren op bijv. een blaasontsteking.
Suuzi Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Geplaatst: 21 juli 2010 Goede tip, ik probeer wat op te vangen.Vanochtend vond ik een plasje bloed op de vloer.. ! Tony en Daffy waren aan het donderjagen vannacht, dwz Daffy zat weer eens flink achter Tony aan. Ze spartelen tegen en laten zich niet oppakken. De DA moet het maar even onderzoeken.Verdorie... Uitgerekend nu ze overmorgen naar de vakantieopvang gaan, lijkt er een en ander aan de hand.
Dollie Geplaatst: 21 juli 2010 Geplaatst: 21 juli 2010 Vervelend zeg! Hoop dat het "gewoon" een blaasontsteking is en dat dat bloed uit de lucht is komen vallen!! :yes:
Suuzi Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Geplaatst: 21 juli 2010 Dank je! In het beste geval zou het bloed afkomstig zijn van een nageltje, maar dan zou het bloed niet in een keurig plasje liggen maar in het rond gespat zijn. Ik moet even geduld hebben. De DA is er vanaf 13 uur. Liefst stond ik nu al op de stoep. Nou ja, kan ik vanochtend urine opvangen.
Dollie Geplaatst: 21 juli 2010 Geplaatst: 21 juli 2010 Bij jou ook al? Mijn dierenarts is ook afwezig nu 's ochtends, ik heb pas om drie uur een afspraak.. In sommige vakken zou vakantie verboden moeten worden.. :whistle2:
Suuzi Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Geplaatst: 21 juli 2010 Hahaha!! Baal jij ook van het wachten... al heb je genoeg te doen met de campinggasten :mdr:Hier zijn ze trouwens altijd woensdagochtend dicht, maar gelukkig hebben ze geen vakantiesluiting. Dan is er een vervanger. Jij gaat met Feline, hƩ? Ik hoop voor jullie dat ze geen snot heeft. Haar lipje valt geloof ik wel mee als ik de foto zie. Jij ook veel succes!
Dollie Geplaatst: 21 juli 2010 Geplaatst: 21 juli 2010 Ja, haar lipje zal wel goedkomen, het ziet er denk ik erger uit dan het is en zo erg ziet het er niet eens uit, maar ja het is mijn meiske en dan is alles erg.. :whistle2: dankjewel in elk geval!
Suuzi Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Geplaatst: 21 juli 2010 Dat is weer een heel fraaie zin waar ik van opfleur... Waar haal je die toch vandaan? :yes:
Suuzi Geplaatst: 21 juli 2010 Auteur Geplaatst: 21 juli 2010 De plas van Tony was in orde, geen bacterie. Het is wel een beetje waterig, ofwel het mag meer ingedikt worden. Ik moet erop letten of hij opeens meer is gaan drinken.De DA voelde iets in Tony's darmen, een vreemde massa zo groot als een knikker. Het kan ongelukkig gevormde ontlasting of een tumor zijn. Deze massa drukt op zijn blaas. Dit verklaart de plasongelukjes.De methode om te zien wat er zit, is een echo, maar de DA vindt het te vroeg. Voor een echo moet een konijn onder narcose. Tweede optie is een rƶntgenfoto waaruit je met een beetje geluk ook iets kunt opmaken. Tony krijgt nu eerst een dag 3x daags 0,5 Cisaral (darmstimulerend middel) om te zien of hij de vreemde massa uitpoept. Ze wilde een pijnstiller geven, maar omdat hij geen enkel teken geeft van pijn, stemde ze ermee in om daar mee te wachten.Omdat de konijnen vrijdag in principe naar de vakantieopvang gaan, heeft ze aangeboden om de behandeling en aanpak eventueel te versnellen en morgen zo nodig een rƶntgenfoto te maken. Als Tony weer een natte staart heeft, dan doen we dat sowieso. Als hij iets uitpoept, dan hoeft het niet meer.
Dollie Geplaatst: 21 juli 2010 Geplaatst: 21 juli 2010 Een konijn hoeft echt niet perse onder narcose voor een echo naar mijn weten, Indy is niet onder narcose geweest.. Max van Lilian volgens mij ook niet. Maar goed. Hoop dat ie er gauw van af is!
Suuzi Geplaatst: 22 juli 2010 Auteur Geplaatst: 22 juli 2010 De DA voelt vandaag geen vreemde massa (onregelmatig) meer in Tony's buik. Ze voelt nu een afgeronde knikker, maar dat kan zijn blaas zijn. Tony's buik is ook minder gevoelig vandaag. Tony doet alles wat hij moet doen (eten, plassen, keutelen, drinken) en maakt een normale indruk. De DA vond het onnodig een foto te maken en vindt dat we kunnen afwachten.Ik heb gister een paar vreemde, grote, zachte keutels gevonden. Geen BDK. Ze stonken als een oud urinoir.:beurk: Hopelijk is Tony hiermee zijn buikpijn kwijt geraakt!Dat bloedplasje... Het kan zijn dat hij net iets te hard heeft geperst en dat er een bloedvaatje knapte. Ik denk maar liever dat het uit de lucht is komen vallen.
Dollie Geplaatst: 22 juli 2010 Geplaatst: 22 juli 2010 Hopen dat ie nu droog blijft en dat het opgelost is!
Suuzi Geplaatst: 22 juli 2010 Auteur Geplaatst: 22 juli 2010 Dank je! Dat hoop ik ook! De vakantieopvang zal hem zo goed mogelijk in de gaten houden. Jammer genoeg werkt diegene overdag, het is niet ideaal, maar helaas, camping "Iris" is te ver weg :(
Dollie Geplaatst: 22 juli 2010 Geplaatst: 22 juli 2010 Hij was hier van harte welkom geweest :yes: bij deze vakantie opvang komt het vast ook goed!
Bianca Geplaatst: 22 juli 2010 Geplaatst: 22 juli 2010 Niet om het een of ander maar dat klinkt als een enorme blaassteen! En dat klopt ook met het verhaal van de incontinentie en het plasje bloed (wat misschien ook bloederige urine geweest is). Meteen rƶntgenfoto maken want dan moet er misschien met spoed geopereerd worden!!! Maar daar zou ik dan even een andere DA voor zoeken als ik gelijk zou blijken te hebben, want deze is blijkbaar minder KK. Een KKDA zou daar meteen aan gedacht hebben en daarom ook snel een foto willen maken.Misschien kun je voor de foto ook vast naar een wat meer kk DA. Want daar hoeft een konijn inderdaad niet per se voor onder narcose. Meteen rond gaan bellen morgen!
Dollie Geplaatst: 22 juli 2010 Geplaatst: 22 juli 2010 Ik geloof dat daar wel aan gedacht is hoor, maar dat moet Suuzi zelf maar even beantwoorden.
Suuzi Geplaatst: 22 juli 2010 Auteur Geplaatst: 22 juli 2010 Niet om het een of ander maar dat klinkt als een enorme blaassteen! En dat klopt ook met het verhaal van de incontinentie en het plasje bloed (wat misschien ook bloederige urine geweest is). Meteen rƶntgenfoto maken want dan moet er misschien met spoed geopereerd worden!!! Bedankt voor je reactie. De DA is zeker bedacht op blaasstenen en blaasgruis. Ze vond het niet aannemelijk dat het ronde 'ding' een blaassteen zou zijn, omdat het dan een gigantisch grote steen zou zijn, zo groot als zijn blaas namelijk. Mmmm.. ga nu twijfelen. Ik heb tot nu toe goede ervaring met deze DA, voor de 'kleinere' dingen als darmverstopping, oogontsteking en inenting. Zou Tony niet liggen krimpen van de pijn als hij een blaassteen had ter grootte van zijn blaas? Hij eet, drinkt, keutelt, plast, loopt rond als normaal. Ik weet hoe het eruit ziet als hij pijn heeft.
Suuzi Geplaatst: 23 juli 2010 Auteur Geplaatst: 23 juli 2010 Ik heb overlegd met de DA. Ook vandaag gaf ze weer blijk van een verregaande interesse voor en kennis over konijnen. Ik heb steeds meer vertrouwen in haar. Een blaassteen is bijna uitgesloten, omdat Tony haast niet de klassieke symptomen van een blaasontsteking toont: - in zijn urine zijn geen bloed en geen kristallen aanwezig - geen pijn bij het plassen, geen aandrang zonder te kunnen plassen, geen pijn, geen ziekteverschijnselen als gebrek aan eetlust, lusteloosheidDe 2 plasongelukjes zijn toeval, gevolg van ongelukkige ontlasting die op zijn blaas drukte of er zou een ander (niet acuut) probleem kunnen zijn. Zijn plas is te waterig. Daarom wil de DA Tony (zijn plas) na de vakantie checken op andere problemen. Dit waterige zou op een nierprobleem of suikerziekte kunnen wijzen.
Dollie Geplaatst: 23 juli 2010 Geplaatst: 23 juli 2010 Klinkt logisch en duidelijk. Volgens mij kun je zo met een gerust hart op vakantie! :-)
Suuzi Geplaatst: 23 juli 2010 Auteur Geplaatst: 23 juli 2010 (aangepast) Ja, ik heb nu wel vertrouwen. Afkloppen.. Malle beesten... Alsof ze donders goed weten dat ik op vakantie ga. Beide hebben klachten gehad en zijn door de DA nagekeken. Tony was in 1 klap genezen zodra ik over een vreemd apparaat praatte (echo), maar hij heeft wel even aangegeven hoe belangrijk hij is. Ze zijn ook vreselijk lief de laatste week... Gelukkig ga ik op mijn vakantieadres op konijnen passen om af te kicken. Die hebben andere malle streken waar ik me zorgen over kan gaan maken :rofl: 23 juli 2010 aangepast door Suuzi
Dollie Geplaatst: 23 juli 2010 Geplaatst: 23 juli 2010 Hahahaha, gaat ze op vakantie heeft ze daar alsnog konijnen :rofl: fijne vakantie!
Suuzi Geplaatst: 20 september 2010 Auteur Geplaatst: 20 september 2010 Vandaag heb ik een plasje ter controle bij de DA gebracht. Het is nu mooi ingedikt, geen bloed, geen bacterie. De DA ziet eiwit (normaal bij konijnen), ietwat veel calcium. Maar calcium is op zich ook normaal in konijnenurine en de calcium is zo klein van vorm dat ze het door de microscoop niet kan zien als kristal oid. Ze vindt het niet nodig dat hij een calciumarm dieet krijgt.Tony plast normaal de afgelopen tijd. Geen bloed meer gezien, geen natte staart, beide waren eenmalig voorvallen. Er zijn geen tekenen die op een blaassteen of blaasgruis wijzen. :yipi:
Aanbevolen berichten