Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Ik heb een ouder konijn (10 jaar) en die houdt zichzelf niet goed meer schoon. Doordat hij heel slecht hooi eet heeft hij ook af en aan last van plakpoep. Daarom was ik zijn billen met enige regelmaat (eens in de twee weken ongeveer). Maar ik vroeg me af of dat niet slecht is. En moet ik dan met een beetje babyshampoo wassen of juist niet? Ik vind ook dat hij de laatste tijd best wel stinkt, moet ik hem dan vaker wassen of kan het juist komen doordat hij te vaak gewassen is?

Groetjes,

Geplaatst:

Vervelend dat je nijn zichzelf niet meer goed kan verzorgen! Dat je hem helpt is alleen maar goed denk ik, vooral met dit warme weer is het risico op vliegen en maden groot!

Je zou hem kunnen wassen met een beetje badedas classic. Babyshampoo is volgens mij ook goed. Werkt alleen water niet?

Hem vaker wassen omdat hij stinkt...daar heb jij waarschijnlijk meer last van dan hijzelf, dus dat zou ik geen reden vinden om hem vaker te wassen.

Geplaatst:

Maak hem/haar wel goed droog als je hem/haar gewassen hebt??

Nu is 10 jaar natuurlijk niet de jongste meer, maar ben je hiermee al wel naar de dierenarts geweest?. Kan het geen probleem met de kiezen zijn (haakjes)

Geplaatst:

Mijn eerste konijntje (Nederlands Hangoortje) heeft ook een tijdje last gehad van plakpoep. Ik heb haar een hele tijd twee keer in de week gewassen met babyshampoo (Zwitsal). Ze vond dat uiteraard niet echt prettig en toen ben ik naar de da geweest en die heeft dan het meeste haar weggeschoren. Ik weet het, het klinkt misschien vreselijk maar het heeft wel geholpen.

Geplaatst:
Mijn eerste konijntje (Nederlands Hangoortje) heeft ook een tijdje last gehad van plakpoep. Ik heb haar een hele tijd twee keer in de week gewassen met babyshampoo (Zwitsal). Ze vond dat uiteraard niet echt prettig en toen ben ik naar de da geweest en die heeft dan het meeste haar weggeschoren. Ik weet het, het klinkt misschien vreselijk maar het heeft wel geholpen.

Maar dan los je het probleem nog niet op. Plakpoep komt door een probleem met de voeding. Te weinig hooi eten en teveel biks kan een oorzaak zijn.

Geplaatst: (aangepast)

Hij staat binnen en er zijn hier niet veel vliegen, dus dat risico is gelukkig wat minder groot.

Het probleem is inderdaad zijn gebit, het is een groot rommeltje. Ik heb ook de foto's gezien bij de dierenarts en het ziet er werkelijk niet uit. Maar er is niet veel meer aan te doen en hij eet nog prima gelukkig, alleen geen hooi.

Haar wegscheren klinkt nog wel als een idee, dan blijft het tenminste niet meer zo plakken.

Hem goed opdrogen is een beetje moeilijk, na het wassen is hij altijd erg ontdaan. Hij likt zichzelf dan helemaal af en ik denk dan altijd dat het wel opdroogt. Maar misschien moet ik wat harder proberen hem echt af te drogen.

aangepast door NaomiAzzet
Geplaatst:

Heb je al andere soorten hooi geprobeerd? Ik heb nu Kamillehooi bijvoorbeeld. Misschien vind jou konijn dit ook wel lekker. Zou je met het biks kunnen minderen? Of geef je al weinig biks?

Geplaatst:

Het hooi eten heb ik opgegeven na honderd dingen geprobeerd te hebben. Het is niet anders helaas, ik ben allang blij dat hij verder nog goed eet. Maar heb je nog tips over het wassen?

Geplaatst:

Ik zou geen shampoo gebruiken. Als je gaat zoeken naar wat er allemaal voor troep in shampoos zit enzo daar wordt je niet blij van. Ook in baby shampoo. Ik zou gewoon met lauw water wassen en gewoon elke keer dat er poep aan kleeft. Dus dat zal denk ik wat vaker zijn dan een keer in de twee weken.

Wat voor konijnenvoer geef je?

Geplaatst:

Oooh, babyshampoo. Horror en gruwel. Nu ken ik niet het effect van babyshampoo op een konijnenvelletje maar als hondenkapper wel het effect op een hondenvelletje en laat me een ding zeggen: een hond is géén baby, dus gebruik aub hondenshampoo. Voor konijnen bestaat trouwens ook specifieke konijnenshampoo, lijkt mij toch wel stukken beter hoor. Of eventueel kattenshampoo, dat is shampoo voor dieren die zichzelf schoonlikken dus zal wel wat maagvriendelijker zijn dan babyshampoo. En nog een tip: goed uitspoelen. Een konijn heeft een veel dikkere vacht dan de meeste honden, dus stop niet te vlug met spoelen. Achtergebleven shampoo kan zorgen voor jeuk, schilfers en haaruitval.

Geplaatst:
Maar dan los je het probleem nog niet op. Plakpoep komt door een probleem met de voeding. Te weinig hooi eten en teveel biks kan een oorzaak zijn.

Misschien heb ik het ook slecht uitgelegd :$. Het was niet echt plakpoep maar de blindedarmkeuteltjes bleven in haar haar plakken. En de da zei dat dit waarschijnlijk kwam omdat ze een dagje ouder werd. Mijn kleine meid heb ik spijtig genoeg moeten laten inslapen omdat ze een bacteriële darminfectie had. Mijn nieuwe konijntje krijgt dus enkel en alleen biks ipv een mengeling.

Geplaatst:

OK, geen babyshampoo en heel goed uitspoelen dus. Dank jullie wel :)

Hij krijgt trouwens Science Selective Mature en het bevalt me heel goed. Hij eet het graag en hoewel hij dus geen hooi eet krijgt hij zo nog wat vezels binnen.

Geplaatst:

Geen babyshampoo idd! Als je het met alleen ater niet schoonkrijgt, kun je Lactacyd gebruiken en ik heb voor de kale huid van mijn konijn met urinebrand ook wel eens Biotex groen gebruikt. Kaalscheren is op zich geen slecht idee, dat hebben we toen ook gedaan met mijn konijntje. Zijn vacht was toch al behoorlijk aangetast (en zijn huid ook) en dit was makkelijker schoon te houden, bovendien irriteert die vieze vacht natuurlijk ook.

Geplaatst:

Nee, ik weet dat babyshampoo ook voor baby's niet goed is. Mensen kopen dat voor dat schattige kindje dat erop staat, maar voor de gezondheid van je kleine hoef je het niet te doen.

Ik vraag me eigenlijk af waarvoor babyshampoo dan wél goed is?

Dollie? Groene biotex? Brandt dat dan niet? Daar zou ik zelf nooit aan denken. Maar jij weet uit ondervinding dus dat het kan.

Geplaatst:

Uh, nee, denk het niet? Heb het toen met Loes overlegt en die dacht dat het prima kon volgens mij. Indy vond het ook nooit zo erg, ik geloof niet dat het pijn deed. En het werkt wel zuiverend, ontsmettend toch? Als ik zelf een ontstoken wondje ofzo heb, gebruik ik 't ook, dan brandt het ook niet, maar ja ik ben ook geen konijn.

Maar dit was toen om zijn kale huid te wassen, als het om een vies kontje oid gaat geef ik de voorkeur aan Lactacyd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .