Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

mijn konijn heeft af en toe plakpoep, een heel klein drolletje zit aan haar anus. in haar hok zie ik niks zitten. is dit dan haar nacht poep wat ze niet opeet?

Ze krijgen onbeperkt hooi en een half bakje biks met ze tweeën. Gister hebben ze wel andijvie gehad.

ik heb wel wat gelezen dat je dit met een babydoekje weg kan halen.

heeft iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:

Ik weet niet precies wat je met nachtpoep bedoelt... Dit kan gewoon plakpoep zijn of misschien een darmkeuteltje dat blijft hangen. Heb je de andijvie langzaam opgebouwd en geef je dit dan iedere dag? Het is namelijk niet goed om opeens een blad andijvie te geven.

Loena had ook een beetje plakpoep toen ze net bij me kwam, maar dit kwam door vanalles: stress door verhuizing en overgang naar ander eten. Grote kans dat het bij jou ook door de voeding komt. Misschien kan je de biks eens afwegen? En groenvoer dus langzaam opbouwen.

Geplaatst:

ze krijgen elke dag groenvoer. heb het biks afgewogen dit is voldoende. Bunny 5 kilo iets kleiner als een vlaamse reus en Tank is een vos konijntje(die heeft nergens last van en eet net zo hard mee haha).

ik heb het idee dan het een darm keuteltje is. ik hou het even in de gaten.

Geplaatst:

ik ben eruit. als ilonavandijk gelijk heeft dat dit ook door stress kan komen. er heeft eergisteren avond bij ons en kat gezeten en dan bij de konijnen daardoor is bunny in de stress geraakt. de plakpoep is vandaag over.

Geplaatst:

Hou het toch in de gaten. Als de plakpoep blijft of weer terug komt, zul je toch even moeten nagaan waar dat vandaan komt. Plakpoep hoort namelijk niet, en kan ook nog een groot gevaar zijn ivm madenziekte.

Geplaatst:

Hou het inderdaad maar wel goed in de gaten, want soms kan het ook komen door bijvoorbeeld een bepaald soort groente dat ze krijgen. Loena heeft ongeveer 2 weken last gehad van plakpoep, maar wel heeeel af en toe. Ze was ook nog maar 7 weekjes toen ik haar kreeg.

Succes!

Geplaatst:

Als je konijn regelmatig last heeft van plakpoep, kun je ze gerust 1 dag alleen op hooi zetten.

Als dat de plakpoep wegblijft komt het zeer waarschijnlijk door de voeding.

Dan kun je eventueel de groenten en de hoeveelheid hierop aanpassen.

Kijk wel uit idd met maden.

Deze hechten zich maar al te graag hierin.

Konijnen hebben 2 soorten keutels --> de droge ronde keutels en de blindedarm-keutels.

De laatste eten ze op. Ik denk dat je deze bedoeld met nachtkeutels, of niet?

Mocht je konijn ondanks op alleen hooi evengoed nog plakpoep hebben, moet even hiermee naar de dierenarts.

Zeer waarschijnlijk is er dan meer aan de hand.

Geplaatst:

dankjewel allemaal voor de tips ik hou het even in de gaten. ze heeft er sinds maandag geen last meer van, morgen ga ik op vakantie maar dan houdt de buurvrouw ze in de gaten. maak ze nu 2x in de week schoon. ze zitten vaak beneden ook snachts. http://dierenverblijf.com/13-royaal-konijnenhok-kippenhok-kp1.html

zo ziet mijn hok eruit en dan nog een ren er aan vast.

de blinde-darmkeutels bedoelde ik inderdaad de nachtkeutels. het was maar een heel klein drolletje maar toch maak ik me daar zorgen over, vanwege de madenziekte.

Geplaatst:

Mooi hok! Als ze plakpoep heeft dan zou ik het wel vaker schoon maken dan 2 x in de week of zorgen dat je konijn zindelijk wordt, maar dat is misschien iets voor na je vakantie!

Geplaatst:

Mijn voedster Teuntje is 4 jaar oud en zindelijk. De laatste weken legt ze echter dagelijks een zachte stinkende drol van 2 tot 3 cm op de mat of in haar kooi (nooit in haar toiletjes). De drol ziet er niet uit als de bekende dikkedarmkeutels maar is meer egaal van structuur en grijsbruin. Verder poept ze normaal haar droge keutels in haar toiletjes. Ik geef haar matig brokjes en veel hooi, ze is verder hartstikke levendig/ondeugend/aanhankelijk/normaal. Anders kreeg ze elke dag wat verse paardebloemblaadjes uit de tuin of een druivenblad etc. maar daar ben ik mee gestopt. Helaas blijft er elke dag zo'n vieze drol komen. Herkent iemand dit? Kan het met de rui te maken hebben? Voorheen heeft ze dit tijdens de rui nooit gedaan.

Geplaatst:

Geef haar anders eens 1 tot 2 dagen alleen hooi.

Dit klinkt niet goed.

Als het door de voeding komt, merk je dit al snel genoeg met een alleen hooi-dieet.

Hooi is de basisvoeding voor konijnen. Het kan dus geen kwaad op haar 2 dagen alleen hooi te geven.

Als de problemen blijven aanhouden, kun je het beste even contact opnemen met je dierenarts voor een keutelonderzoek of iets anders.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .