Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst: (aangepast)

Dank jullie wel voor jullie lieve reacties!

Ondertussen zijn we alweer een 2 uurtjes thuis & het gaat vrij goed bij de dames.

Ze heeft alles verwijderd, zowel de eierstokjes als de baarmoeders.

Als je alleen de eierstokjes verwijderd zijn de risico's met baarmoederproblemen nog niet uitgesloten bij konijnen.

Bij honden & katten wel, want de baarmoeder gaat verschrompelen.

Maar bij konijnen zit is anders in mekaar blijkt uit onderzoek, zei ze.

De dames hebben Primperid, injectie pijnstilling en onderhuids vocht toegediend gekregen, zodat ze snel opknappen van de narcose.

Ze zijn vanochtend gelijk geopereerd en Ida kreeg zelfs al narcose-middel toegediend, waar ik bij was.

Doordat ze 's ochtends gelijk gecastreerd zijn, waren ze 's avonds om 18.30 uur weer netjes op temperatuur en lekker levendig.

Alleen toen ik mee naar de "ziekenboeg" liep waren Ed & Ida foetsie....

Ik dacht eerst dat de DA ze mee naar huis genomen had in haar pauze, omdat ze het mss nog niet helemaal vertrouwde met Ida.

Dit bleek niet zo te zijn...& op een gegeven moment zagen we 2 neusjes onder de ziekenboegbenches verschijnen...

Ed & Ida hadden het voor mekaar gekregen om het deurtje van hun bench te openen en waren op ontdekking uitgegaan, haha

Leven genoeg dus in Ida ;)

Tijdens het vangen liet ze uit stress een paar dunne flaters, waaruit ik maar opmaak dat de darmen weer opgang aan het komen zijn.

Voor thuis heb ik pijnstilling en dwangvoer klaargezet, maar volgens mij hoef ik niet te gaan dwangvoeren.

Alle 4 de konijnen staan nu binnen --> Ed & Ida bij mekaar en Zazou & Nina saampjes.

Nina heb ik al lekker hooi zien eten en de dames hebben ook al beide wat gedronken.

Nu liggen ze lekker tegen hun heertjes aan te loungen :)

Toen ik vanochtend Zazou oppakte ondekte ik dat hij een nat staartje en natte achterpootjes had.

Zijn kontje was verder schoon, maar de DA heeft evengoed even zijn urine gecheckt.

Hierin bleek teveel calcium te zitten.

Om in de toekomst blaasproblemen te voorkomen, moet ik hem calciumarme bix gaan geven.

Als iemand tips heeft -->laat maar even weten!

De komende dagen laat ik de dames nog even binnen.

Ze hebben beide een mooi klein sneetje op de buik.

Vooral bij Ida is deze ontzettend mooi onderhuids gehecht.

Ik hou ze goed in de gaten, maar verwacht niet veel problemen :)

aangepast door Joseeke
Geplaatst:

Fijn dat alles zo goed is gegaan! Klinkt super! Hoop dat het zo doorzet.

Voor Zazou zou ik BBT kiezen, maar dat zal je DA vast al gezegt hebben, geloof dat je dezelfde hebt als Amanda.. Hoop dat het zich niet verder ontwikkeld bij hem maar je bent er vast op tijd bij!

Geplaatst:

Voor Zazou zou ik BBT kiezen, maar dat zal je DA vast al gezegt hebben, geloof dat je dezelfde hebt als Amanda.. Hoop dat het zich niet verder ontwikkeld bij hem maar je bent er vast op tijd bij!

Wat is BBT?

Mijn DA heeft alleen aangegeven dat ik de voedingwaarde-schema's naast mekaar moest leggen om te kijken waar het minste calcium in zit.

Geplaatst:

Bunny Basic T van Oxbow. (O.a. te verkrijgen bij The Hay Experts.) Jij geeft meerdere dingen hĆØ? Ik weet alleen van SS het calcium gehalte uit mijn hoofd, dat is zowel bij de gewone als de Mature 0,6%. Lager zie je niet in Nederland. Het calciumgehalte van BBT ligt tussen de 0,35% en 0,85% en is dus (iets) lager dan SS Mature. HF bevat 0,9%, maar van de andere dingen die jij voert zou ik het niet weten.

Geplaatst:

Kan helaas niks vinden over het calcium gehalte in die Eco korrel die jij geeft.. En Cuni Complete zo gauw ook niet maar ik dacht dat die 0,9% had. (Hmm.. Ook ietwat triest dat ik zo de calciumgehaltes van allerlei konijnenvoeders op kan hoesten.. :he::whistle2::P)

Nou ja wil morgen nog wel even kijken maar nu op bedje. Succes met de dames vannacht!

Geplaatst:

Dank je wel :)

In de ecokorrel zit volgens mij best veel calcium, dus die kan ik mss voortaan beter weglaten voor hem.

Ik bestel eigenlijk nooit bij de Hay Experts, dus zal eens kijken bij de overige voeders.

HF vinden ze hier alle 4 helemaal niet lekker, dus die koop ik niet meer ;)

Maar Welterusten!

Ik ga zometeen ook lekker naar bedje toe.

Eerst effe de dames wat pijnstilling geven, het gaat eigenlijk met goed met ze.

Ik hoop maar dat de heren vannacht een beetje stil zijn.

Vooral Ed kan ontzettend veel herrie maken is mij opgevallen, nu hij binnen woont ;)

Geplaatst:

Dit heb ik nog 1 zak staan, dus dat gaat al goedkomen :)

Sunny moet vannacht bij de 4 nijnsels in de woonkamer slapen, die kan de lol op strax ;)

Op mijn weblog heb ik foto's geplaatst van de 2 dames.

Geplaatst:

Fijn dat de operaties goed zijn gegaan.

Ik zou ze alleen niet meteen bij hun maatje hebben gezet, maar even 1 dagje kijken hoeveel keutels er komen en hoe die eruit zien en wat ze precies zelf al eten. Maar zo heeft ieder zn eigen voorkeur, als jij denkt dat ze het prima doen zou ik ze lekker samen laten zitten. Ik wou destijds gewoon voor mezelf zeker weten dat er goed gegeten en gekeuteld werd.

Hier krijgen Pico en Svennie inderdaad ook de BBT, ivm de kiezen van Pico. Ze krijgen er maar heel weinig van, zo'n 20 gr per dag samen. SS en BBT is zeker de moeite waar om bij the hay experts te bestellen, misschien kun je met iemand samen bestellen? En ik weet dat dierenkliniek Roerdalen ook de BBT verkoopt, maar daar kost 1 zak 19 euro dus ;)

Geplaatst:

De dames zijn de nacht goed doorgekomen.

Alleen begon Ed vannacht om 03.00 uur de tent af te breken hier, dus heb 'm vanochtend even fijn buiten gezet ;)

Hij heeft zich daar lekker kunnen uitleven en Ida kreeg dan even haar rust.

Op de markt heb ik vandaag flink wat witlof, andijvie en peterselie gekocht, waarvan ik een lekkere groentenschotel gemaakt heb :)

Om Ed ook mee te laten genieten heb ik 'm weer fijn naar binnen gehaald.

Ida begon gelijk aan de andijvie, die nu helemaal op is.

Nina at vanochtend goed, maar nu is ze even wat stilletjes. Goed in de gaten houden dus!

Zazou & Nina lusten trouwens helemaal geen peterselie valt mij op, terwijl de grote hier gelijk aan begonnen.

Wat betreft bix ga ik zeer waarschijnlijk helemaal overstappen op SS.

Maar eerst even afwachten wat het calciumgehalte in de Ecokorrel is, wat ik nog even moet uitzoeken.

Heb namelijk de zak weggegooid, lekker handig achteraf ;)

Ik ga ook meer groenten geven, ter compensatie voor de mindere bixjes.

Alleen moet ik wel op het calciumgehalte in de groenten gaan letten.

Mij is vertelt dat bleekselderij, boerenkool & broccoli een hoger calciumgehalte hebben, dus deze ga ik voorlopig maar weglaten.

Zometeen beide kooien even schoonmaken, wat dan ruik je wel binnen ;)

Ook een hoop stof en haren krijg je met 4 nijnsels binnen, valt mij op.

Maarja, het is eigenlijk ook best wel gezellig zo :)

Geplaatst:

Owja, ik heb ze bewust samengelaten op advies van mijn DA.

Beide dames hebben ontzettend veel steun aan de heertjes en hoef ze niet meer te herkoppelen.

De heertjes zijn meegegaan naar de DA.

Na de operatie heeft de DA de heertjes weer gelijk bij de dames gezet, waarvan de dames ontzettend opfleurde :)

Ida heeft al een paar mooie keutels gelaten en bij Nina is het idd even lastig zien.

Maar dat komt wel goed, even goed opletten.

Beide ziekenkooien staan in de woonkamer, waardoor wij er constant bij zijn.

BBT gaat voor mij lastig bestellen worden, omdat ik geen creditcard heb.

Maar mss als ik Sef en Nadine even lief aankijk als ze de volgende keer weer iets bij Hay Experts bestellen ;)

Geplaatst:

JosƩ ik heb laatst met Iris een nieuwe lijst gemaakt met de calciumgehaltes van groenten en sommige kruiden, als je interesse hebt stuur je maar even een PB.

Ik heb de zak BBT nog niet op, maar heb uitgerekend dat ik er zo'n 3,5 maand mee doe. Dus je doet er wel lang mee. En het is echt de beste biks voor konijnen die er op dit moment te krijgen is. Maar SS is natuurlijk ook prima ;)

Geplaatst:

Je hebt toen een topic gemaakt over de Ecokorrel waar de samenstelling genoemd staat (lijkt ook een foto van een zak) daar staat het calciumgehalte niet bij, daar heb ik gisteren al even gekeken.

Het calciumgehalte in groente is niet extreem hoog, alleen bij een aantal groentes is het idd opletten. Indy kreeg toen 25 gram SS Mature en zo'n 200 Ć  300 gram groente, hij zat eigenlijk nooit te hoog qua hoeveelheid calcium die hij binnenkreeg. Dus dat moet ook wel goedkomen met het dieet van Zazou.

Maar super fijn dat het zo goed gaat met de dames! Ga zo door! :D

Geplaatst:

Ik had het plaatje van de Ecokorrel effe gekopieerd naar dit topic ;)

Raar dat ze niet het calciumgehalte op de zak vermelden.

Ik zet alle 4 de nijnen op een calciumarm-dieet.

Omdat ze strax een groep gaan vormen, zal het lastig controleren gaan worden wat Zazou allemaal binnenkrijgt.

Om zeker te weten dat hij het goede voor 'm binnenkrijgt, ga ik ze alle 4 hetzelfde voedingspatroon geven.

Aangezien een konijn bijna geen calcium nodig heeft, zal dit voor de rest geen problemen gaan leveren.

Met de dames gaat het (nog steeds) heel goed.

Nu effe de kooien verschonen & ontsmetten :)

Geplaatst:
Dan ga ik je gelijk PBen!

Ik ben niet bekend met BBT, alleen dat het naar zout moet smaken ;)

Ik heb de biks niet zelf geproefd en dat was ik ook niet van plan, dus zou het niet weten ;) Ze vliegen er hier net zo hard op af als op de SS dus ze vinden het wel lekker.

Ik heb nog 2 zakken SS staan, die maak ik bij Moffel en Toet nog op en dan gaan zij ook over op BBT.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .