noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Geplaatst: 19 juli 2010 Ik kom er net achter dat mijn konijntje onder haar linkerachterpoot 2 rode plekken heeft zitten. Er zit ook geen haar meer op de onderkant van dat pootje. Gisteren had ze dit nog niet. De plekken zien er niet echt prettig uit. Ziet er een beetje uit als schaaf/brandwondjes. De andere 2 konijnen hebben helemaal niets onder hun pootjes (geen wondjes of dergelijke). Moet ik met deze naar de dierenarts of kan ik het nog even aankijken?Ik wil niet dat het erger zou worden en gaat bloeden of ontsteken ofzo.
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Nee het is niet dik ofzo.Ze loopt er ook gewoon nog op. Het ziet er alleen niet prettig uit. Echt net een brandwond die je krijgt als je ergens langs heb geschuurd.
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Ze heeft op haar andere pootje op haar teen ook zo'n rood plekje. Zou het kunnen dat ze zich te hard afzet. Want ze heeft ook altijd hele korte nagels aan haar achterpoten.
PYT Geplaatst: 19 juli 2010 Geplaatst: 19 juli 2010 (aangepast) Heeft ze vaak vuile pootjes? Het zou dan kunnen dat de huid geĆÆrriteerd is van het vuil?Dit zou je dan moeten ontsmetten.Heb je geen foto? Dan kan iedereen eens kijken. 19 juli 2010 aangepast door PYT
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Ze heeft wel een beetje gelige pootjes. Maar ik maak hun hok om de dag schoon. Ze hebben geen bodembedekking in hun kooi omdat ik ze zindelijk probeer te krijgen.Overdag loopt ze los door de kamer en gaat ze vaak op mijn vloerkleed liggen. Hun wctje maak ik ook om de dag schoon. Daar zitten houtkorrels in. Helaas heb ik geen digitale camera dus ik kan geen foto plaatsen.Ik kan wel ff op internet kijken naar een plaatje waar het op lijkt
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Het lijkt een beetje hierop alleen dan op 1 poot en met minder haar erop. http://www.starlightsrabbitrescue.co.uk/sorehocks.jpg
PYT Geplaatst: 19 juli 2010 Geplaatst: 19 juli 2010 Je houdt het hok toch heel goed schoon dus dat zal het dan wel niet zijn..Misschien heeft Elise dan toch gelijk?Ik weet hier ook niet veel over, dus misschien best even wachten op andere reacties
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 moet ik dan als het sore hocks is daarmee naar de dierenarts toe of helpt een zachte bodembedekking en insmeren daar ook tegen?Ze zit er gelukkig niet zo heel erg aan. Heb haar tot nu toe maar 1 keer op likken betrapt.
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Ik heb nu maar een kleed in hun hok gelegd. Wetend dat ze deze wel helemaal overhoop zullen halen en erop zullen plassen maar het is al beter dan een plasic bodem.Zou het ook nog helpen als ik er honingzalf op smeer?
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Ik bel morgen de dierenarts denk ik maar even. Ze gaat er steeds meer aanzitten en ik merk ook dat ze het niet prettig vind om er op te staan. Ik heb haar niet gezalfd of wat dan ook. Ik hoop dat de dierenarts dan morgen tijd voor haar heeft.
Dolphinlover1308 Geplaatst: 19 juli 2010 Geplaatst: 19 juli 2010 Sore hocks, oftwewel pododermatitis komt meestal voor bij zwaardere konijnen. Ik weet niet of die jou groot/ zwaar zijn? Dan zou het best kunnen. Even langs de DA zou ik doen.
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Ze is ongeveer 2 kilo. Ik heb nog een grotere (die haar zus zou moeten zijn) die is 2,5 kilo. Die heeft nergens last van. Alleen zij. Maar ik ga denk ik morgen wel naar de dierenarts dan kan ik meteen vragen of ze haar helemaal checken want een poosje geleden stonk ze steeds naar poep en nu dit weer.
nathalie b Geplaatst: 19 juli 2010 Geplaatst: 19 juli 2010 Snap niet dat je niet vanmorgen al hebt gebeld......of ligt dat aan mij?
noemsi Geplaatst: 19 juli 2010 Auteur Geplaatst: 19 juli 2010 Nou vanmorgen had ze nog nergens last van. Toen ik dit topic opende had ik het net gezien en wou graag tips van mensen hier. Aangezien het lijkt op een schaafwondje. Aangezien ik nog nooit van sore hocks gehoord had ben ik het maar even op gaan zoeken en heb haar goed in de gaten gehouden. Haar pootje ligt nog steeds niet open ofzo en ze bloed ook niet, ze eet nog goed, drinkt nog goed en hupst nog vrolijk rond maar omdat het me toch niet helemaal lekker zit bel ik morgen voor een afspraak. En ik opende dit topic juist om te vragen of het nou beter zou zijn om naar de dierenarts te gaan of niet. Want in eerste instantie is een schaafwond nou niet zo heel ernstig. Ik vind deze laatste opmerking dus niet helemaal gepast.
Bianca Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Ik vind dat je het heel netjes doet en ik zou in zo'n geval ook even hier gevraagd hebben wat het kan zijn en niet meteen naar de DA gerend zijn.
Dolphinlover1308 Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Gezien het gewicht is de kans niet zo groot dat het pododermatitis is. Ben benieuwd of je nog naar de DA gaat en wat hij zegt.
noemsi Geplaatst: 20 juli 2010 Auteur Geplaatst: 20 juli 2010 Om 10.40 mag ik langskomen. Kreeg gisteren nog een hardverzakking van mijn rammetje. Hij wou inene niet zijn hok in en niet eten. Kon daardoor helemaal niet meer slapen. Gelukkig heeft hij net wel gewoon weer gegeten en is hij weer lekker actief. Anders had ik hem ook meteen mee genomen naar de dierenarts maar dat hoeft gelukkig nu niet.
PYT Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Goed dat je naar de DA gaat, je kan altijd maar beter op zeker spelen he!Laat je weten hoe het met haar gaat?Veel succes straks!
noemsi Geplaatst: 20 juli 2010 Auteur Geplaatst: 20 juli 2010 Nou ik ben terug van de dierenarts. Volgens haar was het een ontsteking onder haar pootjes. Ze moet daarvoor aan de antibiotica voor 10 dagen vanaf morgen (ze heeft nu een injectie gehad). En ik moet er calendula zalf opsmeren (deze moet ik straks nog even halen).Ik heb ook meteen even naar haar oogjes laten kijken. Soms traant ze namelijk een beetje. Haar oogjes bleken ook ontstoken te zijn. Rechts nu meer dan links. Dus ze moet ook oogdruppels krijgen voor 7 dagen. Dat wordt dus 10 dagen knokken met Mocca. Ik moet over 10 dagen weer bellen als het niet beter is geworden. Ze vroeg wel op wat voor bodem ze zat maar zei niet dat plastic of laminaat slecht voor haar pootjes waren dus daar zal het dan wel niet aan gelegen hebben lijkt mij. Nou maar hopen dat de antibiotica en oogdruppels aanslaan.
Dolphinlover1308 Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 (aangepast) Nou, veel succes de komende tien dagen dan! En goed dat je toch bent gegaan! Je bent niet voor niks gegaan, blijkt wel. 20 juli 2010 aangepast door Dolphinlover1308
noemsi Geplaatst: 20 juli 2010 Auteur Geplaatst: 20 juli 2010 Ja ik ben uiteindelijk toch wel blij dat ik gegaan ben. Alhoewel mijn portemonee er wat minder blij mee is. En blij dat ik op het laatste moment nog aan haar oogjes dacht omdat ze daar op het moment niet mee traande maar ze dus wel ontstoken waren. Ze is nu wel al een stuk vrolijker dan gisteren. Ze zat zowaar weer achter het mannetje aan.
Bianca Geplaatst: 20 juli 2010 Geplaatst: 20 juli 2010 Ja ik ben uiteindelijk toch wel blij dat ik gegaan ben. Alhoewel mijn portemonee er wat minder blij mee is. DA's zijn erge duur inderdaad, maar die kosten horen bij het hebben van een dier. Bij een konijn kun je met de meeste dingen niet wachten en moet je meteen naar de DA, Vandaar dat ze best duur zijn. Maar daarom zou ik met alleen een kaal plekje ook eerst even advies gevraagd hebben. Maar ben blij dat je toch gegaan bent en dat je medicijnen hebt meegekregen. Ben vooral ook blij dat nu de oogonsteking is ontdekt want dat zijn dingen waar je eigenlijk niet mee kan wachten omdat dat heel snel kan verergeren en je konijn haar oog kwijt kan raken of de infectie naar binnen kan slaan en de hersenen aan kan tasten.
Aanbevolen berichten