Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik ben hier net nieuw omdat ik graag antwoord op een vraag wil.

Gister overleed zomaar mijn konijn!

Er was de hele dag niets aan de hand en hij had lekker buiten in de ren gehuppeld. Toen ik heb binnen zetten bleek er nog niets aan de hand, we hadden zelfs nog even gespeeld en geknuffels.

Nog geen half uur later klinkt er een vrezelijk geschreeuw in het hok, toen ik er heen rende lag mijn konijn na wat stuiptrekkingen stil en overleed na 10 minuten.

Erg treurig, ik denk zelf aan een insectenbeet.

Heeft iemand er wel eens van gehoord dat dat zo loopt?

Groetjes,

Geplaatst:

Ik heb wel van hersenbloedingen en zo gehoord, maar de anderen hier zullen het wel beter weten, hoe oud was je konijntje?

Sterkte in ieder geval.

Geplaatst:

dat is niet echt fijn, nee.

ik zou zelf niet weten wat het was. mischien kan je hem/haar laten onder zoeken bij de dierenarts. waardoor ie dood is gegaan.

en veel sterkte ermee.

Geplaatst:

Mijn twee eerste konijnen (Bugs en Bunny) waren ook gewoon levendig, voor zover ik kon zien.

Ze aten ook gewoon hun eten op. En de volgende ochtend begint één van onze honden raar te piepen bij het hok.

Toen ging ik kijken en lag er één konijn wat levenloos bij, gewoon geen fut.

Normaal zou hij gelijk weggerend zijn, als ik mijn hand in het hok stak, maar nu liet hij zich pakken.

Op schoot kreeg hij stuiptrekkingen en we belden de dierenarts. We konden gelijk komen, maar het was al te laat.

Ik vond het vreselijk, om zo'n beestje op schoot dood te zien gaan.

Twee dagen later het andere konijn: nu zagen we de symptomen iets eerder, dus zijn naar de dierenarts gegaan. Die kon niets vinden, maar gaf wel antibiotica mee. We hebben niet eens meer iets kunnen geven, want ook zij was binnen een uur overleden. Op exact dezelfde vreselijke manier: met stuiptrekkingen op schoot. Ik vond het vreselijk, heb ook echt staan janken.

Dierenarts weer gebeld en die zei alleen maar: "Tja, dan zou het misschien een virus geweest kunnen zijn, hing het gewoon in de lucht. Zal de konijnenziekte wel zijn, ofzo" en we konden de ab terugbrengen...

(Heb ook gelijk een andere dierenarts gezocht).

Ik heb nooit geweten waaraan mijn konijnen overleden zijn. Ik kon ze laten onderzoeken, maar dat zou heel veel geld gaan kosten en de dierenarts vond dat: "Onzin voor een dood konijn..."

Was jou konijn ingeënt? Die van mij waren dat namelijk destijds niet... (vergeef me, ik wist toen echt niets van konijnen).

Verder wil ik je heel veel sterkte wensen, want dit is echt super zielig!

Geplaatst:

Kan dit niet een hartaanval geweest zijn? Volgens mij kunnen ze dan ook gaan stuipen.

Sterkte met het verlies. Het is erg rot om zo plotseling je kleine beestje te verliezen.

Geplaatst:

Zoals je omschrijft zo plots met een schreeuw....en waarschijnlijk in de weg ren houding( gevonden)....is het een hartaanval.

Kun je weinig aan doen......sterkte met het het verlies van je konijn.

Tipje met dit warme weer kun je ze beter met rust laten. Zelfs uit je handen laten springen kan een hartaanval veroorzaken.

Geplaatst:

Bedankt iedereen voor de reacties, om even de vragen te beantwoorden:

- Hij was net een paar maanden oud (2 a 3 maanden).

- Was wel ingeént.

- En hij zat al een half uur in z'n hok toen het gebeurde.

- Hij had geen eerdere symptomen.

- En hij begon meer te stuiteren dan dat het stuiptrekkingen waren. Hij ging letterlijk gillend door heel het hok heen.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Mijn konijn is vanochtend overleden, ook zomaar!! Ik was net wakker en ik lag nog even wakker te worden en opeens hoor ik hoog gepiep. Ik sta meteen naast mijn bed ren naar boven (de konijnen hebben een hele kamer voor zichzelf) lag Sarah daar te sterven met haar partner ernaast. Ze had zichzelf neergelegd onder zo'n houten bruggetje waar ik een handdoek had neergelegd. Ze lagen daar nooit onder. Ze leefde nog heel even toen ik haar aantrof en ik kreeg van haar partner Sjef een verzorgbeurt, alsof ie mij wilde troosten want ik heb nog nooit een verzorgbeurt van hem gehad.

Ik had haar overgenomen van een collega die kleiner ging wonen, ik had haar 4 of 3 maanden. Ze was 8 jaar, Duitse hangoor. Gisteravond toen ik ze ging voeren was er niks aan de hand, ze deed zoals altijd, at goed, beetje grommen, beetje drinken en dan moet ik haar een beetje aaien. Gewoon normaal voor haar doen. Ze wordt ieder jaar ingeent alleen dit jaar heb ik het nog niet gedaan. Al wel mijn andere twee konijnen maar Sarah en Sjef gingen met de volgende ronde (ik heb geen auto dus moet het in etappes doen).

Ik vind het wel heel raar want ik had verwacht dat ze het nog 2 jaar zou doen. Zou het ouderdom zijn? Je zag wel dat ze ouder was dan de rest maar niet zo dat ik het gevoel had dat het ieder moment over zou zijn.

En een hartaanval zou ook niet vreemd zijn want ze kon zich heel erg opwinden, dan ging ze met de kop schudden en de hele tijd niezen alsof ze erin bleef hangen. Maar goed, ze lag dus onder dat bruggetje met wijd gespreid oogje. Ik ben bang dat ze wel pijn heeft gehad.

Geplaatst:

Wat rot voor je Bunnymix!!

Maar dat is nou al het zoveelste verhaal.. misschien kun je een KKDA bellen (of gewoon meteen contact opnemen met Wilhelminapark) en eens vragen wat dat nou geweest kan zijn. Want las het zo snel gaat komt niemand natuurlijk ooit bij een DA met zo'n probleem maar komen we er ook niet achter wat zulke klachten en vervolgens het snelle overlijden nou precies veroorzaakt...

heel veel sterkte in ieder geval Bunnymix..

Geplaatst:

Persoonlijk vraag ik mij af hoe plots ze overleden is. Dat niezen en met de kop schudden is namelijk ook niet normaal. Misschien dat er toch meer aan de hand was dan je denkt. Konijnen laten dingen niet gauw merken.

In elk geval zal het altijd gissen blijven, tenzij er sectie gedaan is.. Veel sterkte.

Geplaatst: (aangepast)
Persoonlijk vraag ik mij af hoe plots ze overleden is. Dat niezen en met de kop schudden is namelijk ook niet normaal. Misschien dat er toch meer aan de hand was dan je denkt. Konijnen laten dingen niet gauw merken.

In elk geval zal het altijd gissen blijven, tenzij er sectie gedaan is.. Veel sterkte.

Mijn Eefje niest ook en schudt ook af en toe met haar kop. Wat Bunnymix ook schrijft: alsof ze er af en toe in blijft hangen.

De dierenarts heeft 10 dagen AB voorgeschreven (2x daags 0,7 ml), we zitten nu op dag 8 van de kuur.

Het is wel minder geworden, maar af en toe niest ze nog steeds.

Nu opperde het meisje van de dierenwinkel dat er misschien een piepklein stukje stro of hooi in d'r neusje zit, dan zal een AB-kuur niet helpen.

Maar wat kan het nog meer zijn? Want je zou toch verwachten met een kuurtje AB dat het inmiddels over zou moeten zijn (nogmaals; het is wel minder geworden, maar nog niet over).

aangepast door Jorieke
Geplaatst:

Mijn hond heeft wel iets soortgelijks gehad.

Een paar jaar terug begon hij 's nachts ineens heel hard te janken (vergelijkbaar met jouw konijn) kreeg daarna heel erg stuiptrekkingen (ook vergelijkbaar) alleen hij kwam wel weer even tot rust. Mijn ouders gingen met spoed naar de DA (het was 4 uur 's nachts) en in de auto leek hij weer helemaal normaal. Maar net uit de auto bij de DA begon het weer en toen ging het ook langer door, vreselijk janken en blaffen en stuiptrekken. De DA had hem in een roesje gebracht maar elke keer als ze hem iets bijbracht begon het weer. Zij zei dat hij de ene na de andere hersenbloeding kreeg.... Mijn ouders hebben op dat moment besloten hem in te laten slapen, zijn oogjes waren al helemaal weggedraaid en zijn neus stond ook wat scheef. Ook al zou hij eruit zijn gekomen, het zou nooit meer de hond zijn geworden die hij was.

Ik herken wel een paar dingen uit jouw verhaal in dit verhaal.. maar bij mijn hond heeft het wel een stuk langer geduurd. Maar toen ik je verhaal las dacht ik wel gelijk aan een hersenbloeding.

Geplaatst:
Mijn Eefje niest ook en schudt ook af en toe met haar kop. Wat Bunnymix ook schrijft: alsof ze er af en toe in blijft hangen.

De dierenarts heeft 10 dagen AB voorgeschreven (2x daags 0,7 ml), we zitten nu op dag 8 van de kuur.

Het is wel minder geworden, maar af en toe niest ze nog steeds.

Nu opperde het meisje van de dierenwinkel dat er misschien een piepklein stukje stro of hooi in d'r neusje zit, dan zal een AB-kuur niet helpen.

Maar wat kan het nog meer zijn? Want je zou toch verwachten met een kuurtje AB dat het inmiddels over zou moeten zijn (nogmaals; het is wel minder geworden, maar nog niet over).

Helaas is snot lang niet altijd makkelijk te behandelen en zijn er soms vele, verschillende antibioticakuren nodig voor er verbetering is. En soms wordt snot zelfs chronisch. Dus verwachten dat het met een AB kuurtje zo over is zit er helaas niet helemaal in.

Er zijn op dit moment wel een paar topics over snot, in één daar van heeft Laura een linkje geplaatst naar haar verhaal over Nijn. Dat geeft wel aan hoe hardnekkig het soms kan zijn, en Nijn is er nog vanaf gekomen, er zijn ook konijnen voor wie dat dus niet geldt.

Geplaatst:

Ze had geen snot dit deed ze als ze overstuur was. Dit was bij de vorige eigenaar ook het geval. Maar ze was snel overstuur. Vorige week toen ik de boel ging verschonen stootte ik per-ongeluk, terwijl ik over het hek stapte, met mijn schoen tegen haar hoofd alsof ik haar beledigd had in konijnentaal en toen ging ze ook niezen en met de kop schudden. Dan til ik haar op, troost haar en dan is het weer over.

Maar ik ga vanmiddag naar de dierenarts en laat haar onderzoeken want ik ben benieuwd of ze iets kunnen vinden.

Geplaatst:
Helaas is snot lang niet altijd makkelijk te behandelen en zijn er soms vele, verschillende antibioticakuren nodig voor er verbetering is. En soms wordt snot zelfs chronisch. Dus verwachten dat het met een AB kuurtje zo over is zit er helaas niet helemaal in.

Er zijn op dit moment wel een paar topics over snot, in één daar van heeft Laura een linkje geplaatst naar haar verhaal over Nijn. Dat geeft wel aan hoe hardnekkig het soms kan zijn, en Nijn is er nog vanaf gekomen, er zijn ook konijnen voor wie dat dus niet geldt.

Maar Eefje heeft géén snot.

Toen we bij de DA waren, heeft ze er ook naar gekeken. Eefje ademde wel raar, maar dat had te maken met stress (andere omgeving), zei de DA. Ze heeft toen haar vinger voor het neusje van Eefje gehouden en geluisterd naar de longen. Ze zei dat dat helemaal normaal klonk. Ze ademde dus gewoon goed, geen ruis of iets dergelijks (een ruis zou -volgens mijn DA- een gevolg van snot kunnen zijn, maar die ruis was er dus niet).

Daarnaast is Eefje ook gewoon heel levendig. Ze eet haar biks en groenvoer op, ze eet hooi en gras en valt altijd direct aan als ik met vers eten aan kom...

We houden haar rustig in de schuur. Ze zit in een binnenhok en voorheen zat ze in de tuin (met een dekzeil er over heen), maar nu heb ik haar tochtvrij in de schuur staan (al bijna 2 weken).

Ik til haar 1 á 2 keer uit haar hokje en zet haar dan op het gras in de ren, waar ze ook begint te binken en rennen. En ze daagt haar broers Raf en Rob uit, door voor het hok van de heren te dribbelen (die haar meteen volgen van links naar rechts en terug).

Ze maakt dus een levendige indruk, ze eet goed (drinken wat minder, maar al mijn konijnen drinken slecht. Dat komt waarschijnlijk omdat ze veel groenvoer krijgen).

Ze is wel wat grommerig en piept af en toe als ik haar aai. Valt mijn handen aan als ik haar eet bakje weg wil halen. Maar dat had (volgens Cindy BRC) waarschijnlijk te maken met het feit dat ze heel misschien schijnzwanger is (ze heeft tot 3,5 maand bij haar broer gezeten, omdat we dachten dat Eef ook een man was...)

Ze heeft dus geen snot (neusje controleer ik meerdere keren per dag, ook geen natte voorpootjes), maar niest wel en schudt dan af en toe ook met haar hoofdje.

Ze is 1,5 kilo en krijgt 2x daags 0,7 AB.

In het begin nog wel een gevecht om met een spuitje in haar bekkie te komen, maar dat gaat nu goed.

Het is een kuur van 10 dagen, we zitten op dag 8.

Geplaatst:

Sarah was net als jou Eefje gewoon levendig en zichzelf maar ik denk dat Sarah dit deed uit stress, ze kan heel slecht tegen verandering en het heeft lang geduurd voordat ze een beetje gesetteld was bij mij. Daarbij kwam dat ze ineens 2 buren had die ze niet kende en dat was ook lastig voor haar. Ik deed dan ook een doek over het hek heen zodat ze elkaar niet zagen en op die manier ging het goed want anders liepen ze alleen maar te kwallen. Maar goed, op naar de DA. Ik ga naar dierendokters in Hilversum.

Geplaatst:
Maar Eefje heeft géén snot.

Toen we bij de DA waren, heeft ze er ook naar gekeken. Eefje ademde wel raar, maar dat had te maken met stress (andere omgeving), zei de DA. Ze heeft toen haar vinger voor het neusje van Eefje gehouden en geluisterd naar de longen. Ze zei dat dat helemaal normaal klonk. Ze ademde dus gewoon goed, geen ruis of iets dergelijks (een ruis zou -volgens mijn DA- een gevolg van snot kunnen zijn, maar die ruis was er dus niet).

Daarnaast is Eefje ook gewoon heel levendig. Ze eet haar biks en groenvoer op, ze eet hooi en gras en valt altijd direct aan als ik met vers eten aan kom...

We houden haar rustig in de schuur. Ze zit in een binnenhok en voorheen zat ze in de tuin (met een dekzeil er over heen), maar nu heb ik haar tochtvrij in de schuur staan (al bijna 2 weken).

Ik til haar 1 á 2 keer uit haar hokje en zet haar dan op het gras in de ren, waar ze ook begint te binken en rennen. En ze daagt haar broers Raf en Rob uit, door voor het hok van de heren te dribbelen (die haar meteen volgen van links naar rechts en terug).

Ze maakt dus een levendige indruk, ze eet goed (drinken wat minder, maar al mijn konijnen drinken slecht. Dat komt waarschijnlijk omdat ze veel groenvoer krijgen).

Ze is wel wat grommerig en piept af en toe als ik haar aai. Valt mijn handen aan als ik haar eet bakje weg wil halen. Maar dat had (volgens Cindy BRC) waarschijnlijk te maken met het feit dat ze heel misschien schijnzwanger is (ze heeft tot 3,5 maand bij haar broer gezeten, omdat we dachten dat Eef ook een man was...)

Ze heeft dus geen snot (neusje controleer ik meerdere keren per dag, ook geen natte voorpootjes), maar niest wel en schudt dan af en toe ook met haar hoofdje.

Ze is 1,5 kilo en krijgt 2x daags 0,7 AB.

In het begin nog wel een gevecht om met een spuitje in haar bekkie te komen, maar dat gaat nu goed.

Het is een kuur van 10 dagen, we zitten op dag 8.

Het kan wel het begin van snot zijn. Mijn gewone dierenarts heeft gisteren naar de longetjes van Knijster geluisterd. Ook die klonken goed, maar dat wil niet zeggen dat je konijn geen (beginnend) snot heeft. Knijster heeft ook geen extreem natte neus of pootjes, maar niest af en toe en schud met zijn hoofd/oren.

Als ik jou verhaal lees dan doet me dat denken aan mijn gewone dierenarts (en dat bedoel ik eigenlijk niet positief). Een gewone dierenarts ziet het probleem namelijk niet altijd.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .