Yvetje Geplaatst: 13 juli 2010 Geplaatst: 13 juli 2010 Mijn vriend was zijn nijntje Snoes aan het plukken en toen zag hij opeens bloed tussen de beentjes van Snoes. Het was maar een beetje maar wat kunnen we doen? Waarschijnlijk heeft hij iets te hard getrokken aan de haartjes en aangezien het een supergevoelig stukje huid is. Ik heb al even op het forum gekeken, maar kon zo niets vinden. Alleen de wond ontsmetten, maar wij hebben geen ontsmettingsmiddelen, alleen Sterilon (wat ik voor mijn piercings gebruik). Wie kan ons helpen??? :erf:
Bianca Geplaatst: 13 juli 2010 Geplaatst: 13 juli 2010 Bloed het nog? Dat schijn je bijv. bij een gebroken nagel te kunnen stelpen met bakpoeder (kun je aan de buren gaan vragen) Verder heb ik hier geen ervaring mee, dus wat ik nu ga zeggen is puur gebaseerd op gezond verstand: Kun je de verwonding zien op de huid? Als het maar een oppervlakkig wondje is en het al dicht is zal het niet zoveel kwaad kunnen denk ik. Zorg wel dat je zeker weet dat het echt alleen daardoor komt. Zodat je niet een belangrijke andere oorzaak over het hoofd ziet. Ontsmetting met sterilon moet je zeker niet doen. Dat prikt als een gek, dus daar wordt je konijn zwaar gestrest van. Ik zou niet weten waar je wel mee kan ontsmetten want jodium-achtige preparaten lijken me weer niet goed als het konijn het oplikt. maar het klinkt ook niet als iets waarbij er een vreemd voorwerp of vuil in de wond terecht is gekomen. Dus dan zou ik er gewoon van afblijven.Als het maar blijft bloeden of je weet niet zeker waar het vandaan komt, dan even naar de DA.Wacht wel tot het dicht is (korstje op zit) voor je het beestje weer in een buitenhok of zo zet anders komt er alsnog vuil in de wond. Kijk verder gewoon dagelijks even het wondje na, dan ben je er ook op tijd bij als het toch zou gaan ontsteken. Maar dan nog even terug naar de oorzaak: Waarom waren jullie in godsnaam het konijn aan het plukken? Het is geen kip! Of bedoel je met plukken iets anders? Losse haren verwijderen bij een konijn in de rui doe je heel voorzichtig en niet met kracht...
Catelootje! Geplaatst: 13 juli 2010 Geplaatst: 13 juli 2010 Ik denk plukken, en dan kan je per ongeluk wel eens harder trekken Je kan wel even aan de buren vragen of ze dettol hebben, dan 1:10 verdunnen en met een watje even deppen.
Yvetje Geplaatst: 13 juli 2010 Auteur Geplaatst: 13 juli 2010 Nee, het is idd niet plukken zoals een kip, maar heel rustige de losse haren verwijderen. Zoals Catelootje al zegt, kan het een keer gebeuren dat je iets te hard trekt. Maak je geen zorgen, mijn vriend voelt zich superschuldig nu, hij bedoelde het echt niet zo en maakt zich helemaal zorgen. Ik ga even naar de buurvrouw om te kijken of ze dettol heeft...
Bianca Geplaatst: 13 juli 2010 Geplaatst: 13 juli 2010 succesmaar is het echt zo dat een konijn zo snel gaat bloeden als je een keer per ongeluk een haartje lostrekt?
Yvetje Geplaatst: 13 juli 2010 Auteur Geplaatst: 13 juli 2010 De buurvrouw heeft geen dettol :erf:. Ik probeerde net even bij Snoes te kijken hoe het eruit ziet, maar ze begint telkens te knorren en te piepen. Dat doet ze trouwens sinds gister. Heel raar, had het nog nooit eerder gehoord. Gister was er helemaal niets aan de hand, maar toch was ze aant knorren en piepen. Nu vind ik het heel zielig om haar op te pakken, ze lijkt me al heel gestresst.Wat te doen?
Yvetje Geplaatst: 13 juli 2010 Auteur Geplaatst: 13 juli 2010 ze fokster zei ook al dat het snel kon gaan bloeden, zij had het ook al een keer gehad. Maar ik weet niet wat zij toen gedaan heeft. Het is trouwens een teddy dwerg, vandaar het "plukken"
Yvetje Geplaatst: 13 juli 2010 Auteur Geplaatst: 13 juli 2010 We hebben net weer gekeken, we konden niets meer vinden, alleen een paar haartjes waren nog rood, maar ik zag geen "vers" bloed meer. Mag ik er nu vanuit gaan dat het allemaal weer goed is? We blijven haar natuurlijk wel in de gaten houden en regelmatig controleren.
konijn1981 Geplaatst: 13 juli 2010 Geplaatst: 13 juli 2010 denk dat dat voor nu het beste is. even afwachten en controleren. kijk ook of ze zich misschien anders gaat gedragen, niet lekker voelen ofzo. maar ik denk dat het wel meevalt. hou het in elk geval schoon in haar omgeving.
Sascha Geplaatst: 13 juli 2010 Geplaatst: 13 juli 2010 Ja.. Even kijken of het geen groot wondje is en goed in de gaten houden of het goed heelt. Zo niet zou ik toch even contact met een dierenarts opnemen Enne.. Sterilon moet je echt NIET voor je piercings gebruiken hoor!
Aanbevolen berichten