Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag ben ik met Kuzu het konijn bij de dierenarts geweest.

Ik had het vermoeden dat er iets niet goed zat in zijn mond maar omdat hij weigert zijn mond open te doen voor mij, kon ik het niet goed zien.

Het bleek dat hij met een behoorlijke onderbeet zit en ik heb het advies gekregen om zijn voortanden te laten verwijderen.

De dierenarts vertelde me dat slijpen geen optie is, ivm splijting en dat je dan nog verder van huis bent. Dus alles gaat eruit.

Volgende week woensdag gaat het gebeuren en nu ben ik benieuwd naar ervaringsdeskundigen.

Waar moet ik allemaal rekening mee houden als zijn tandjes eruit zijn?

En hoelang is het herstelproces ongeveer?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Geplaatst:

Over het herstelproces durf ik weinig te zeggen, omdat ik daar geen ervaring mee heb en ook omdat zulke dingen toch altijd per konijn zullen verschillen.

Maar waarschijnlijk zal Kuzu straks eigenlijk nergens last van hebben, je zult alleen zijn groente in stukjes moeten snijden. En wilgentakken oid zal hij niet veel meer aan hebben.

Succes alvast voor volgende week woensdag!

Geplaatst:

kunnen tandjes splijten dan bij slijpen? dacht dat dat alleen bij knippen kon gebeuren? slijpen is toch zoiets als bijschuren? bij knippen breek je toch als het ware er iets vanaf waarbij ik me dan zou kunnen voorstellen dat er teveel mee afbreekt of iets splijt. maar ik heb er geen ervaring mee hoor. ik wil hiermee echt niet zeggen dat het misschien niet goed is om ze te trekken, ik ken jouw konijn niet en ik ben geen da maar ik vroeg me dat gewoon af.

Geplaatst:

Toen mijn konijn haar tanden te lang waren zijn ze geslepen omdat knippen juist voor splijting zorgt. Ze vinden haar tanden nog te gezond om weg te halen. Eerst kwam ik elke maand, nu zat er laatst 6 weken tussen en het was veel minder hard gegroeid! Dus haar tanden slijten nu steeds beter. Ze wilde haar tanden ook pas weghalen als het te veel stress zou opleveren en als ik elke maand terug zou moeten komen en de tanden te snel zouden groeien.

Geplaatst:

O voor de nazorg heb ik geen idee, ik geloof dat dat alleen pijnstillers zijn denk ik? Verder moet je groenten snijden in kleine stukjes. Ik gaf eerst SS, maar toen Draak dus zulke lange tanden had (ik kon niet direct terecht) heb ik een papje gemaakt van SS met water. Kreeg ze ook gelijk vocht binnen. Hoor je dr lekker slurpen :') Dat kan je ook doen met je eigen brokjes, stel dat ze moeite heeft met haar brokjes.

Geplaatst:

Bij *Balou* had ik in december 2005 de snijtanden laten verwijderen.

Hij had ook een overbeet met de onderkaak.

Tanden knippen is idd niet al te goed i.v.m. splijten en dan ben je nog veel verder van huis.

De genezing bij *Balou* heeft ongeveer een week geduurd.

Pijnstilling is heel belangrijk! Dit moet je zeker meekrijgen van je DA.

Ook dwangvoeding moet je meekrijgen, voor als ie niet gelijk gaat eten.

De darmen van een konijn mogen niet stilvallen.

Na een narcose is het vaak lastig om de boel opgang te houden & krijgen.

Na de verwijdering van de snijtanden zul je voortaan het hooi & groenten in stukjes moeten snijden.

Ik deed het altijd knippen met de schaar, ging veel sneller ;)

Lees anders eens onderstaande link door, hier heb ik heel veel een gehad:

http://dierengebit.nl/konijn-gebitsproblemen.html

(ik hoop dat ze 'm niet weghalen, anders mag je me even PB-en)

Geplaatst:

Bij mijn konijn moesten we elke week naar de da om tanden te slijpen want die had ook overbeet. en daardoor slepen ze zelf niet meer af maar dat konijn is al 8/9 jr. nu hebben we zelf een apparaatje aangeschaft en slijpen we zelf, dit vindt het nijntje helemaal geen probleem.

Maar bij knippen splijten ze idd. maar als ze ze slijpt... daar heb ik nog nooit overgehaard dat ze dan splijten.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind het zo vreselijk, ben echt bang dat hij zich anders naar mij gaat gedragen, als in 'je hebt me dit aangedaan'

(of denken konijnen niet zo :s?)

Hij heeft ook een gevoelig oog, opzich zijn zijn kiezen nu nog in orde maar de kans is wel aanwezig dat het van zijn kiezen afkomt.

Om dat beest nog meer operaties aan te doen vind ik ook zo zielig.

Geplaatst:

Ik vind het zo vreselijk, ben echt bang dat hij zich anders naar mij gaat gedragen, als in 'je hebt me dit aangedaan'

(of denken konijnen niet zo :s?)

Hij heeft ook een gevoelig oog, opzich zijn zijn kiezen nu nog in orde maar de kans is wel aanwezig dat het van zijn kiezen afkomt.

Om dat beest nog meer operaties aan te doen vind ik ook zo zielig.

Hij kan mss de eerste paar dagen/weken even pissig op je zijn ;)

Maar meestal trekt dit op een gegeven moment weer weg.

Als het traanoogje door de kiesjes wordt veroorzaakt, zou ik het even goed in de gaten houden.

Mocht een operatie nodig zijn, zou ik dit wel uit laten voeren.

Een constant traanoogje is niet goed.

Geplaatst:

Hier is bij snuifje ook de tandjes verwijderd,

Qua nazorg, hou der in de gaten en geef der ook even de rust.

Ze kan een paar dagen een traanoogje hebben, het gebitje heeft een connectie met de ogen waardoor het kan gaan tranen.

Hier heeft het 2 weken aangehouden, en trok daarna netjes weg...

Let op of ze gewoon goed eet en drinkt.

hier begon ze meteen te eten, geen last gehad van een onsteking alleen een stiftandje wat weer te voorschijn kwam, Dus die is er ook nog uitgehaald verder is alles goed verlopen

Qua voeding, hooi en groenten etc wat kleiner maken natuurlijk

Succes ermee !

Geplaatst:

Nou, vandaag is het gebeurd.

Hij was zo mak als een lam toen we hem wegbrachten. Met ophalen net zo, al zat hij in de auto al te rukken aan het matje waarop hij lag.

Thuis heeft hij bijna 2 uur achter de bank, helemaal in de hoek van de kamer gelegen. Ik had er een bakje water neer gezet en op een gegeven moment hoorde ik hem drinken.

We hebben hem in zijn kooi gezet waar hij voorzichtig wat hooi ging eten en later zelfs wat brokjes.

Daarnet zat hij alweer bovenop zijn knuffel en reageerde hij alweer op ons.

Nu rent hij door de kamer of er niks gebeurd is.

De pijnstilling de komende dagen zal nog even een ramp worden maar als ik zie hoe het nu gaat ben ik wel erg blij.

Geplaatst:

Fijn dat de ingreep goed verlopen is en dat hij gelijk is gaan eten thuis :)

Hou 'm maar goed in de gaten de komende dagen en verwen 'm maar lekker.

Mss weet je het al & anders zeg ik het toch even voor de zekerheid ;)

Pijnstilling blijft maar 12 uur werken bij een konijn, vanwege hun snelle metabolisme.

Het is dus belangrijk dat je deze om de 12 uur herhaalt.

Heel veel succes & beterschap!

Geplaatst:

Kuzu is ontzettend veranderd na de operatie.

Hij was al lief, maar hij is nu zo ontzettend aanhankelijk.

Hij eet en drinkt veel meer dan voorheen en ligt de hele avond bij me op de bank.

Gister gaf ik hem kleine kusjes op zijn hoofdje en toen begon hij mijn hand te likken.

Hij stopte met likken toen ik stopte met kussen, zo schattig.

Hij valt tegen mij aan in slaap, heeft hij nog nooit gedaan.

Ik ben achteraf heel erg blij dat we dit hebben gedaan. Had veel medelijden met hem maar als ik zie hoe hij is opgeknapt, geweldig.

Geplaatst:

Hij is je ontzettend dankbaar :)

Nu heeft hij die stress niet meer en kan hij lekker genieten van zijn eten.

*Balou* was ook veel gelukkiger na de ingreep.

Na de verwijdering van de snijtanden moest hij een nieuwe manier van eten aanleren.

Zodra ze dit eenmaal doorhebben.....;)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .