Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Gisteravond viel me al op dat het gedrag van Dupke niet was zoals het normaal was.. ik dacht misschien oververhitting.. maar ze huppelde rond.. dus heb haar de oortjes lichtjes nat gemaakt en verder met rust gelaten.

Vanmorgen lag op 4 plekken in het hok echt grote plasjes waterige diarree... dus meteen beide konijnen gecontroleerd en het bleek Dupke dus te zijn. Haar hele buikje zat onder de diarree dus haar meteen gewassen en op een handdoek in de bench gedaan. Prupke even in een noodhok gezet en hem eten en drinken gegeven want hun hok stonk verschrikkelijk.

Daarna meteen met Dupke naar dierenarts want ze eten namelijk vrijwel geen hooi, en met deze warme temperaturen leek het me beter om toch meteen te gaan. (normaal wacht ik 1 of 2 dagen af en dan is het meestal vanzelf over en zet ik ze op hooi en water)

Bij de dierenarts bleek ze al wat verhoging te hebben en een beetje uitgedroogd te zijn. Dus besloten haar een spuit met zoutoplossing onder de huid te zetten (extra vocht) en een antibiotica spuitje heeft ze gehad. Verder heb ik nog antibiotica mee gekregen die ze 2x per dag krijgt.

Mocht ze morgen nog last van diarree hebben dan moet ik wat poep langsbrengen voor onderzoek.

Verder raadde de dierenarts aan hun het eten in kleine porties verdeeld over de hele dag te geven; de biks en groente.. zodat ze wel gewoon wat binnenkregen ook omdat ze nagenoeg geen hooi eten..

Ik geef ze dan nu ook iedere 3 uur een eetlepel SS en beide een schijfje wortel of blaadje witlof. Zodat ze toch wat extra vocht nog krijgen.

Verder liggen er nu een paar hooistengels van de C1000 in het hok en ga der nog wat bijhalen voor de zekerheid.. dit willen ze wel vaker eten dus dan maar op deze manier

Kan ik nog iets doen?

Nu hopen dat alles goed gaat!!!

aangepast door anke1985
Geplaatst:

Iedere 3 uur een eetlepel SS, is dat niet wat veel? Op hoeveel gram kom je dan uit?

Ik dacht dat je bij diarree juist zo weinig mogelijk biks moest geven en vooral hooi..

Heb je al eens timothy hooi geprobeerd?

Waar denk de dierenarts dan aan, omdat je konijn anti-biotica krijgt?

Geplaatst:

Als ik een eetlepel SS geef... en dat 5x vandaag dan krijgen ze net iets minder dan ze normaal op een dag krijgen. (ze zijn met zijn tweetjes)

Verder denkt hij dat het misschien een bacteriele infectie is.. coccidiose sluit hij niet uit.. maar dan zou ze noig aan de diarree moeten zijn morgen vandaag eventueel morgen wat poep langs brengen.

Maar gezien ze vandaag pas diarree heeft is het gewoon heel moeilijk te bepalen en er werd ook niet meer bij alles een antibiotica kuur gegeven maar nu wel vanwege het weer en ik er zeker van was dat het geen BDK waren etc.. en ze had verhoging en een beetje uitgedroogd dus het zekere voor het onzekere genomen.

Geplaatst:

Hoe oud zijn je konijntjes dan? Coc zie vooral bij jonge konijntjes namelijk.

Hooi is in ieder geval belangrijker dan biks. Ik zou toch even wat andere soorten hooi proberen.

Eventueel kun je wat extra vocht toedienen met een spuitje in de mond.

Geplaatst:

coc draagt elk konijn bij zich.....en bij deze temperaturen komt het sneller bij konijnen jong en oud!

Sorry hoor maar waarom kon de DA niet gelijk even kijken voor coc.( via de ontlasting)

Als ze dat hebben moet je zo snel mogelijk handelen....alle symptomen komen over heen namelijk.

Vooral de geur van coc is duidelijk anders naast dat ze uitdrogen.

AB kan bij het geval van coc nog wel eens avarechts werken dat is een aanslag op de darmen.

Geplaatst: (aangepast)

Ik had ook geen ontlasting meegenomen.. stom maar goed

Kwa geur, kwam bekend voor ze heeft al eens eerder wat diarre gehad, maar ik hou haar goed in de gaten en anders ben ik morgenvroeg of desnoods vanavond weer daar.

Ik heb ze net weer wat eten gegeven en ze heeft al gekeuteld, de keutels zijn weer rond wel wat nattig nog maar het ziet er goed uit. Ze huppelt nu in de ren rond en heeft net een blaadje witlof gegeten.

Verder heb ik voor de komende dagen enrofloxoral drops meegekregen, krijgt ze 2x per dag tot het op is.

Enn kwa hooi.. tjah heb echt alles geprobeerd maar helpt niet.. dus daar kan ik even niks aan veranderen

aangepast door anke1985
Geplaatst:

En bij coc.. kunnen de keutels dan wel weer normaal zijn?

Ik meende namelijk dat ze dan diarre aanhield..

En wat zijn de duidelijke kenmerken van coc?

(dan weet ik zowieso waar ik op moet letten)

Geplaatst:

Ik vond dit op de site;

coccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand, jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Bij coccidiose tarten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn (maar ook van andere dieren) aan.

Het begint met diaree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijn eet niet meer, drinkt niet meer, valt af en droogt uit.

Maar ze heeft nu gewone keutels, beetje nattig.. en ik zie haar gewoon eten en drinken?

Geplaatst:

Volwassen dieren kunnen weer terug gaan keutelen maar de coc blijft....

Dus een volwassen dier heeft iets langer de tijd dan een jong konijn.

Syptomen zijn duidelijk diaree waterige ontlasting, geur ontlasting en uitdroging van het konijn.

Een jong dier kan binnen 48 uur dood zijn....overigens zeer besmettelijk als een dier het heeft.

Ze kunnen ouder dan jong ook gewoon eten en keutelen tot het te erg wordt.

Maar goed ik geef je een advies .

Geplaatst:

Nee is goed, ik was benieuwd hoe en wat omdat ik niet alles weet wat betreft de gezondheid van konijnen, ziektes etc..

Dus dat is fijn dat ik het nu weet.

Nu zal ik moeten wachten tot ze weer keutelt want ik had de keutels al in de groenbak gedaan... (ik veeg als ik buiten ben de ren altijd uit.. ben wat te proper)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .