Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hallo ik wil graag weten wat julie vinden. donderdag staat de castratie van mijn diesel gepland, echter voorspellen ze toch nog temperaturen van 23 tot 26 graden. ik woon in zuid-limburg waar het misschien nog wel warmer kan worden. nu twijfel ik heel erg of het verstandig is dit door te zetten ivm de temperaturen. eigenlijk is mijn ventje er wel aan toe maar ik wil geen onnodig risico omdat hij al een redelijk moeilijke eter is.

wat denken julie? afblazen en later castreren of toch doorgaan?

Geplaatst:

Moeilijk.. Vind 23 tot 26 graden nog mee vallen, een voedster zou ik absoluut niet laten castreren maar een ram is twijfelachtig.. Heeft hij nu veel last van de warmte?

Neig misschien toch het meest naar nee. Uitstellen.

Geplaatst:

Ik zou ook zeggen niet doen...ik vind het gewoon met deze temperaturen te link.

Er zijn zelf DA (die ik bijv. had in Roosendaal)die alleen opereren in geval van spoed.Castereren is volgens mij geen spoed.

Geplaatst:

castreren is inderdaad geen spoed, vandaar dat ook ik twijfel. hij heeft inderdaad donderdag en vrijdag nog slecht gegeten. niks mis met tanden en buikje maar van de warmte volgens de dierenarts (na uitgebreid onderzoek). zal in ieder geval ook nog overleggen met de dierenarts. mijn moeder haar ram moet dan ook voor castratie maar die heeft geen last van dit weer. toch zou ik daar ook misschien nee zeggen?

Geplaatst:

Ja ook in dat geval zou ik nee zeggen hoor!

Het risico is gewoon te groot....Voor rammen is het wel een lichtere ingreep dan voor voedsters maar ik zou het niet doen en gewoon lekker uitstellen die hap!

Geplaatst:

bedankt voor de reacties. tenzij er een wonder gebeurt en het snel weer afkoelt zal ik het uitstellen en mijn moeder proberen te overtuigen om dat zelfde dan maar te doen. de heren worden het eerst gecastreerd en dan de beide dames . dat van de dames staat nog niet gepland (heeft ook geen haast) omdat ik daar een week vrij voor wil hebben zodat ik thuis kan zijn bij de opknappende konijnen. beide heren zouden donderdag gaan en dan had mijn moeder vrijdag vrij en ik nog de maandag dus dan zouden ze opgeknapt moeten zijn. met deze temperaturen zal ik het beter uitstellen en later dit jaar doen en dan vrij nemen om thuis te zijn voor de mannen.

Geplaatst:

ik heb gisteren toevallig (op straat) de dierenartsassistente gesproken en haar nog gevraagd wat zij dacht over de castratie die donderdag gepland staat. zij zei dat het wel kon maar ze zei ook dat de temperaturen weer naar beneden zouden gaan. wat nu? ik twijfel.

Geplaatst:

Bij twijfel niet doen denk ik. Hem later laten castreren kan sowieso wel, het terugdraaien als hij er toch ziek van wordt (of erger..) is onmogelijk. En ik zou het met de DA zelf overleggen, assistentes weten ook niet alles..

Geplaatst:

Volgens de voorspellingen wordt het vanaf donderdag inderdaad een graad of 24. Dat valt op zich wel mee, maar inderdaad bij twijfel niet doen.

Mijn vent is wel met die temperaturen gecastreerd en dat is goed gegaan, maar dat wil niks zeggen natuurlijk.

Geplaatst:

ik denk dat ik morgenavond even binnenloop en overleg met de dierenarts. misschien twijfel ik zo omdat ik als de dood ben om hem te verliezen. (flappie is pas in april overleden en nog een kan ik nu niet aan) Ik twijfel ook een beetje omdat hij nog niet bewezen heeft een sterk gestel te hebben eerder heeft hij zijn best gedaan om het tegendeel te bewijzen. niet willen eten (voer niet lekker blijkt), wormpjes, kreunen en knorren (wat ook weer niks blijkt te zijn behalve communiceren), gas in de darmpjes. vandaar mijn twijfels maar misschien maak ik mezelf ook wel gek.

Geplaatst:

hmm ik zou het ook niet doen. Misschien eet hij wel niet zo goed omdat hij ergens anders last van heeft in combinatie met warmte.. je weet niet honderd procent zeker of het door de warmte komt..misschien heeft hij wel wat.. en met die warmte erbij is het dubbel risico...

Geplaatst: (aangepast)

hij eet overigens nu me weer de oren van het hoofd hoor. was eigenlijk alleen donderdag en vrijdag overdag maar. toen ben ik bij de da geweest en hebben ze hem onderzocht, er was niks mis. zaterdag at hij weer zijn gewone portie. en nu vind hij dat zelfs te weinig.

aangepast door konijn1981
Geplaatst:

sorry voor de late reactie. diesel is inderdaad vandaag gecastreerd. ben net thuis en zit aan mijn eten. hij ziet er goed uit. heeft al gedronken en wat hooi gegeten. poetst zich en irriteerd zich aan de handdoek in de kooi. vraag me alleen af, ik heb geen pijnstilling of een advies daartoe gekregen, iemand ervaring? hij heeft tolfedine via injectie gehad maar ik weet niet wanneer vandaag. ik heb carprofen en novacam kat (metacam) in huis.

Geplaatst:

Tolfedine werkt sowieso vandaag nog wel. Mijn ervaring is dat er helemaal geen (extra) pijnstilling nodig is, als je morgen het idee hebt dat hij pijn heeft kun jeh em dan wat geven.

Geplaatst:

bedankt dollie dat stelt me een beetje gerust. morgen is mijn moeder thuis. onze rammetjes zijn samen gecastreerd en dan houd zij ze in de gaten. gelukkig ben ik zo'n zeur die dingen als pijnstilling gewoon op voorraad in huis heeft. natuurlijk ga ik het liefst niet zelf uitproberen maar liever eerst naar een da maar ja als het moet....

Geplaatst:

Ik zou zoiets ook zeker in huis halen voor een castratie hoor! Je zult het in veel gevallen niet nodig zijn, maar liever wél hebben en niet gebruiken dan niet hebben terwijl je konijn pijn heeft. Ik ben net zo'n miep hoor, meer medicatie voor de konijnen dan voor mezelf en met mijn chronische ziekte heb ik zelf ook al aardig wat.. :whistle2:

Geplaatst:

Ja....als het moet kan je gewoon even de DA bellen en overleggen.Het is zo handig om dat soort dingen alvast in huis te hebben.

Je moet dan wel de doseringen weten anders heb je er nog niet veel aan.

Ik had ook altijd de meest voor de hand liggende dingen in huis (metacam,ciseral en laxatrakt,potje wortelhap wortel en dwangvoer) voor geval dat maar heb het zonder overleg nooit zomaar gegeven.

Hij had gewoon zijn eigen stukje kast in de keuken.

Had 1 keer meegemaakt met Ollie dat meneer niet meer wilde eten,natuurlijk op een zaterdagavond,en had toen helemaal niks in huis......daarna was ik hem gewoon voor met dit soort grappen.

Geplaatst:

zo met diesel gaat het goed. heeft geen last van pijn. nog niet helemaal terug op het oude niveau wat betreft biks eten maar daar maak ik me geen zorgen om. hij eet biks en hooi, keutelt en drinkt goed (plas zie ik meestal niet wat dat is zo weg in mijn bodembedekking). hij ligt heerlijk languit.

konijn van mijn moeder, dat gelijktijdig gecastreerd is, ging wat minder goed maar ook die trekt inmiddels helemaal bij. hij heeft een heel klein wondje op zijn lip en wilde daarom geen biks maar wel hooi. inmiddels heeft ook hij wat biks gegeten. welliswaar zijn oude biks maar goed. hij zat op ss en eet nu cuni complete. nu heeft hij wel weer ss gegeten, die zijn minder groot en dik dus dat zal beter gaan met een wondje op je lip denk ik. pijn van de castratie heeft ook hij niet.

tja ik werk in een apotheek dus ik vrees dat het een tik is om medicatie op voorraad te hebben. dankzij mijn werk weet ik daarom ook dat je liever niet zelf moet gaan dokteren maar alleen als je niet anders kunt. ik heb inmiddels voor mezelf en voor de konijnen zo ongeveer een volledige apotheek thuis. bij de konijnenapotheek ook volledig een lijst met wat waarvoor gebruikt word en doseringen erbij (zelfs een lijst met wat wanneer over de vervaldatum is), beroepsafwijking denk ik.

Geplaatst:

ben er wel achter gekomen dat mijn dierenarts alle diensten zelf doet. 24 uur per dag 7 dagen in de week tenzij ze door overmacht gedwongen zijn gebruik van een ander te moeten maken. erg geruststellende gedachten dat ik altijd een van de artsen van mijn eigen praktijk krijg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .