Ga naar inhoud

Konijn van 8 maanden onverwacht overleden, wat was de oorzaak?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb dit topic met aandacht gevolgd. Ik heb een paar weken geleden een konijntje van zeven maand moeten afgeven: Mystique. Ik wou eerst een autopsie, maar later dan toch weer niet, om de redenen die jij ook al genoemd had: wat als hij in verkeerde handen valt? Ik heb hem al één keer moeten afgeven, ik wil hem geen tweede keer afgeven. Uiteindelijk is er dus geen autopsie gedaan. De vermoedelijke doodsoorzaak is verstikking(verstikking én een stomme dierenarts die mij niet serieus nam omdat het mààr een konijn was), alhoewel de twijfel of het dat wel echt was blijft natuurlijk, maar ik heb me er bij neergelegd. Ik ben blij voor jou dat de autopsie toch gebeurd is en dat je nu de reden van haar overlijden weet. Ik hoop dat je het nu sneller een plaatsje kunt geven. Het zal je ook helpen Liesje weer thuis te hebben, thuis bij jou, waar ze hoort. Veel sterkte.

Geplaatst:

heel veel sterkte met het verlies. gelukkig weet je waar ze aan is overleden en hoef je het jezelf niet kwalijk te nemen. jij hebt je best gedaan en als alles al zo was aangetast had je het gevecht toch verloren. ze heeft in ieder geval jou gehad en jou liefde gevoeld.

fijn dat ze thuis is nu. mijn flappie is ook thuis, inmiddels niet meer in het "blik" maar in een mooi urntje in de vorm van een hangoor (dat was zij ook) staat ze nu op mijn kast.

Geplaatst:

Ik heb nu de uitslag op papier gekregen en de eindconclusie is nosematose (tegenwoordige naam: infectie met encephalitozoon cuniculi). Maar er staat ook nog bij dat er bij het algemeen bacteriologisch onderzoek (kweek) veel Escherichia coli bacterien in de longen zijn gevonden en daar heeft de patholoog het niet met mij over gehad. Ik vraag me af hoe een e.coli in de longen terecht kan komen, zonder problemen in de darmen te veroorzaken. Liesje had geen diarree, etc. en ik heb altijd goed op de hygiene gelet. Ze kan het dan alleen hebben ingeademd, of door de nosematose heeft de e.coli vrij baan gekregen en toen pas in de longen huisgehouden, I don't know.

@Dollie: Ik denk dat je gelijk hebt dat ze Panacur heeft gekregen, maar dat weet ik niet

zeker. De dierenarts zei in eerste instantie dat het geen verlamming was, maar zwakte. Pas toen hij zag hoe Liesje lag toen ik haar terug in de box deed, zei hij haar nog een olie-achtig middel te willen geven voor het geval het toch EC was.

@Mystique: Wat is dat toch onbegrijpelijk dat sommige DA zo onverschillig zijn, terwijl het hun beroep is om dieren zorgvuldig, adequaat en empathisch te behandelen... Ik vind het wel knap van je dat je je er bij hebt weten neer te leggen en je in ieder geval een idee hebt wat er zich waarschijnlijk heeft afgespeeld. Ik ben blij dat de sectie uiteindelijk toch kon, ook al heeft me dat een duit geld gekost, maar ik begrijp nu beter hoe het met Liesje is gegaan de laatste uren (dagen en weken waarschijnlijk, maar dat was niet zichtbaar) en ik heb minder last van schuldgevoelens/verwijten. Uiteindelijk was het schijnbaar onvermijdelijk en daar moet ik, net als jij dat al hebt gedaan, bij gaan proberen neer te leggen. Ik wens je veel sterkte.

@konijn1981: Dank je wel. Ik wist niet dat er ook urnen waren in de vorm van konijnen. Als mijn rekening weer een beetje uit het rood is, wil ik daar ook wel eens naar gaan kijken. Liesje was ook een hangoor, dus dat zou goed passen. Bovendien is zo'n blik echt geen gezicht...

Geplaatst:

Je verwacht dan dat een DA kennis heeft en zeker een dierenliefhebber is. Het is zo jammer dat je zo'n dierenarts treft. Hopelijk kun je het gaan verwerken nu je de oorzaak kent. En voel je niet schuldig, het ligt zeker niet aan jou, want jij had de beste bedoelingen. Neem je tijd want het is een zeer moeilijk verhaal dat je moet afsluiten.

Ik wens jou heel veel sterkte.

Liesje rust zacht.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Wij zij twee konijnen verloren nadat ze een antibioticaprik hebben gekregen.

Artsen geven dit voor je het goed en wel beseft.

Bij het tweede konijn had ik tegen de arts gezegd geen antibioticaprik te willen na uitleg van het eerste konijn.

Terwijl hij een flesje aan het maken was wat we thuis d.m.v. druppels konden geven besloot hij ineens toch een prik te geven.

Hij had net een rotte kies eruitgehaald en de andere tanden geknipt.

Mijn konijn zag er opgelucht uit, maar dat ziet zo'n dokter helemaal niet.

Na de prik voelde ik mijn konijn anders aanvoelen[ slapper en zijn kopje trok scheef].

Voor ik wat kon doen kreeg hij ook nog een pijnstiller eroverheen terwijl hij geen pijn had volgens mij.

Dit konijn hadden we toen al 5 jaar.

Daarna raakte hij in een stuip en overleed meteen daarna.

Uit jouw verhaal proef ik de intimidatie die mij ook overkwam. Er wordt tegen je gedaan of zij alwetend zijn en wij niets weten terwijl je je beest heel goed kent.

O

Mijn idee is dat er geld wordt verdiend aan de medicijnen of het geven van prikken. Vroeger bij mijn poes begonnen ze ook met het geven van medicijnen terwijl je nog aan het uitleggen was wat er aan de hand was bij wijze van spreken.

Geplaatst:

Hij had net een rotte kies eruitgehaald en de andere tanden geknipt.

Mijn konijn zag er opgelucht uit, maar dat ziet zo'n dokter helemaal niet.

Na de prik voelde ik mijn konijn anders aanvoelen[ slapper en zijn kopje trok scheef].

Voor ik wat kon doen kreeg hij ook nog een pijnstiller eroverheen terwijl hij geen pijn had volgens mij.

Dit klinkt al niet als een konijnkundige dierenarts. Konijnentanden horen niet geknipt te worden aangezien er een groot risico bestaat op splijten. Het is beter de tanden te slijpen, of te laten verwijderen. Het verwijderen van een kies dient onder narcose te gebeuren wegens teveel stress en pijn.

De combinatie van een injectie pijnstilling+AB (en eventueel darmstimulans) is redelijk normaal nadat een konijn geopereerd is, om het op gang te helpen na de behandeling &pijn/ontstekingen te voorkomen.

Mocht het zo zijn dat dit allemaal gebeurd is vlak na het knippen van tanden&verwijderen van een rotte kies zonder narcose lijkt het mij waarschijnlijker dat het konijn gewoon in shock is geraakt door stress.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .