lisa&konijntjes. Geplaatst: 9 juli 2010 Geplaatst: 9 juli 2010 hoihoi, het is nu al een week zo. allemaal strondvliegen vliegen rond in / om het konijnenhok. heb 6 konijntjes. ze kunnen naar een grote hoge ren buiten gevuld met zand, maar ze liggen voornamelijk allemaal in een buitenhok op de tegels onder de carport. daar vliegen de hele tijd strondvliegen. ik wil ze zo graag weg hebben, ivm maden enzo. zeker met deze broeierige hitte. :grrrrrr: heb het toen al es helemaal schoongemaakt. ze zijn zindelijk en doet het netjes op het toiletje. verschoon ik 1 keer in 2 dagen. misschien elke dag doen ? verder nog andere tips ? ps. wat zijn de verschijnselen van maden ?
mama van pako Geplaatst: 9 juli 2010 Geplaatst: 9 juli 2010 Toen ik vliegjes in mn huis had, had een collega van mij geadviseerd om te zo veel mogelijk zorgen dat er geen etensresten (vieze borden enzo) in mn huis waren. Dat ging echter wel om kleine vliegjes, maar miss werkt het bij grote vliegen ook. Van mijn DA heb ik trouwens bergepen dat madeziekten alleen wordt veroorzaakt door de groene vliegen. De symtomen van madenziekten zijn wondjes bij het konijn waar maden uit komen. Mocht jou konijn dat een keer hebben, moet je gelijk naar de DA (desnoods naar de spoed DA).Om te voorkomen dat ze madenziekte krijgen, kun je het beste er voor zorgen dat hun kontje goed schoon blijft en dat ze geen vocht in de huidplooitjes hebben.Veel succes.
Paulaatje Geplaatst: 9 juli 2010 Geplaatst: 9 juli 2010 Hoi Lisa,Vooral met dit weer vaak de toilet verschonen. En misschien helpt het om een klamboe over het hok (of in elk geval het deel waar het gaas zit) te hangen. Een van mijn konijnen heeft last van maden gehad, dit merkte ik doordat ze heel vreemd ging 'schudden' met het achterlijf tijdens het rondlopen, alsof ze iets van zich af wilde schudden. Toen ik ging kijken onder haar lijfje zag ik al maden. Ze waren zelfs door de buikwand heen te zien (dit klinkt heel onsmakelijk en dat is het ook, kan er nog wakker van liggen).Er is een middel op de markt tegen de maden. Voor zover ik weet kan je dat vooraf geven en zijn ze dan een aantal maanden 'veilig'. Het was voorheen niet te koop in Nederland, maar ik zag het pas geleden bij de intratuin, het heet Rearguard.Ik heb net even zoeken op internet, zie ook http://www.opvangpruttel.nl/Pagina%27s/maden_bij_een_konijn.htmSucces en hopelijk helpt het!
Aanbevolen berichten