Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal. Ben vandaag voor de eerste keer op visite en wil graag wat advies. Een van onze konijnen heeft al heel lang last van vieze opgedroogde urine aan haar plasser. De urine is troebel en wat dikker, maar dit schijnt normaal te zijn heb ik al gelezen. Het wordt echt heel erg vies en ik moet haar regelmatig met sodawater wassen om het schoon te houden. We zijn hiervoor al bij de dierenarts geweest, maar die was niet echt duidelijk met zijn diagnose en we kregen pilletjes mee. Het is niet lang goed gegaan en ook nu is het weer prijs. Met deze warmte vindt ik dat toch wel eng, ze hebben zo meer kans op vliegen met alle gevolgen van dien...... Kent iemand een soort gelijk probleem en heb je advies?

Geplaatst:

urine kan inderdaad wat troebel en dikker zijn, maar je konijntje hoort zichzelf wel schoon te houden.

kan het zijn dat hij wat overgewicht heeft?

Geplaatst:

Ik zou in elk geval naar een andere dierenarts gaan, of terug naar dezelfde.. Het zou vanalles kunnen zijn, een calciumgerelateerd probleem (bijv. blaasstenen) of een blaasontsteking, E. cuniculi of nierproblemen.. Of inderdaad overgewicht, waardoor ze zichzelf niet goed kan schoonhouden.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Misschien staat er op die lijst een dierenarts bij je in de buurt. Wat voor pilletjes heeft je konijn gehad eigenlijk? Antibiotica?

Geplaatst:

ik ben het wel met je eens Dollie dat er een DA naar moet kijken , en dan wel een konijnkundige. maar vaak is de meest simpele verklaring toch de juiste ;) en overgewicht zie je nu eenmaal vaak, en dan kan het konijn zichzelf niet overal meer schoonhouden.

en ik vraag me inderdaad ook af wat voor medicatie hij gehad heeft.

is het trouwens een lang- of kortharig konijn?

en wat geef je te eten?

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reactie, helaas weet ik niet meer wat voor medicatie het was. Het was in ieder geval geen antibiotica. Volgens mij heeft ze geen overgewicht. Ik weet niet hoe zwaar ze mag wegen, maar ze ziet er goed uit. Ik geef haar 1x per dag een beetje gemengd voer en ze heeft altijd hooi tot haar beschikking. Om de twee dagen krijgt ze een stuk wortel of appel en ze krijgt regelmatig wortelloof.

Geplaatst:

tja of ze overgewicht heeft kan ik natuurlijk niet bepalen omdat ik haar niet kan zien, maar ik weet wel dat mensen vaak een konijn goed op gewicht vinden terwijl het eigenlijk te dik is, en dat mensen een konijn dat wel mooi slank is, te mager vinden.

Wat niet wil zeggen dat dat bij jou ook het geval is hoor.

maar neem morgen anders even contact op met een KKDA van de lijst, wat Dollie al schreef, die zal er snel genoeg achter kunnen komen.

Je moet zeker met dit weer wel een beetje vaart erachter zetten, want natte/vieze achtersten zijn een lekkernij voor vliegen die maar al te graag eitjes in je konijn leggen.

Geplaatst:

Ik las laatst ergens dat 80% van de konijnen (in Nederland) te dik is. Dus je ziet praktisch alleen dikke konijnen en dan zal een konijn dat gewoon goed op gewicht is inderdaad algauw mager lijken, terwijl een konijn dat iets te dik is juist een gezond gewicht lijkt te hebben. Dus wat betreft het gewicht sluit ik me zeker bij Chani aan.

(Waar ik me trouwens over verbaas is dat dierenartsen het lang niet altijd zeggen, zo heb ik hier nu het veel te dikke konijntje van mijn nichtje zitten en die wordt jaarlijks geƫnt. Maar pas toen ik een tijdje geleden zei dat ze Ʃcht veel te dik is, hadden mijn oom en tante dat ook door. Tsja, ze was wel wat stevig, maar ongezond dik? En ik heb nog kweet niet hoe lang moeten praten voor ze haar beperkt biks gingen geven terwijl mensen dit van een dierenarts zo veel makkelijker aannemen.)

Geplaatst:

op dit moment heeft mijn konijn een blaasontsteking, tenmisnte er zitten veel bacterien in zijn urine. Daarzijn we achter gekomen door urine te laten onderzoeken omdat hij zich ook steeds natplaste. misschien kun je dat toppic eens doorlezen? (toppic: heeft max toch blaasprobleempjes) Bij max was eentijdje terug, eigenlijk voor hij constant nat was al een echo van de blaas gemaakt dus wisten we al dat hij geen blaas stenen heeft, wel zat er een redelijke hoeveelheid "sludge" in de blaas. dit is een grote hoeveelheid calcium wat voor problemen kan zorgen. bij max was het alleen nog niet zoveel dat het voor porblemen zorgt. Nu las ik dat je gemengd voer geeft: Dit bevat heel erg veel calcium. Dit heeft bij dollies konijn voor de problemen gezorgd. Daarnaast heeft mijn DA ook gevraagd of max neurologische problemen heeft, dus wat zwakker in de pootjes of niet goed meer rechtop kunnen blijven staan of dat hij wat stuntelig lijkt en niet goed meer hupsen maar meer sluipen. Dit zouden symptomen kunnen zijn voor EC (e cuniculi) (al had dollies konijn op een gegeven moment alleen het natplassen en verder niks)

Om er achter te komen wat er met jou konijntje is zou je inderdaad het beste naar een goede konijnkundige dierenarts gaan. en wees maar brutaal. Vraag maar wat ze doen en waarom. Een goede dierenarts zal dit over het algemeen ook uit zichzelf ertellen, maar veel doen dat inderdaad niet.

Geplaatst:

Ben inmiddels naar de dierenarts geweest en ben al wat wijzer. De DA heeft haar onderzocht (blaas gevoeld) en dit was duidelijk op een bepaald moment pijnlijk voor Snowy. Ook liet ze urine lopen en dit heeft de DA op mijn verzoek meteen bekeken onder de microscoop. Er zitten bacteriƫn in en ze heeft een injectie met antibiotica gehad en ik heb dan nog een kuur voor 10 dagen (druppeltjes) meegekregen. Ook hebben ze op mijn verzoek een RT foto gemaakt omdat ze er al zo lang last van heeft dat er volgens mij wel een onderliggend probleem moet zijn. Vanmiddag kan ik bellen voor de uitslag. Verder ben ik er nu zeker van dat ze geen overgewicht heeft, ze is vrij groot en weegt 2.2 kg. Wat het droogvoer betreft daar zijn we al drastisch mee geminderd sinds een aantal maanden, vanwege het feit dat ze haar ochtendkeutels niet opeet. ( advies van DA ) De kuur die we vorige keer hadden gekregen was tegen EC, maar dat heeft toen niet echt geholpen. Even afwachten nu dus wat de uitslag van de foto is. Wordt vervolgd.......

Geplaatst:

Heb inmiddels de uitslag van de RT foto gekregen en die is niet goed! Ze heeft heel erg veel blaaszand in haar blaas. :frown:Dinsdag a.s. breng ik haar naar de DA die gaat haar blaas eerst proberen te spoelen via een catheter en als dat niet lukt moeten ze de blaas operatief spoelen. Dit gebeurt uiteraard onder narcose en daarom ben ik er niet helemaal gerust op. Laten we er maar het beste van hopen zodat ik haar weer gezond mee terug naar huis kan nemen!:yes:

Geplaatst:

blaaszand....tja das inderdaad niet zo mooi, maar wel goed dat er nu snel ingegrepen wordt. laat je even weten hoe het gegaan is dinsdag?

Geplaatst:

Heeft je konijntje toevallig een knaag- of liksteen in haar hok? Daar zit namelijk heel veel calcium in, en die zijn heel ongezond voor konijntjes!

Het zou ook kunnen komen van het gemengd voer.

Vraag ook aan je DA wat je kan doen om in de toekomst deze problemen te vermijden

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Heb net gebeld met de DA. De operatie van Snowy is in principe goed verlopen, nu maar hopen dat ze snel weer wil eten dat is erg belangrijk. Ze hebben eerst geprobeerd te spoelen, maar dit ging niet goed, vandaar de operatie. Vanavond kan ik haar ophalen en weer lekker knuffelen....:love:

Even als reactie op de vraag van de liksteen: die heeft ze niet. Volgens de DA is dit probleem ook deels genetisch bepaald, net als bij mensen. Verder zal de tijd moeten uitwijzen wat er gaat gebeuren, volgens de DA krijgt ze qua voeding wat ze nodig heeft en dus niet te veel droogvoer. ( wat ik zelf eerst dacht )

Bedankt allemaal voor jullie steun en tips, ik laat nog wel wat horen.....:yes:

Geplaatst:

Fijn dat de operatie goed is gegaan! Hoop dat ze gauw gaat eten.

De DA heeft gelijk dat het deels genetisch bepaald is, maar de voeding heeft er ook wel invloed op. Ik zou zeker nog eens goed naar het dieet van je konijn krijgen, ze krijgt dan misschien niet te veel droogvoer maar wel voer dat waarschijnlijk een hoog calciumgehalte heeft. Je kunt beter Science Selective (met 0,6%, wat je nu geeft heeft vast meer dan 1% calcium) geven en dan vrij beperkt.

Geplaatst:

Goed nieuws, Snowy is aan het eten en ze heeft ook al ontlasting gehad:yipi:Ze krijgt nu twee x per dag pijnstilling en antibiotica en so far so good....... Als blijkt dat in het droogvoer dat ze nu krijgt meer calcium zit ga ik zeker over op ander voer! Nu we weten dat ze daar gevoelig voor is gaan we geen risico lopen dat de situatie zich herhaald.

Geplaatst:

Mocht het nou toch terugkomen dan is er nog de optie om Eurologist te gaan geven. Ik heb een konijn gehad met hardnekkige blaasstenen die we daarom eigenlijk alleen nog maar konden laten inslapen. Maar toen ben ik zelf op onderzoek gegaan en ontdekte ik dit alternatieve medicijn op basis van Chinese kruiden. Dat voorkwam niet alleen dat ze weer stenen kreeg, maar loste zelfs de stenen die ze al had op (terwijl dat volgens de DA niet kon). Ze was 5 1/2 toen ze die stenen bleek te hebben, maar heeft daarna nog 6 jaar geleefd dankzij deze medicijnen. (Jammer dat niet meer dierenartsen er van weten)

Het werkt ook tegen gruis en voorkomt blaasontstekingen.

Je kan er hier meer over lezen: http://www.huisdierendokter.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .