linted Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 Even jullie mening gevraagd . Konijn Koos is ziek. Hij was vanaf zaterdag al een beetje tam, maar at en dronk zo af en toe nog wel. Zondag werd dat steeds minder. Maandagochtend had hij het echt heel slecht. Hij was meer dood dan levend. Ben toen met hem naar de dierenarts gegaan en die gaf hem nog een klein kansje. Hij kreeg een paar injecties voor de darmen en een soort pasta die hij 3 maal daags moet krijgen. Gisteren at hij heel af en toe een sprietje stro of hooi. Meer niet..Vandaag eet hij weer helemaal niks en drinkt ook niet. Hij ligt maar te liggen in z'n hok. Gisteren zat er meer leven in na het bezoekje aan de dierenarts.Ik ben sinds gisteren bezig met spuitjes water en olvarit wortel. Dit gaat er met moeite in maar zelf eten en drinken doet hij nog steeds niet.Hoe lang moet ik hiermee doorgaan? Koos is nog maar 1 jaar oud en wil hem niet kwijt :(. Heb hem wel binnen apart gezet..
Dollie Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 Heb je ook pijnstilling en darmstimulerende middelen mee gekregen van de DA?
pechkonijn Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 Masseer ook zijn buikje! Dat wil nog weleens helpen. En probeer hem te verleiden tot het eten van nat gemaakte groentes. Gewoon zoveel mogelijk soorten proberen! Weegbree werkt ook darmstimulerend.
linted Geplaatst: 6 juli 2010 Auteur Geplaatst: 6 juli 2010 Ja die pasta schijnt darmstimulerend te werken. Pijnstilling heeft hij niet gekregen. Ik bied hem verschillende soorten groentes aan maar hij eet het niet. Hij heeft ook nog niet gepoept. Maak me echt zorgen dat hij het niet gaat halen :(
Catelootje! Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 Ik zou echt zo snel mogelijk pijnstilling halen, een konijn dat wel darmstimulering krijgt maar geen pijnbestrijding blijft niet eten.
tamara29 Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 kun je niet beter terug gaan naar een konijnkundige dierenarts.als hij nog niet gepoept heeft dan ziet het er niet goed uit.ik heb gelezen dat papaya eetlust opwekend is.succes en beterschap met je konijntje.
linted Geplaatst: 6 juli 2010 Auteur Geplaatst: 6 juli 2010 Bedankt! Vanavond is er spreekuur en ga ik meteen even pijnstillers halen. De dierenarts gaf hem al weinig kans omdat hij al zo lang niet at ;(
pechkonijn Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 De pijnstillers haal je nu toch? Hopelijk niet pas vanavond, dat zou echt te laat zijn. Ieder kwartiertje telt in dit geval.
linted Geplaatst: 6 juli 2010 Auteur Geplaatst: 6 juli 2010 Ze hebben hier vaste spreekuren....Ik heb hem net gebeld en kan pijnstillers halen. Al denkt de DA dat hij het niet gaat redden aangezien hij al zo lang niet heeft gepoept. En dat zou volgens hem nu wel eens moeten gebeuren aangezien ik er wel spuitjes water en die pasta en olvarit erin werk..Volgens hem is er dan niets meer aan te doen :(:(:(:(
Dolphinlover1308 Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 Sterkte! Ik hoop dat het goed afloopt!
konijn1981 Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 ik mis fatsoenlijke dwangvoeding in dit verhaal. olvarit is geen goede dwangvoeding. er zitten geen vezels etc in. kan het overigens geen gas zijn?
linted Geplaatst: 6 juli 2010 Auteur Geplaatst: 6 juli 2010 Dit advies kreeg ik van de dierenarts...Ben ook geen arts en ga ervan uit dat hij weet waar hij het over heeft.Koos is zich nu erg actief aan het wassen en drinkt water uit een bakje (niet uit de fles). Dus een kleine vooruitgang
Catelootje! Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 Wassen is erg goed! Je kan een beetje de buik masseren, zeg maar zachtjes van voor naar achter duwen. Van wat biksjes kan je met water ook een papje maken trouwens.
nathalie b Geplaatst: 6 juli 2010 Geplaatst: 6 juli 2010 Weet de DA de oorzaak waarom hij gestopt is met eten...
linted Geplaatst: 7 juli 2010 Auteur Geplaatst: 7 juli 2010 De DA gooit het op de warmte...Maarrrrrrrrrr goed nieuws!! Hij is nu zelf biks aan het eten!!! En er liggen een paar keutels in het toiletje
L&L Geplaatst: 7 juli 2010 Geplaatst: 7 juli 2010 Exact hetzelfde gehad van de week met het mannetje bij mij en kan niet beantwoorden tot hoe ver je gaat. Ik zou tot het uiterste gaan met alles om de diertjes te verzorgen. Ook heb ik exact hetzelfde advies gekregen water en olvarit (wortel) spuitjes geven en de problemen begonnen te verdwijnen toen ik de konijnen overdags in huis nam in plaats van buiten. Buiten was het dik over de 30 graden heen en binnen 21 graden. Het gaat nu weer helemaal op en top, maar kan dus zeker wel zo zijn dat het weer ze bevangen heeft, terwijk ik zeker wel voor veel schaduw zorg.
linted Geplaatst: 7 juli 2010 Auteur Geplaatst: 7 juli 2010 linted, is jouw dierenarts konijnkundig?Dat weet ik niet Chani. Ik neem aan dat hij weet wat hij doet toch?Het gaat heel wisselend met Koos. Het ene moment ligt hij lang te slapen op de meest vreemde plekken, het andere moment wast hij zich lekker. Behalve wat hooi eet hij weinig tot niets
Dollie Geplaatst: 7 juli 2010 Geplaatst: 7 juli 2010 Helaas weet niet elke dierenarts wat ie doet, als het op konijnen aankomt.
pechkonijn Geplaatst: 7 juli 2010 Geplaatst: 7 juli 2010 Zijn er nog keutels uitgekomen?Ik zou doorgaan met water, pijnstilling, darmstimulerende middelen (wat heb je precies?) en masseren. Dwangvoeren kan beter met speciaal dwangvoer voor konijnen (bijvoorbeeld Critical Care of Supreme Science Recovery) dan met Olvarit, maar als er sprake is van een verstopping moet je sowieso een beetje oppasen met dwangvoeren omdat je het konijn letterlijk volpropt. Hou het dwangvoer dus een beetje beperkt zolang er geen keutels zijn. Water is belangrijker.Kijk goed naar je konijn, alleen jij kan beoordelen of er nog wat leven in zit, of dat het echt hopeloos wordt. Zolang er nog wat leven in zit, zou ik doorgaan met behandelen.
pechkonijn Geplaatst: 7 juli 2010 Geplaatst: 7 juli 2010 Kijk voor dierenartsen die goed weten wat ze moeten doen bij zieke konijnen, bij de lijst met "konijnkundige dierenartsen" (een van de eerste topics van dit gezondheidsforum).
linted Geplaatst: 7 juli 2010 Auteur Geplaatst: 7 juli 2010 Er zijn wel keutels bijgekomen. Net heeft hij een worteltje gegeten!! Het is nog niet het konijn zoals hij altijd was. Heb echt geen flauw idee welke kant het op zal gaan.Ik zal eens bij die lijst kijken
Aanbevolen berichten