Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

ik maak me toch weer zorgen om max. sinds hij de laatste keer haakjes heeft gehad heft hij al een aantal keren dat ik hem oppakte een nat kontje gehad. Dat maakt ik dat zo goed mogelijk droog om te voorkomen dat vliegen hem aantrekkelijk gaan vinden.

zonet lag hij weer gestrekt en zag ik dat zijn kont weer viezig was:

02072010672.jpg

02072010673.jpg

het voelde een beetje klammig dus het is niet van eerder. de vacht voelt ook een beetje hard. Er is een paar weekjes terug een echo gemaak van zijn blaas, maar daar was niks verontrustends op de zien. Wel wat "sludge"(? slijmerig calcium houden spul?) te zien, maar niet te veel. dit was volgens de da bij de meeste konijntjes te zien. eergister heeft hij ook op het vloerkleed geplast. geen idee of het er mee te maken heeft hoor. Hij heeft sinds de echo ook geen kruiden meer gehad omdat dit mogeljk de oorzaak was van de smurrieachtige plasjes die ik had gevonden en sindsdien heb ik ze ook net meer gevonden.

de volgende foto is van begin april:

12042010592.jpg

hier is zijn kontje dus echt mooi schoon!

wie heeft er een idee? wil max ook wat rust geven, vandaar dat ik nog niet weer naar de DA geweest ben.

aangepast door wupsie
  • Reacties 194
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

Tsja, misschien is Max gewoon een smeerkees, maar dan zou hij eerder ook al vies moeten zijn.. En hij is juist afgevallen sinds hij bij jou is, konijnen met overgewicht zijn ook wel eens vies van onderen omdat ze zichzelf niet goed schoon kunnen houden, maar dat lijkt me ook niet het geval hier.

Zeker omdat er zo kortgeleden nog een blaasecho is gemaakt, zou ik het persoonlijk gewoon goed in de gaten houden, idd ook omdat Max nu al zo vaak bij de DA is geweest en het is toc hwel gebleken dat stress hem geen goed doet. Zo op de foto lijkt de vacht ook niet "doornat/vies", alleen de bovenste laag? Dan zal het voor zijn huid ook wel mee vallen?

En anders misschien na het weekend even bellen en eventueel vragen of je de foto's kunt sturen. Met dit warme weer zou ik hem liever echt niet meer naar de DA slepen..

Geplaatst:

Ollie deed het hier als teken van pijn.....op plekken een plasje waar hij niet mag en erin blijven zitten terwijl hij normaal super zindelijk was.

Verder kan ik er weinig zinnigs over zeggen......

Geplaatst:

Klinkt raar maar...Ollie heeft een tijdje steeds plassen bij het eten gedaan....ene dag goed eten;andere dag minder en dan weer een dag bijna niks gevolg door een dag weer wel normaal eten....

We snapte er niks van tot ik een bobbeltje bij zijn kaakgewricht voelde.....links was het bot scherp zeg maar en rechts wat minder.Bleek toen op de foto een enorm abces te hebben.Niet om je bang te maken ofzo maar hier kwam ook dat plasgedrag bij kijken.

Na de operatie was meneer wer een hele tijd super zindelijk en ongeveer 9 weken later begon het weer en had toen een ontstoken kies.enz...enz.

In al die tijd heb ik hem nooit horen tandenknarsen of enig ander gedrag kunnen bespeuren.

Geplaatst:

tandenknarsen schijnt ook een teken van pijn in de buik te zijn. echt specifiek de buik. bij pijn in de mond knarsen ze dus ook niet. maar max is 2 weekjes terug nog aan zijn gebit geholpen, dus lijkt mij niet dat daar iets mis mee is.

Geplaatst:

Is er toen ook een foto gemaakt van zijn hoofd?

Een abces is niet altijd goed voelbaar.....en plasproblemen is niet altijd de blaas.....konden ze maar voor 1 dag praten met je hĆØ dan wisten we gelijk meer....

Ik hoop wel dat alles goedkomt met Max....het lijkt me zo'n schatje!

Geplaatst:

een schatje is hij zeker!! maar ook een drammertje hoor :P en hij is gek op kabels.......hebben nu in de hoek geen licht meer:p

maar er is geen foto gemaakt. maar wat ik wel typisch vind is dat het ook niet alleen nat is maar ook wat zanderig voelt. het is echt vies, niet alleen nat

Geplaatst:

nu op zich ook wel hoor. vind in het hok geen plasjes buiten de bakken, tenzij er hooi op de grond ligt. alleen wat sproei druppels op de grond en af en toe de kast :s (maar weet neit van wie die zijn) en die ene keer op het kleed laasts (niet fijn trouwens op een wit kleed. nu is het hele kleed grauw op een ronde circel na waarik de plasvlek uitgeschrobt heb:p)

Geplaatst:

Dat klinkt bekend. Dat van het kleed. :whistle2:

Misschien is dit ook "gewoon" de sludge die in zijn blaas zit ofzo? Nou ja, daar zal de DA je wel antwoord op kunnen geven natuurlijk.

Geplaatst:

denk dat ik maandag als ik naar school ga even langs de DA rijd met de foto's. hij eet goed dus vind niet dat ik op stel en sprong naar de DA hoef te rennen als hij met de foto's toch vind dat ik langs moet komen kan dat altijd nog ja

Geplaatst:

Klinkt een beetje als incontinentie en als blaasgruis.

Ik heb een konijn gehad met blaasstenen. Kwam ik pas achter toen ik haar na een pijnaanval mee naar de DA had genomen en toen is ze meteen na het spreekuur met spoed geopereerd, (want blaasstenen zouden niet kunnen worden vergruisd of opgelost). Daar kwam ze goed doorheen, maar na een paar maanden waren er alweer nieuwe.

Toen zei de DA dat ik erover na moest denken of ik haar in wilde laten slapen, want er waren geen medicijnen tegen en steeds weer opereren kon ook niet. Maar toen vond ik op een forum als dit een tip over Eurologist (toen heette het nog Urologist), een alternatief medicijn (Chinese kruiden). Ik was er sceptisch over omdat er bij stond dat het zelfs blaasstenen op kon lossen en volgens mijn DA kon dat niet. Maar ik was bereid alles te proberen, dus een zakje gekocht en het voorkwam inderdaad dat er nieuwe stenen gevormd werden. Maar het deed nog meer, het bleek ook nog de bestaande stenen op te lossen!

Ik vertel dit omdat mijn konijn daarna ook af en toe weer last had van teveel calcium in de urine en dan werd ze een beetje incontinent, waardoor er overal plasjes lagen en haar kontje steeds nat was. Dan schroefde ik de dosis Eurologist wat op en ging het weer over.

Dus mocht het toch een blaasgruis of blaasstenenprobleem zijn dan zou ik dat proberen. Het is niet heel goedkoop, maar ik kocht dan de grote pillen en hakte die zelf in kleinere stukken, dan was het voordeliger. En mijn konijn heeft met deze medicijnen uiteindelijke nog 6 jaar langer geleefd.

Je kan het online kopen bij onder andere www.huisdierendokter.nl

Geplaatst:

Bianca, er is kortgeleden nog een blaasecho bij Max gedaan om blaasstenen e.d. uit te sluiten.. Dus ik weet niet of dat het wel echt zou kunnen zijn. Ben het met je eens dat het klinkt als incontinentie, mijn konijntje had hetzelfde (maar dan veel erger) en die had inderdaad ook een blaas vol blaaszand. "Gelukkig" heeft de dierenarts van Wupsie dus zeker weten ervaring met dergelijke blaasproblemen, want we gaan naar dezelfde dierenarts.

Geplaatst:

Ja ik las over een echo, maar dat is bij mijn konijn alleen ooit gedaan om te kijken of ze kankergezwellen had (gelukkig had ze die toen niet). Voor de blaasstenen is een rƶntgenfoto gemaakt. Maar ik weet ook niet in hoeverre je gruis op een foto of een echo kan zien.

Ik wilde alleen even laten weten dat mijn konijn dezelfde symptomen had en dus echt heel veel aan die Chinese kruiden heeft gehad. Dus mocht er toch blaasgruis worden vastgesteld, dan zou dat kunnen helpen.

Geplaatst: (aangepast)

Bij Indy van Dollie was er niks te zien op de foto, maar bij de echo zat zijn blaas ook helemaal vol met sludge. Je kunt het op de echo dus beter zien dan op een foto. Volgens mij pakt de foto alleen hele dichte weefsels (zoals botten of aderen met contrast vloeistof) en een echo ook minder dichte weefsels, daar kun je ook organen op zien en dus ook de sludge maar een steen zou er ook zichtbaar op moeten zijn.

max is overigens alweer nat...

aangepast door wupsie
Geplaatst:

Volgens mij is het zo dat niet alles op de foto te zien is, maar op de echo wel. De foto van mijn Indy was inderdaad helemaal normaal, de klachten waren er echter wel, zelfs na nĆ³g een AB kuur en behandeling voor EC (waar Indy bekend mee was) toen is bij een second opinion, bij deze dierenarts dus, vastgesteld dat er inderdaad sprake was van blaaszand. Indy's hele blaas was wit op de echo. Ze hebben er toen voor de duidelijkheid nog een echofoto van een normaal, gezond konijn bij gezet, dat verschil was enorm.

Geplaatst:

Tsja, misschien zorgt die sludge toch voor meer problemen dan gedacht? Als de blaas toch deels wit was, dan zit er wel een redelijke hoeveelheid in lijkt me.

Geplaatst:

ja maar hij zei dat ieder konijn wel wat in zijn blaas heeft zitten. kan ik me iets bij voorstellen. De calcium wordt via de nieren en de blaas uitgescheiden en voor het uitgeplast wordt zal het eerst in de blaas moeten. Maar weet niet of het nu ook steeds zo smurrieachtig is. Gister plaste hij in het hok voor de wc (vlak nadat hij ruzie had gemaakt met mini, weer iets totaal nieuws! zijn normaal echt jut en jul) en dat was gewoon helder.

Geplaatst:

Bij Indy heb ik nooit "smurrieplasjes" gevonden, misschien is dat nu ook wel het probleem? Dat hij het juist niet meer uitplast? Ik zou het niet weten hoor, ik roep nu maar wat..

Geplaatst:

zou ook wel logisch zijn natuurlijk dat dat voor problemen geeft. maar omdat dat wel in zijn vacht zit.

Heb er ook over zitten denken zijn kontje te wassen om te zien of die smurrie blijft komen ofdat het eenmalig smurrie is geweest en nu niet meer. Nat is hij toch wel, dus dat is niet het probleem. hij zit ok binnen en we proberen zo min mogenlijk vliegen binnen te hebben. zeker nu hij steeds nat is.

Geplaatst:

Je bedoelt dat het kontje nat is? Ja dat kan je dan wel steeds schoonmaken denk ik. Vreemd dat de DA zegt dat alle konijntjes blaasgruis (want dat is die sludge toch?) hebben. Maar als hij/zij er veel van weet dan zal dat wel.

Maar ik denk dat als je konijn er last van heeft dat het dan niet meer normaal is en dat het dan een ziekte van het metabolisme is. Het beestje scheidt dan teveel calcium uit en krijgt blaasstenen of gruis. Dat is wat ik er van weet (maar mijn konijn had het 6 1/2 jaar geleden, dus weet niet wat er sindsdien voor kennis is bijgekomen)

Hier is wat ik weet: Als het inderdaad die ziekte is dan gaat het ook niet over. Je kan dan twee dingen doen: Het eerste is het dieet van je konijn aanpassen. Verminder de hoeveelheid brokjes (en geef sowieso alleen Science Selective of een ander gebalanceerd konijnenvoer. Het 'gewone' voer wat je in de winkel kan krijgen - gemengd of alleen biks - heeft vaak veel te hoge concentraties calcium en andere mineralen. Mijn DA zei dat dat eigenlijk ook bedoeld was om slachtkonijnen mee vet te mesten). Een konijn kan ook op alleen hooi leven zelfs.

Mijn konijn heeft dat 2 1/2 jaar gedaan, aangevuld met groentes en fruit met een laag calciumgehalte (andijvie, witlof, wortel, en fruit: appel, peer, aardbei. De rest weet ik niet meer, moet je even googlen naar een site waar je voedingsstoffen in groentes en fruit kan vinden)

Pas toen ze 9 was kon ze niet meer genoeg voedingsstoffen uit dat dieet halen en moesten er ook weer brokjes bij anders viel ze teveel af. Toen ben ik SS gaan geven maar ik woog de hoeveelheden elke dag af (dan kwam ze heel schattig in de keuken bij mijn voeten staan op haar achterpootjes omdat ik op het aanrecht met haar eten bezig was, hihi)

Als je hem op zo'n dieet zet hou dan dus wel het gewicht in de gaten.

Het tweede wat je kan doen is dus Eurologist geven. In het begin moest ik het fijnmaken en oplossen in water en dwangvoeren. Maar toen kwam ik op het idee om het door appel heen te stampen en uiteindelijk at ze het pilletje gewoon zo op alsof het een snoepje was wat ze elke ochtend en avond bij me kwam halen. Is wel duur spul, maar het werkt wel heel goed. En hoeveel je er per jaar aan kwijt bent hangt af van hoeveel je nijn nodig heeft als onderhoudsdosis. Dus misschien valt het uiteindelijk wel mee.

Dat is wat ik weet, als er achterhaalde info tussen staat dan roep maar! :)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .