Bianca Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Horgaas doen sommige ervoor maarja.. vliegen kunnen overal door komen denk ik?Niet door horgaas.. dat is juist tegen vliegen en muggen. En vliegen zijn doorgaans groter dan muggen. Als je de randen maar goed dichtmaakt, lijkt me.
nathalie b Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Roos,gebruik je een plasbak of leg je bodembedekking op de plasplek?Als je het laatste doet kan je beter een plasbak gebruiken en die elke dag legen.Deed ik bij mijn FH's elke dag (s'zomers) en heb nooit maden gehad.Scheeld ook een hoop schoonmaken!
Roos1995 Geplaatst: 29 juni 2010 Auteur Geplaatst: 29 juni 2010 Ik leg bodembedekking op de plasplek want ik heb wel een plasbak maar daar doet hij niks mee en waar hij plast daar past de plakbak niet, hihi.
MaartenK Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 (aangepast) Die vieze groene vliegen zijn inderdaad de boosdoeners. Ik moet zelf ook het hok elke 3 dagen schoonmaken, omdat ze geen vast plashoekje hebben en tijdens de rangbepaling de boel behoorlijk omploegen. Verder raap ik 3 keer per dag zoveel mogelijk keutels eruit, met name de hoopjes. Ik kan het meteen ruiken als Ayla weer gepoept heeft haha . Ook heb ik een tuinschepje om in tussentijd eens de natte bodemplakken eruit te scheppen en de verversen.Er komen nu veel minder vliegen bij het hok dan met mijn gebruikelijke schoonmaak in de winter :( ik pak er bij het hok misschien 1 of 2 met de elektronische vliegenmepper maar geen grote vieze strontvliegen :> Ook vliegt er wel eens wat in de kamer, maar die vallen niet speciaal de konijnen lastig. 29 juni 2010 aangepast door MaartenK
Dollie Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Ik heb ook twee toiletjes en geen maden.. Maar eerder ook nooit gehad, heb pas sinds vorige zomer toiletjes. Kun je niet een ander bakje daar neer zetten? Het hoeft niet perse een echt toiletje te zijn natuurlijk.
Roos1995 Geplaatst: 29 juni 2010 Auteur Geplaatst: 29 juni 2010 Hij doet het op een heel ongelukkige plek. Precies waar hij naar beneden gaat d.m.v een trappetje. Dus daar kun je niks neerzetten want dan kan hij zijn kont niet meer keren Het is ook precies op het hout.
Dollie Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Ik kan me denk ik wel voorstellen waar, vermoedde al zoiets. Als ik het goed voor me zie is dat inderdaad een onmogelijke plek..
nathalie b Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Wat een eigenwijs konijntje heb je dan....Plasplek verplaatsen?Onder de plasplek een stukje karton leggen (met daarop hetgeen je altijd neerlegt) en dan steeds een stukje verplaatsen tot de plek waar de plasbak wel past......Misschien werkt het.
EliseD Geplaatst: 30 juni 2010 Geplaatst: 30 juni 2010 Roos, ik heb dus precies hetzelfde met Billy. Die kan ook niks op het toilet doen, omdat hij ook onder het trapje zijn behoefte doet. Toilet verplaatsen heeft geen zin, hij verplaatst het toilet zelf wel ( mee gooien). Ik maak het elke dag schoon, het is niet anders..
PYT Geplaatst: 30 juni 2010 Geplaatst: 30 juni 2010 Ik heb zo'n KT2 ongeveer en heb zo'n toiletje in het hoekje tegenover de trap gezet omdat ze daar het meeste doet. En als ze de trap af komt dan springt ze gewoon eerder van het trapje af. Dus konijnen zijn denk ik wel behendig genoeg om overal te komen waar ze willen. Gisteren bv, ik zat aan de bureau en ik zat bijna op het puntje van mijn bureaustoel en ineens komt mijn konijntje achter mij gesprongen tussen de armleuning door haha Ze kan echt overal komen waar ze wil, ze is echt super slim! Maar over die maden, ik heb nu van die vliegstrips op mijn hok geplakt. Het zijn eigenlijk vensterstickers maar het plakt ook op hout! Het zijn vlindertjes dus nog mooi ook
bunny ranch chanty Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Binnen 12 uur krijg je nu met het warme weer al laven of wel made in je keutel hoek.Deze zijn geheel ongevaarlijk!Ontsmetten van het hok is zeker niet nodig...daar de vliegen de eitjes droppen tussen de konijnen keutels het liefste ook waar konijnen plassen. De groene vlieg die is gevaarlijkDie zal enkel op het konijn zelf de eitjes leggen daar die lave/ maden vlees moeten eten. Het is heel simpel als jouw konijn droog is en niet te zwaar van gewicht, daar naast schoon is op de kont.Hoef je je eigenlijk geen zorgen te maken. 9 van de 10 keer heeft een te zwaar konijn plak poep aan hun kont en zijn zo al snel slachtoffer.Eigelijk dan ook de schuld van de ontwetende baasjes.Die voeren te veel en leten dus eigelijk niet op.Pas als het zo ver is binnen 36 uur merken ze dat het konijn loom word en is er haastige spoed naar de dierenarts.Die helaas de konijnen moet laten inslapen. De made scheid een stof af wat verdovend werkt dus het konijn heeft het zelf niet door in het begin.Pas als het te laat is wel. Ook konijnen die nat zijn van onder of urine brandhebben zijn potencieel slachtoffer.....u bent hier van op de hoogte gesteld.Konijnen met wammen tussen de wam kan ook vuil ophopen en zo ook maden zitten. Enkele uitzonderingen daar gelaten ik had zelf een ram waar de groene vlieg boven tussen zijn staart eitjes had gelegd.Gelukkig was ik er optijd bij en heeft hij het overleeft. vriendelijke groeten BRC
Roos1995 Geplaatst: 2 augustus 2010 Auteur Geplaatst: 2 augustus 2010 Bedankt BRC. Ik maak nu elke dag de poep plek schoon en doe er nieuwe bodembedekking in.
Tassie Geplaatst: 2 augustus 2010 Geplaatst: 2 augustus 2010 Ik heb sinds vandaag ook zo'n toiletje in het hok gezet. Ik heb steeds last van die smerige maden en hoop nu dat ze het toiletje gaan gebruiken (tot nu toe is hij nog niet gebruikt, maar ik heb geduld)
Solfide Geplaatst: 3 augustus 2010 Geplaatst: 3 augustus 2010 Cursus creatief met kurk:Haal een lage kartonnen stevige doos (brocoli of andere groente of fruit doos is vaak geschikt) Knip in een hoek zo een stuk uit dat het wel op de locatie past maar dat er nog steeds een hoek is voor de stevigheid (ook handig bij het uit het hok vissen ervan), maak/laat de onderkant groot genoeg omdat er in tegenstelling tot een plasbak/toiletje geen opstaande rand is. Knip stukje vinyl uit voor het verlengen van de houdbaarheid van het karton eventueel. Iets minder bodembedekking dan het karton groot is en kijk of langzaam verplaatsen naar een gewenste hoek lukt. Het heeft me 2 dozen (drie hoekstukjes) gekost voor ik ze in de hoek had toiletteren en toen een toiletje gekocht.
Tassie Geplaatst: 3 augustus 2010 Geplaatst: 3 augustus 2010 Het toiletje zat vanmorgen goed vol, ik was zeer tevreden. Het scheelt denk ik ook wel dat mijn nijntjes al een vaste toilethoek hadden. Voordat mijn ram geholpen was gebruikte hij het hele hok, maar nu doet hij het ook keurig in een hoek. Hier en daar nog wel een enkel plasje, maar dat is te verwaarlozen. Drolletjes liggen nu nog wel her en der verspreid, maar het is nu al een stuk makkelijker schoon te houden met zo'n toiletje. Alleen was meneertje er vanmorgen niet zo blij mee, hij duwde en trok steeds aan het toiletje en knaagde eraan. Maar volgens mij gebruikt ook hij het toiletje, want ik heb nergens anders urine gevonden (oke, op 1 plekje dan).
Aanbevolen berichten