Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een vraagje.

Ik maak het konijnen hok 1 keer in de 3 dagen ongeveer schoon. Er zitten steeds heel veel vliegen bij steeds. Ik was vandaag bij het hok om te voeren lagen er dus maden bij de keutels. Ik heb het hèle hok met water afgespoten en hem goed laten drogen. Ik heb geen bodembedekking erin gelegd en alleen bij het poep/plas plekje wat zaagsel zodat het wat opneemt. Nu zitten er dus alwèèr vliegen bij. Ik heb er een groen zijl voor. Maar hoe kan ik dit nog tegenhouden?

Geplaatst:

Hier ook vliegen, zorg ervoor dat de kontjes van je dieren schoon zijn. Dat is volgens mij het enige wat je aan die rotbeesten kunt doen..

Geplaatst:

Ik ben geen madenexpert ofzo dus pin me er niet op vast, maar ik geloof dat de maden die tussen de poep etc zitten, andere maden zijn dan die je konijntjes op eten. In principe is het dus alleen maar vies en niet gevaarlijk, denk ik?

Zolang de kontjes maar schoon zijn in elk geval!

Geplaatst:

Zitten er geen maden in je konijnen?

van deze site:

"Maden (myasis)

In de zomer kan je konijn last van maden krijgen. Deze komen op je konijn af als hij bijvoorbeeld plakpoep heeft (een vies achterwerk dus) of wondjes heeft. Maden komen uit vliegeneitjes, deze maden beginnen te eten aan het konijn, en in een paar uur kan er een hele grote wond door ontstaan. Soms overleeft een konijn maden, alle maden moeten verwijderd worden, het konijn moet goed schoongemaakt worden, de wonden moeten worden ontsmet en het konijn moet in een goed schone omgeving teruggezet worden. De dierenarts kan ook medicijnen meegeven om de genezing te bevorderen en de pijn tegen te gaan. Meestal zijn maden helaas fataal voor een konijn, omdat het vrij laat ontdekt word. Op de foto is een konijn te zien met myasis, na behandeling door de dierenarts (met dank aan Karena voor het gebruik van de foto)."

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/ziektes-en-medische-problemen-bij-konijnen.html

Dus zsm naar de dierenarts zou ik zeggen.

En tegen de vliegen kan ik alleen deze twee dingen bedenken:

Konijnen binnen houden en in elk raam horren, of een klamboe kopen om over het konijnenhok/ren te draperen. Weet niet hoe groot het allemaal is, maar een tweepersoon-klamboe is behoorlijk groot. Als je ze ook tegen muggen wilt beschermen moet je echte een goede hebben, maar alleen tegen vliegen helpt eentje van de Xenos ook prima lijkt me. Goed alle randen aftapen of vastplakken ofzo, en een plek maken waar je zelf de ren in en uit kunt of bij het hok kan komen en het daarna weer goed vast kan maken.

Maar ze nu eerst naar de dierenarts brengen hoor, want uit die maden die uit je konijnen komen, komen ook weer vliegen, dus als je alleen een klamboe aanbrengt hou je al die nieuwe vliegen juist binnen in plaats van buiten (en tegen die tijd zijn je konijnen dan misschien ook al dood denk ik).

Geplaatst:

Volgens mij zijn alleen die groene vliegen een gevaar voor je nijn als hij een vieze kont heeft?

Ze zijn heel smerig, maar het gaat in rap tempo!

Geplaatst:
Oke. Ja het is zò vervelend. Net of je het hok niet goed schoonmaakt ofzo maar ik maak hem juist heel vaak schoon. Het kontje is helemaal schoon.

@ Bianca...

Geplaatst:

Ja dat had ik dus ook vorig jaar een keertje gelezen dus dat is toch waar. Konijn is verder helemaal schoon.

Ja ze zijn echt smèrig. Ze komen echt ontzettend snel. Ga binnenkort op vakantie en zal er zeker op wijzen dat elke dag het poep plekje eventjes weggeschept moet worden.

Geplaatst:

Ik zou het risico niet nemen. Ik zou de dierenarts de konijnen laten nakijken en als ze 'schoon' zijn ze even binnen in huis houden (evt. met ren er omheen bv) en dan de hele kooi schoonmaken en van klamboe voorzien en ze dan pas weer terugzetten.

Want als ze het eenmaal hebben zijn ze dus blijkbaar al zo goed als dood...

Geplaatst:

@Bianca

Ik heb al neergezet dat ik het hele hok vanmorgen helemaal schoongespoten heb en laten drogen.

De groene vlieg is gevaarlijk. Niet de maden. En ik was er optijd bij (weet ik zeker) want het konijn is echt hèlemaal schoon. Heb

hem al gecontroleerd. Als hij nou diarree had dan hadden de maden in zijn kontje kunnen zitten maar deze komen op urine etc. af.

Geplaatst:

Nogmaals, volgens mij gaat het alleen om de maden van die groene aasvliegen en die leggen hun eitjes niet in gewoon poep voor zover ik begrepen heb. Natuurlijk moet je de boel wel schoonhouden, maar het belangrijkste is nog dat je konijntje zelf schoon is.

edit; Eh, ik ben traag en val in herhaling :P

Geplaatst:

Ja dat bedoel ik.

Het hok wordt heel vaak schoongemaakt met dit weer hier (alle hokken, ook van die cavia's die binnen staan)

er staat bij het konijn een parasol, er zit een groen zijl voor het hok en meer kun je niet doen.

@Dollie ik heb er nu helemaal geen bodembedekking in (alleen een klein plekje waar hij poept/plast is dat juist verstandiger

of zou jij er toch een laagje zaagsel in doen? volgensmij is dit met dit weer ook fijner voor het konijn zelf?

Geplaatst:
@ Bianca...

Ja maar hoe weet je nou zeker dat die maden niet al op de keutels zaten toen ze nog in het konijn zaten? Kan zo'n made niet naar binnen kruipen als een konijn weer op die maden poept?

Ik heb het zelf nooit meegemaakt, maar het klinkt mij in de oren als bijvoorbeeld 'Tetanus': de kans dat je het krijgt is heel klein, maar als je het eenmaal hebt ga je er bijna zeker aan dood, dus beter voorkomen dan genezen'.

Is een schoon kontje 100% verzekering dat er geen maden in je konijntje zitten? Ik zou zelf meteen bij de dierenarts staan ook al is de kans 99% dat er niks aan de hand is. Ik zou die 1% kans gewoon niet willen nemen, maar ik heb het dan ook alleen binnenkonijnen gehad, dus ben nog nooit eerder met maden geconfronteerd.

Geplaatst:

@ Roos: Ik heb alleen bodembedekking in de toiletjes en dat wil prima hoor..

@ Bianca: Ik weet het niet hoor, maar dat lijkt me niet mogelijk. Zo'n made heeft niks op een konijn te zoeken als het schoon is. Maden die door de anus naar binnen kruipen heb ik nog nooit van gehoord en ik betwijfel of een konijn nog normaal keutelt als ie van binnen vol maden zit.

Geplaatst:

Maden die in een konijn zitten kun je ook zien aan de pootjes / en dan de anus je ziet dan kleine gaatjes. Mijn konijn zit met die weer meestal onder in de ren (omdat de tegels een beetje nat zijn voor verkoeling) en het waren er niet super veel. Deze maden gaan dus alleen in ontlasting zitten. Met diarree kruipen ze echt in het konijn

Geplaatst:

Die aasvliegen komen alleen op je konijn te zitten als hij vies is aan de achterkant, dan pas vreten ze zich naar binnen. Andere vliegen leggen eitjes in de keutels.

Hihi, ik zie mezelf al aankomen met mijn hele konijnenbende omdat er maden in de keutels zitten. De keutels op de poepplek zijn nu eenmaal een bron voor vliegen en helemaal met dit weer worden het snel maden..

Geplaatst:
Die aasvliegen komen alleen op je konijn te zitten als hij vies is aan de achterkant, dan pas vreten ze zich naar binnen. Andere vliegen leggen eitjes in de keutels.

Hihi, ik zie mezelf al aankomen met mijn hele konijnenbende omdat er maden in de keutels zitten. De keutels op de poepplek zijn nu eenmaal een bron voor vliegen en helemaal met dit weer worden het snel maden..

Ja volgensmij hebben er een hoop mensen nu last van maden. Het gaat zò snel!

Geplaatst:
Okay dan, als jullie het maar zeker weten! :-D

En is dat idee van die klamboe niks dan?

Horgaas doen sommige ervoor maarja.. vliegen kunnen overal door komen denk ik?

Geplaatst:
Okay dan, als jullie het maar zeker weten! :-D

En is dat idee van die klamboe niks dan?

Als Roos haar hok daar geschikt voor is is dat wel een goed idee misschien :yes: mijn hok is er te groot voor.

maar ik heb ook (nog?) geen maden gezien :P

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .