*Snoopy* Geplaatst: 28 juni 2010 Geplaatst: 28 juni 2010 Mijn dwergkonijn heeft tussen zijn schouderbladen een plek waar hij zijn haar verliest. De huid is erg schilferig. Voor de rest gedraagt hij zich normaal en de rest van zijn vacht is in orde. Ik heb wel de indruk dat de plek steeds groter wordt. Weet iemand wat dit is en hoe ik het kan behandelen? Als jullie meer informatie nodig hebben, laat dan maar iets weten... Dank u
Rian Geplaatst: 28 juni 2010 Geplaatst: 28 juni 2010 Dat klinkt als mijt. Bij je DA kun je Stronghold halen, dat is een pipet die je tussen zijn schoudertjes moet legen. Het werkt niet direct, maar moet eerst in de bloedbaan opgenomen worden dus heeft wel een aantal dagen nodig. Bel je DA anders even en overleg wat je het beste kunt doen, een shampoo werkt vaak heel snel maar is wel een heel gedoe.
Rian Geplaatst: 28 juni 2010 Geplaatst: 28 juni 2010 http://www.konijnen.nl/ziekten/vachtmijt.htm http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/vachtmijt.html
Dollie Geplaatst: 29 juni 2010 Geplaatst: 29 juni 2010 Inderdaad maar even langs de DA. Heeft ie er ook last van?
Bugs_Bunny Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 Hoi!Ik heb zelf twee konijntjes, ze zijn ongeveer 8 weken nu. Twee vrouwtjes. De een is een hangoor, de andere een soort wildkleur-konijn (maar hij is wel geboren uit een tam konijn). Maar nu heeft dat hangoortje, Bunny, een kale plek tussen haar schouderbladen en laatst zagen we dat het andere konijn, Bugs, er met haar kop bij zat. Ik weet niet of ze zat te likken, of dat ze haar heeft gebeten. Al lijkt me dat niet erg logisch want Bunny bleef gewoon rustig zitten. Vandaag zag ik dat de kale plek groter was geworden, maar er zitten geen schilfertjes/vlokjes aan, de huid is gewoon kaal.? Ik vind het heel raar, en ik hoop dat iemand weet wat het is en wat ik moet doen. Groetjes, Dorien!
elnienkjo Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 @bugs_bunny. Mijn konijntjes hadden dat ook op die leeftijd. Volgens de DA wasten ze elkaar te enthousiast. Na een week ofzo hielden ze daar weer mee op en heb ik geen kale plekjes meer gezien. Trouwens altijd naar de DA gaan als je de situatie niet vertrouwd.
Joseeke Geplaatst: 27 juli 2010 Geplaatst: 27 juli 2010 Konijnen krijgen vaak mijt door een verminderde weerstand.Stronghold- of Advocate-druppels werken heel goed bij mijt.Mijn konijnen hebben het al verschillende keren gehad en zijn er iedere keer weer heelhuids vanaf gekomen gelukkig De eerste 2-3 weken mag je gerust de druppels wekelijks herhalen voor een stevige boost, daarna om de 3 weken ongeveer.Neem idd even contact op met je dierenarts, zij hebben zo gezien of jouw konijn mijt heeft.
Bianca Geplaatst: 28 juli 2010 Geplaatst: 28 juli 2010 Kan ook een schimmel zijn, dus toch maar even naar de DA
Chani Geplaatst: 28 juli 2010 Geplaatst: 28 juli 2010 ik zou ook eerst even naar een DA gaan voordat je zelf met stronghold ofzo aan de gang gaat.als het geen mijt is stel je het diertje toch ongewenst bloot aan chemische stofjes en het helpt niet.
Bugs_Bunny Geplaatst: 29 juli 2010 Geplaatst: 29 juli 2010 Oke, ik hoop dat ze te enthousiast zijn, wat elnienkjo zegt.. Maar het is inderdaad wel verstandig om even naar de DA te gaan ja..Bedankt!
snuitje_pluisje Geplaatst: 29 juli 2010 Geplaatst: 29 juli 2010 Misschien heeft je konijn schurft, dan moet je hem wassen met anti schurft. Gewoon te verkrijgen bij de dierenwinkel en bij de DA. Maar bij de DA is hij uiteraard een stuk duurder!
Aanbevolen berichten