Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Nou natuuuuuurlijk heeft Wilhelminapark een heel goede pagina hierover (we love them!) : http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/konijngebit.html

Kroonreductie van de snijtanden door het knippen van de snijtanden</B>

Helaas worden nog veel afwijkende snijtanden van konijnen geknipt. Om een aantal redenen wordt dit gezien als een niet-humane behandeling:

• Risico van het splijten van de tanden in de lengterichting.
  • Het knippen is pijnlijk voor het konijn.
  • De afgeknipte tanden houden scherpe randen over die de tong en de lip kunnen beschadigen.
  • Knippen is een tijdelijke oplossing waarbij er niets gedaan wordt aan de onderliggende oorzaak.
  • De kracht die uitgeoefend wordt tijdens het knippen is zo groot dat het diepe tandweefsel waaruit de tand groeit beschadigd kan raken wat gevolgen heeft voor de tandgroei.

Wij adviseren dan ook om de snijtanden van een konijn niet te knippen maar om voor een andere blijvende oplossing te kiezen.

www.dierengebit.nl voegt daar aan toe:

Wat is ook een groot gevaar?

Op het moment dat bij een doorgroeiende tand ook het bloedvat mee gaat groeien wordt het gevaarlijk. Zodra de tand ingekort wordt en het bloedvat wordt geraakt is er sprake van een open wortelkanaal. Door dit open wortelkanaal kunnen bacterien bij de wortelpunt terecht komen en een abces veroorzaken. Indien er bloed te zien is na het inkorten moet de tand een gedeeltelijke wortelkanaalbehandeling (onder verdoving) krijgen. Het wortelkanaal wordt onder steriele omstandigheden wat uitgediept en daarna met calciumhydroxide opgevuld.

Geplaatst:

hmm.. ik kan alleen maar zeggen dat ze et niet moeten doen.. Toen ik klein was, had ik ook een konijn, waarvan de tandjes scheefgroeiden. We wisten niks van konijnen verder, en de DA zei dat het onze schuld was, omdat et geen knaagsteentje had. -maar wel andere harde dingen, maar dat as niet goed- Ook zei hij dat er niks meer aan te doen was, het kon niet meer eten, drinken, niks.. Dus moest het ingeslapen worden..

Geplaatst:

Tja de tijden veranderen gelukkig en wij liefhebbers worden mondiger en wijzer gelukkig~!

Maar eh als bij het tanden knippen, de tanden splijten heb je dus een open wonde aan de tand....wat weer abcessen en ontstekingen geeft.

En als je weet dat de voortanden enkel kunnen slijten door de beweging van de kiezen(20 stuks overigens).....en een knaag steen enkel slecht is voor je konijn...

Geplaatst:

Ehm, ik ben nu 15, bijna 16, en ik was toen... een jaar of 5, 6? Ik herinner me et iig nog goed.

En ja, is een knaagsteen slecht voor je konijn? Ik krijg altijd te horen dat ie er 1 moet hebben. Ik heb er 1, maar hij doet er niks mee, hij knaagt wel altijd aan zn kooi. Lijkt me ook niet goed?

Maar inderdaad, naar die dierenarts zijn we dus nooit meer teruggegaan..

Geplaatst:

Knaagstenen zijn inderdaad slecht, vandaar dat die DA ook gewoon echt niks is.. Als je meer over knaagstenen wil lezen moet je dat anders eens intikken bij voeding.

Geplaatst:

nou.. je weet niet wat ik allemaal tegen haar heb gezegd.. kwam volgensmij wel bot over (via msn)

maar ze heeft het nu zo met haar ouders geregeld en ik moet er igg maar over ophouden ..

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .