Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Vanavond zag ik vliegjes in de toilet van mijn konijnen, ik maak iedere dag de bakken schoon met dit warme weer ;normaal gesproken is dat om de dag. Dit keer zag ik veel kleine vliegjes zitten..

Dus meteen de bakken en het hele hok goed schoongemaakt en uitgesopt en toen ik daar mee klaar was Dupke als eerste gepakt om het kontje te controleren. Nu heeft ze aan de linker en rechterkant van haar poepgaatje 2 plooien zitten en tussen deze plooien in zat een harde platte keutel. Helemaal vast. Ik deze dus voorzichtig verwijderd. Aan 1 kant bleef nog een beetje zitten en ik wil haar morgen dus even wassen want ze was gestressd nu.

Nu heb ik daarna Prupke gepakt en die heeft dezelfde plooitjes zitten en daartussen leek opgedroogde plas te zitten.. gele korreltjes. Dit heb ik niet schoon kunnen maken en wil hem dus morgen ook wassen want dit is slecht te verwijderen en zal moeten 'weken' denk ik

Hebben jullie konijnen hier ook last van? En hoe is dit te voorkomen?

Enn nu ben ik aan het bedenken hoe ik ze het beste kan gaan wassen morgen. Want ze zullen even in de 'week' moeten om alles goed los te krijgen. Ik denk dat ik ze het beste in de reisbench mee naar mijn moeder kan nemen want zij heeft een bad en daar een laagje lauw water in te doen en ze daar even in te zetten en schoon te maken want hier komen ze niet zosnel uit. Of is dit een slecht idee.

Verder kan ik van te voren samen met mijn moeder de haren rondom het poepgaatje van prupke misschien wat weg knippen want dat is best lang en pluizig.

Ze verzorgen zichzelf goed want vies is hun kontje niet;alleen zat er wat in die plooitjes.

Ook controleer ik zelf regelmatig hun kontje en zeker met warm weer.

Maar hebben jullie konijnen hier ook last van? Ik ben zo bang dat er maden in gaan zitten etc,,

aangepast door anke1985
Geplaatst:

Zoals jij het beschrijft heeft dit niets met ontlasting te maken.

Een konijn heeft daar 2 geurklieren zitten en die harde stukjes (wat sommige mensen idd verwarren met een platte keutel) is wat substantie wat daaruit komt. Dus perfect normaal.

Als dat alles is, zou ik ze daar zeker niet voor wassen.

Sommige mensen maken dit idd af en toe schoon, anderen zijn van mening dat dit niet hoeft of dat een konijn zich ook daar voldoende schoon houd.

Geplaatst: (aangepast)

oww haha ik meende echt dat het keutels waren!:he:! Maar het lijkt me wel beter dit af en toe te verwijderen toch?:yes:

Weer wat bijgeleerd.. staat dit trouwens ergens op een site beschreven? misschien kom ik nog meer dingen tegen die ik niet wist.. :$

aangepast door anke1985
Geplaatst:

Het zal vast wel op verschillende sites beschreven staan.

Ik weet dat het in Engeland bekender is zeg maar en dat er daar veel meer mensen zijn die ze idd regelmatig schoonmaken. Dus als je in google zoekt op: cleaning scent glands rabbit ofzo, kom je vast een hoop tegen.

Met een met lauw water nat gemaakt wattenstaafje, kan je het redelijk makkelijk weghalen.

Geplaatst:

Wel oppassen met weghalen wanneer het echt heel erg vast zit. Want dan beschadig je misschien de huid of het slijmvlies van het klierweefsel. En je doet ook het konijntje pijn. Als het niet nodig is om het weg te halen zou ik het niet doen.

Geplaatst:

Ik heb het heel voorzichtig gedaan, het liet eigenlijk zo wel los. eerst een beetje nat gemaakt.. dus, maar nu hoef ik me dus geen zorgen meer te maken:)

Enn ze lieten zich vanmorgen weer aaien een knoevelen dus alles weer goed haha

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .