Margot Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Hallo allemaal, Ik heb al 2 weken lang bijna elke dag een wild konijntje in mijn tuin rondlopen (zie mijn andere topic wild/tam konijntje gevangen, help!). Meestal komt hij ´s nachts en soms overdag als het heel stil is. Mijn ouders en ik hebben besloten dat we het konijntje willen vangen en het dan 1km verder van ons huis af willen vrijlaten. daar is namenlijk een heel groot stuk land met allemaal onkruid en gras enz. daar zitten nog veel meer konijnen dus dan is hij daar beter af dan bij ons in de tuin. Ik woon in een nieuwbouwwijk aan de rand, voor ons huis is een sloot. Voor de rest is het allemaal straat enz dus niet de ideale plek voor een wild konijntje. Onze tuin is zo ongeveer de enige tuin met veel groen en planten, daarom denk ik dat het konijntje bij is gekomen omdat hij zich hier goed kan verstoppen. Hij is volgens mij nog wel heel jong maar eet zelfstandig, ik denk dat hij bij zijn kolonie is weggejaagd omdat er bijv te weinig eten is. Ik heb ooit eens gelezen dat ze dan de jongsten weg jagen ofzo. Wij hebben zelf ook 3 konijnen dus ik denk dat hij ook op hun geur is afgekomen. Nou viel mij vanochtend op dat hij heel stil lag en ik kon gewoon dicht bij komen, normaal kan dat echt niet want dan sprint hij weer weg de bosjes in. Hij probeerde wel weg te komen maar je kon zien dat hij niet lekker was. Ik heb mijn schepnet (ja ik weet niet de beste vangmethode maar beter dan niets:$) gepakt en kon hem toen makkelijk vangen. Hij zag er niet goed uit en zijn buikje was helemaal ´hard´. Zijn oogje zijn niet meer helder en hij wil niks meer eten, wat je hem ook voorzet hij weigert het. Ik heb hem nou in een oud hok gezet binnen en heb uiteraard meteen de DA gebeld! Ik heb voor 10 uur een afspraak dus ik ga er zo heen. Het probleem is wel dat hij heel veel aan mijn konijnen heeft gesnuffeld door de tralies heen van het ren en hok. Mijn konijnen gaan dus ook mee naar de DA. Ik ben vandaag thuis omdat ik ziek ben en koorts heb, dus eigenlijk komt het ook nog wel goed uit omdat ik nou met ze naar de DA kan, anders moesten ze wachten tot half 5 en dat redt het kleine konijntje denk ik niet. Misschien is het heel dom van me maar ik kan het kleintje echt niet aan zijn lot overlaten. Ik moet nou bijna weg dus jullie horen wel van me hoe het gaat! Als er tips zijn, oid laat een reactie achter!:yes:
JoBoris76 Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Kijk a.u.b. heel goed uit dat het geen myxomatose is.
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Jep of vhd....... een wild konijn zal ook enkel gras eten geen bix.
Margot Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 bedankt voor de reacties!@ JoBoris76 en BRCJa ik pas zeker goed op dat het geen myx. of vhd is! Gelukkig zijn mijn konijnen 2 weken geleden allemaal ingeent tegen deze ziektes. Maar toch ik wil idd het risico niet lopen, daarom was ik ook naar de DA gegaan, met al mijn konijnen. Natuurlijk wel gescheiden!Ik heb het kleine konijntje ook geen biks voor geschoven, maar een beetje gras, een paar planten uit de tuin (weet de naam even niet meer maar deze planten mogen de konijnen wel hebben) en nog een beetje hooi maar niks wou hij. Ik wilde natuurlijk ook geen diaree veroorzaken daarom heb ik maar geen groenten of fruit geprobeerd. Maar nu het verhaal van de DA:De DA heeft hem helemaal onderzocht en denkt dat het een darm infectie of verstopping is. Hij vertoont geen symptomen van vhd of Myx. De DA heeft wat bloed afgenomen (waarvoor weet ik niet meer precies). Nou heb ik antibiotica mee, een medicijn dat verstoppingen tegen gaat/oplost en dwangvoer. Nou vraag ik me wel af of dit niet heel slecht is voor het konijn. Het dwangvoer is natuurlijk heel anders dan gewoon gras, de antibiotica is natuurlijk voor geen een konijn echt goed. Wat vinden jullie? Het lijkt met het konijntje niet echt super te gaan. Ze zit nou binnen in een oude konijnenkooi. Mijn andere konijnen zitten weer buiten in de ren en hok. Mijn eigen konijnen werden dus ook nog even helemaal gekeurd maar daar was niks mis mee. Ze waren helemaal gezond en vertoonden geen ziekte verschijnselen. De hele tuin gaan we nou ook omgazen zodat er geen wilde dieren meer inkunnen. Ik vind het echt een zielig hoopje het konijntje. Hij reageerd bijna nergens meer op. Ik hoop echt dat hij weer beter word! Nog tips of dingen die ik beter niet kan doen? Ik hoor het graag!
wupsie Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 is het niet verboden wilde dieren op te vangen/ in huis te nemen?? ik denk dat je beter de dierenamulance kunt bellen. die hebben meer ervaring met wilde konijnen en wat je ze wel kunt geven en wat beter niet.
Margot Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 Ja daar zat ik ook al aan te denken! Dus ik heb net een konijnenopvang gebeld en die zeiden dat zij het konijntje wel wilden opvangen, zodat het ook niet teveel aan mensen went want dan kan hij niet meer vrij gelaten worden. Die opvang staat ook in contact met de dierenambulance dus dat is ook weer mooi mee genomen! Ik hoop echt dat hij het gaat halen, het is zo´n schatje als je hem ziet. Ik houd contact met de opvang dus ik zal hier ook posten hoe het met hem gaat. Nogmaals bedankt voor alle reacties!
pechkonijn Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Voordat je hem "weggeeft", zou ik wel even heel goed doorvragen over wat er met hem gaat gebeuren. Een wild dier dat behoorlijk ziek is (en geen beschermde soort is), wordt meestal gewoon ingeslapen. Misschien heb je geluk en vind je een opvang waar men echt gedreven is om ook hem een kansje te geven, maar ik zou hem niet "zomaar" meegeven aan de dierenambulance. Misschien is de beste optie nog zelf verzorgen, met overleg met een goede opvang over hoe te handelen bij een wild konijn.
Margot Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 hmmm dat wil ik natuurlijk ook helemaal niet. Hij is nog hier want ik moest nog een afspraak maken om hem te gaan brengen maar ik zal wel voorstellen om hem hier thuis te verzorgen. Als dat niet kan/mag dan zeg ik dat ze hem niet zomaar mogen laten inslapen, wel natuurlijk als het beestje ondraagelijk lijdt maar het lijkt net wat beter te gaan! Ik heb nog een keer de DA opgebeld over het dwangvoeren omdat het toch ander voer is maar dat moet wel omdat hij niks anders eet. Ik heb hem nou al 2 keer gedwangvoerd en er lijkt wat beweging in te komen. Maar keutels blijven nog altijd uit.:frown: Nog eventjes over het strafbaar zijn van wilde konijntjes vangen: ik vang ze natuurlijk niet als het niet hoeft hea;) ik wou het eerst doen om hem verderop vrij te laten zodat hij een fijner leven kan hebben, en nou omdat hij ziek is. Dan vraag ik mij af wat strafbaarder is! Een konijn aan een langzame dood in je eigen tuin op 10 meter afstand laten lijden omdat je hem niet mag oppakken of hem dan maar oppakken en hem proberen te verzorgen? Dat 1e vindt ik gewoon dierenmishandeling! Het konijntje zou anders nou volop in de zon hebben gelegen, en als het niet zou sterven aan een hongerdood dan zou het wel sterven aan de hitte! Ik ga nou nog een keer even de opvang bellen en overleggen of ik hem zelf kan verzorgen, en anders hoe hun hem gaan verzorgen. Ik hou jullie op de hoogte!
wupsie Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 dat ze niet beschermde diersoorten soms laten inslapen heeft, hoe sneu ook, ook een reden. doormiddel van ziekte en zwakte vindt er ook selectie plaats. als we elk ziek of zwak dier zouden helpen/redden wordt de populatie te groot. dat is immers de reden waarom ooit myx en vhs is geintroduceerd bij wilde konijnen. en ik zei ook niet dat je het konijntje maar moet laten creperen in je tuin, daarom moest je ook de dierenambulance bellen en ik snap waarom je het doet hoor. ik zou het beestje ook niet kunnen laten creperen.
Margot Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 ja jij hebt ook wel weer gelijk eigenlijk, het was trouwens echt niet rot bedoeld tegenover jou hoor;) Maar ik kon het gewoon echt niet aan zien dat ik er bij wijze van spreken naast ga zitten en ga kijken hoe hij sterft. De konijnen opvang zei net aan de telefoon dat ik hem toch het beste zelf kon verzorgen en dat ik gewoon moest doen wat de DA had gezegd. Natuurlijk kon ik met al mijn vragen bij hun komen. Het enige waar ik niet echt een duidelijk antwoord op kreeg was: word hij nou niet te tam? Dat hij niet meer de heletijd op zijn hoede is? Weet iemand dat hier? Hij zit nou de heletijd stil in een hoekje gekropen. Arme schat!
wupsie Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 ik zou me zo min mogelijk met het beestje bemoeien. aleen pakken voor de medicatie en verder zou ik hem buiten neerzetten op een plekje waar julie niet veel komen. liefst in een (grote) ren op het gras, zodat het zo dicht mogelijk bij de natuur blijft. wat wel mooi zou zijn is dat je hem wel kunt zien vanuit huis, zodat je hem ongemerkt in de gaten kunt houden en kunt zien offie eet. zodra hij zelf eet zou ik hem ook weer vrij laten
Margot Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 okee, dat gaan we dan maar doen! hij stond al buiten (om hem idd zo dicht mogelijk bij zijn omgeving te houden) maar dan in een oud hok. nou heb ik een ren gemaakt van 4 meter bij 3 meter (ruimte zat toch voor een paar daagjes?) hij staat aan de rustige kant van de tuin, daar komt bijna niemand. hij ligt een beetje suffig en ik zie niet echt verbetering. ik hou jullie op de hoogte!
wupsie Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 het is nu ook middag he, siesta tijd. daarbij komt dat het warm is vandaag. je zou hem ook nog een schuilmogelijkheid kunnen geven. aangezien hij normaal in een hol leeft
Margot Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 er staat een huisje in maar het konijntje beweegt niet meer:( ik kijk het nog even aan omdat het een wild konijntje is en naar de DA gaan een heel erg extreem stress moment is (bij mij eigen konijnen had ik allang weer op de stoep gestaan). het gaat steeds slechter! ik vrees echt voor morgen, ik wil echt niet dat hij dood gaat, hij is niet zo oud (ong. 9 weken) en hij had nog een heel leven voor zich! nou maar hopen dat hij niet dood gaat!
pechkonijn Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Oh jee. Het is echt heel lastig, een wild dier. Misschien kan je toch proberen om te masseren. Dat is wel zeer stressvol voor een wildje, maar dat geeft hem misschien een kans. Zodra hij het heeft gered en weer vrij is, is hij alle stress zo weer vergeten.
Sascha Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Mag ik heel, heel eerlijk zijn? Dit heeft volgens mij totaal geen kans van slagen.. Dat beestje zit alleen maar in de stress omdat hij wild is. Wilde diertjes gaan nou eenmaal dood. Bovendien is het illegaal op hazen/wilde konijnen te houden.
pechkonijn Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Ben ik het niet mee eens. Stress is niet zo erg waneer het tijdelijk is en een goed doel dient. Zolang het dier het kan redden, dan zou ik hem die kans geven.
Sascha Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Dat zou ik ook doen.. Maar volgens mij heeft het bij wilde dieren vaak geen kans van slagen. Zeker niet bij wilde konijnen aangezien dat ook nog eens prooidieren zijn. Ik hoop natuurlijk wel dat hij het red! Maar veel hoop heb ik er niet in.
Tatjana Geplaatst: 25 juni 2010 Geplaatst: 25 juni 2010 en heeft hij de ochtend gehaald??en ik vind trouwens dat je het prima hebt aangepakt hoe illegaal wilde konijnen/hazen houden ook mag zijn!Ik had precies hetzelfde gedaan!!
Margot Geplaatst: 25 juni 2010 Auteur Geplaatst: 25 juni 2010 bedankt voor de reacties!ik snap dat wilde hazen/konijnen vangen en houden illegaal is, maar dit doe ik natuurlijk niet voor de lol. ik zou ook nooit een wild konijn gaan vangen om zelf te houden (uperhaupt zou ik ze niet vangen maar ja). dit doe ik omdat het kleintje ziek is en anders gisteren wss was verdroogt in de zon en heel erg veel pijn zou hebben gehad. maar ik snap die reacties natuurlijk wel hoor;)hij leeft nog!!hij heeft de nacht overleefd! ik ben vanacht nog een paar keer wezen kijken en ik heb hem nog een paar keer gedwangvoerd en hij leeft! dat van het masseren is wel een goed idee (zou ik bij mijn eigen konijnen natuurlijk wel doen) maar ik ben bang dat de stress hem dan fataal word. het dwangvoeren gaat eigenlijk steeds beter. ik ga in zijn ren liggen en dan laat ik hem gewoon op de grond liggen zodat ik hem niet hoef op te pakken en dan doe ik het spuitje in zijn mondje en spuit het erin. het gaat voor mijn gevoel heel iets beter want hij probeerd het voer eruit te likken! voor de rest laat ik hem gewoon met rust. en houd hem vanuit huis in de gaten. ik hoop echt dat het vanaf nou alleen maar beter gaat.
wupsie Geplaatst: 25 juni 2010 Geplaatst: 25 juni 2010 zet aers eens wat dwangvoer op een schaaltje neer. als het weg is eet hij zelf weer
Margot Geplaatst: 25 juni 2010 Auteur Geplaatst: 25 juni 2010 dat is wel een goede ja! bedankt voor de tip! alleen hij ligt nog steeds op zij tegen de rand van het ren aan (slap) en tilt zijn hoofdje niet op. hij probeerd het wel maar hij is te zwak. maar ik zal een schaaltje vlak voor zijn neus leggen en dan een paar uur later kijken of hij er wat van heeft gegeten!
pechkonijn Geplaatst: 25 juni 2010 Geplaatst: 25 juni 2010 Leeft hij nog?Lukt het je ook om de medicijnen te geven? En heeft de DA al de uitslag van het bloedonderzoek?
Margot Geplaatst: 25 juni 2010 Auteur Geplaatst: 25 juni 2010 hij leeft nog maar volgens mij heeft hij pijn:frown: ik heb de DA gebeld en ik heb carprofen drops gehaald. hopen dat het snel gaat werken. de medicijnen gaan er wel goed in eigenlijk, hij likt alles uit het spuitje. de dwangvoeding eet hij niet van het schaaltje, ik heb het net vervangen door weer wat nieuw dwangvoeding en hopen dat hij door de pijnstilling wat bewegelijker word. ik hoop echt dat hij er weer bovenop komt. moet ik nog wat doen (als hij het red) voor dat ik hem kan vrijlaten? hij lijkt het niet fijn te vinden als ik er ben, dus dat is positief! hopen dat dat zo blijft.
Margot Geplaatst: 25 juni 2010 Auteur Geplaatst: 25 juni 2010 nee de DA had nog niet de uitslag van het bloedonderzoek. ik weet ook niet meer waarvoor hij dat heeft gedaan, iemand een idee? ik bel morgen de DA gewoon opnieuw om te kijken of er wat uit het bloedonderzoek is gekomen.
Aanbevolen berichten