Rifca Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 Aankomende woensdag worden de tumoren van Bunnie weggehaald. Om 8.00 kan ik haar brengen en na 15.00 kan ik haar weer ophalen. Ik wil graag alles zo fijn mogelijk voor haar maken, dus ik heb al een nieuwe kooi gekocht waar ze ik kan herstellen. De dierenarts verkoopt dwangvoeding dus dat haal ik woensdag daar. Zijn er nog andere dingen die ik ter voorbereiding moet / kan regelen?
pechkonijn Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 Spuitjes om te dwangvoeren, kruikje waar ze op kan liggen om op te warmen, handdoeken omdat ze i.v.m. de wond niet op strooisel mag zitten, (groen)voer waar ze gek op is. Zorg dat je genoeg pijnstilling mee krijgt, en wat darmstimulerende middelen voor het geval ze dat nodig heeft.Heel erg veel succes!
Amatjuh Geplaatst: 21 juni 2010 Geplaatst: 21 juni 2010 Nu alvast observeren welke groenten ze als eerste eet (als ze dit gewend is tenminste) daar heb je profijt van na de operatie. Zorgen dat je verschillende soorten groenten en kruiden in huis hebt en eventueel olvarit wortel.Dwangvoeding kun je ook zelf maken van Science Selective, maar je kunt het ook kopen natuurlijk.Eventueel een thermometer om de temperatuur in de gaten te houden.
Rifca Geplaatst: 22 juni 2010 Auteur Geplaatst: 22 juni 2010 Ik heb de kooi ingericht met kranten, handdoek en hooi en een doosje want daar is ze gek op. Olvarit had ik nog in huis, dwangvoer krijg ik bij de DA, ik zal ook om pijnstiller en darmstimulerend middel vragen. Gelukkig ken ik Bunnie na zeven jaar goed en weet ik precies waar ze gek op is, witlof, appel, groen van worteltjes zijn favourieten. Vanmiddag dus nog de plaatselijke groente boer leegkopen. Ik vind het echt zo spannend, hopen dat ze er goed door heen komt!
Dollie Geplaatst: 22 juni 2010 Geplaatst: 22 juni 2010 Ik ga morgen in elk geval heel hard duimen. Het moet goedkomen! Succes en sterkte!
Rifca Geplaatst: 22 juni 2010 Auteur Geplaatst: 22 juni 2010 Dank je =) Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte
Rifca Geplaatst: 23 juni 2010 Auteur Geplaatst: 23 juni 2010 Nou het was een lange dag...Vanmorgen om 9.00 Bunnie bij de DA gebracht. Rond 10.00 uur werd ik gebeld dat ze onder narcose was, maar ze niet alle tumoren in een keer kunnen verwijderen. Dit betekend dat Bunnie dus nog een keer geopereerd moet worden..Om 13.00 uur vond ik het echt te lang duren en heb de DA gebeld. Net te ongeduldig, de assistente wist me te vertellen dat Bunnie aan het bijkomen was en de arts mij zo zou bellen. De operatie is goed gegaan. Ze hebben aan een kant alles weggehaald en ze hebben de baarmoeder en eierstokken verwijderd. Bunnie was dus nog niet gesteriliseerd... Bunnie was aan het bijkomen en om 15.00 uur mocht ik haar ophalen.Toen ik om 15.00 uur bij de DA was, was er slecht nieuws. Bunnie was recht op gaan zitten, haar hartje en ademhaling waren goed maar haar temperatuur ging omlaag. Bunnie lag weer in de recovery. De DA heeft haar er even uit gehaald om te temperaturen, 34. Bunnie was stijfjes en lag op haar zij met een hechting van oksel tot lies. Ze probeerde haar koppie op te tillen maar haar oogjes draaide weg. Ze is weer terug in de cabine gelegd. Om 18.00 uur was ik weer bij de DA. De temperatuur was gestegen naar 35.5. Bunnie was al weer wat actiever en nieuwsgierig. Ze probeerde wat rond te kruipen, het ging moeizaam maar het is een goed teken dat ze nieuwsgierig is. Bunnie heeft de moed zeker nog niet opgegeven. Vannacht moet ze dus nog blijven, morgen om 8.30 mag ik bellen hoe ze de nacht is doorgekomen. De DA geeft haar wel kans omdat ze vooruitgang boekt. Ik ben wel op van de zenuwen. Arm klein beestje licht te vechten voor haar leven nu. En arme Flappy snapt er niks van, dit zit maar een beetje suf in zijn hok.
Dollie Geplaatst: 23 juni 2010 Geplaatst: 23 juni 2010 Wat moet dit een verschrikkelijk zware dag voor je zijn geweest. Maar tot nu toe doet ze het nog goed, volgens mij is ze echt een sterk konijntje. Mijn duimpjes blijven draaien!
Amatjuh Geplaatst: 23 juni 2010 Geplaatst: 23 juni 2010 Heftig zeg! Echt een grote operatie. Waar heeft ze precies de tumoren dan?Verstandig dat ze nog daar blijft, thuis heb je maar een kleine kans dat je haar temperatuur omhoog krijgt.Spannend, ik hoop dat je toch een beetje kunt slapen vannacht.De duimen draaien hier!
Rifca Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 (aangepast) Vandaag goed nieuws! Bunnie is de nacht goed doorgekomen, ze kan nu goed recht op zitten en zichzelf warmhouden. Ze zit inmiddels weer in haar eigen kooi. De DA wil nog even aan zien of ze zelf ook weer gaat eten en hoe het met de pijn is. Vanmiddag om 11.30 uur mag ik haar ophalen =D Net dus al snel naar de winkel gerend voor een lekker verwen menu, witlof, andijvie en brocolli en in de tuin staan nog appels en peterselie. Daar moet vast iets bij zitten wat ze niet kan laten staan Ik vind het nog steeds wel heel spannend, hoop dat alles vanaf nu de goede kant weer opgaat. @Amatjuh Ze had tumoren in haar melkklieren , die heeft ze dus aan een kant nog.. Ik vraag me af of ik dit haar nog een keer kan en mag aandoen.. Haar baarmoeder was iets vergroot en had beginnende tumoren maar deze waren naar zeggen van de DA nog niet zo groot. 24 juni 2010 aangepast door Rifca
Dollie Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Fijn dat het al zo goed gaat! Ze komt er wel! Nu ze het gezien hebben hoe het er vanbinnen uitziet, kunnen ze al wat meer een voorspelling doen hoe het gaat verlopen?
Rifca Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 Bunnie is weer thuis!Ze had bij de DA nog maar weinig gegeten, alleen 2 paardebloemblaadjes die ze heel lief voor Bunnie hadden gehaald.Toen ik haar thuis naast haar eigen ren zetten begon ze gelijk aan een strootje te knabbelen. Van het groen voer at ze gelijk 2 blaadjes witlof op. de andijvi heeft ze een paar hapjes van genomen. Ze eet dus lekker, helaas nog geen biks. Ik denk dat ik haar staks dus nog maar wat dwang voer geef zodat ze iig alle voedingsstoffen binnen krijgt, maar ik wacht nog even of ze zo misschien meer gaat eten. Ze is reuze actief en probeerd het kooitje te slopen, hoge mate van vrijheidsdrang. Maar helaas moet ze nog even rustig aan doen. Ik hoop dat ze zichzelf ook wat rust gund. Ik ben in iedergeval weer helemaal opgelucht, ik herken de oude Bunnie weer!
Dollie Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Fijn dat ze weer thuis is! Laat de dwangvoer maar staan zolang ze zo blijft eten hoor, biks is echt niet perse nodig. Dwangvoeren levert alleen maar onnodige stress op, de darmen blijven zo wel op gang en waarschijnlijk gaat ze gauw genoeg weer biks eten, als ze zich niet lekker voelen duurt dat nou eenmaal even.
Rifca Geplaatst: 24 juni 2010 Auteur Geplaatst: 24 juni 2010 Komt ze niet heel veel voedingsstoffen te kort zonder biks dan?Ze wel gewend aan groen voer, maar enkel een paar blaadjes per dag als lekkers naast biks en hooi.Zijn er dingen (soorten groente, gras oid) die ik haar kan geven die extra gezond voor haar zijn?
Dollie Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Er van uit gaande dat ze binnen enkele dagen weer biks gaat eten, wil dat prima hoor. Mijn konijn at ook nooit biks als hij ziek was en hij at sowieso nooit hooi. Hij kreeg dus alleen groente op zulke momenten, meestal was het een dagje of twee maar het heeft ook wel eens twee weken geduurd waarin hij geen biks at. Je dwangvoert niet voor de voedingsstoffen, maar om de darmen op gang te houden, als de maag van een konijn leeg is vallen zijn darmen stil. Groente houdt de darmen net zo goed op gang. Ik zou zelf gewoon haar laten eten wat ze wil eten, eet ze nu graag paardenbloem, dan geef je dat. Heeft ze liever witlof, ook goed. Als ze weer goed biks eet kun je terug naar haar normale dieet
Bianca Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Ja maar van teveel groente kunnen de darmpjes ook weer van streek raken. Het belangrijkste wat ze binnen moet krijgfen is hooi. Eet ze dat niet of te weinig dan moet je bijvoeren met speciaal bijvoer. Anders is de vezel-verhouding niet goed en ontstaat er diarree of verstopping en dat wil je allebei niet! Mijn konijn at op een bepaald moment ook bijna niet en toen heb ik van alles geprobeerd. het enige wat ze nog een beetje at was appel. Dus toen heb ik Science Selective fijngestampt en een papje van gemaakt en daar appel doorheen geprakt. Dat at ze toen gedurende de dag op, dus zo kreeg ze toch haar vezels binnen. Misschien kan je dat ook proberen? Maar begrijp ik nu uit dit verhaal dat dit een voedster is met baarmoeder en/of eierstok kanker? Dat komt geloof ik bij 80% van de niet gesteriliseerde voedsters voor. Allebie mijn eerdere voedsters hebben dit uiteindelijk gekregen, dus mijn volgende voedstertje laat ik meteen opereren.als je DA de helft van de melkklieren heeft weggenomen zullen daar ook wel tumoren hebben gezeten, maar de boosdoeners zijn baarmoeder en eierstokken. Die veroorzaken bij oudere konijnen vaak hormoonwisselingen en kanker. Dus als de DA de andere helft heeft laten zitten zullen die wel schoon geweest zijn. En als de veroorzakers (baarmoeder en eierstokken) eenmaal weg zijn is de kans ook niet meer zo groot dat er met die klieren iets zal gebeuren. Maar als je je hier druk over maakt, moet je dat misschien even bij je DA navragen. In ieder geval heel veel sterkte en beterschap voor je konijntje. Maar zo te horen is het een vechtertje, dus hopelijk komt ze er goed doorheen!
Amatjuh Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Als je goed hebt gelezen, staat er dat ze niet alle tumoren weg hebben kunnen halen en dat aan 1 kant van de klieren de tumoren er nog zitten.
W&W Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Gelukkig heeft ze de operatie goed doorstaan!Beterschap verder voor je meisje!
Bianca Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Als je goed hebt gelezen, staat er dat ze niet alle tumoren weg hebben kunnen halen en dat aan 1 kant van de klieren de tumoren er nog zitten.Oh jasses, nee dat had ik gemist. Ik ben dyslectisch dus met langere posts heb ik nog al eens moeite om goed te lezen wat er staat. Sorry, ik dacht dat ik je gerust kon stellen, maar dat is dus niet zo... :-(
Amatjuh Geplaatst: 24 juni 2010 Geplaatst: 24 juni 2010 Geeft niks, het is een heel stuk tekst om te lezen.Was het maar waar inderdaad dat alles weg is..Ik hoop toch dat ze er niet veel ongemak van heeft en nog een tijdje bij jou mag zijn.
Rifca Geplaatst: 28 juni 2010 Auteur Geplaatst: 28 juni 2010 Ik maak me zorgen om Bunnie.Ze eet nu, 4 dagen na de operatie, nog steeds alleen groenvoer en hooi en een klein korstje brood. drinken doet ze helemaal niet!Vanmorgen zag ik een klein beetje bloed bij de wond. Echt maar een heeel klein beetje, maar na het spartelen van de medicijnen zag ik vers wondvocht. De wond lijkt plaatselijk een klein beetje 'open te staan' aan de oppervlakte..Ik weet niet wat ik moet doen.. Iemand ervaring?Ook heb ik voor nog maar 1 dag antbiotica en pijnstilling, is dat genoeg?verloop tot nu toe:Na een zware eerste nacht leek Bunnie zich goed te herstellen. Ze at gelijk wat groente en was aardig actief. Ik heb haar een nachtje binnen gehouden omdat ik haar niet in een binnenkooi buiten wilde laten staat. Inmiddels staat ze met kooi en al in de ren. Bunnie en Flappy lijken elkaars aanwezigheid op prijs te stellen, ookal kunnen ze niet echt bij elkaar komen. Heel even heb ik ze zaterdag samen op het gras gelaten, Bunnie ging meteen Flappy wassen, zo lief =) De medicijnen zijn een hel. Bunnie is behoorlijk eigenwijs
Dollie Geplaatst: 28 juni 2010 Geplaatst: 28 juni 2010 Ik zou in elk geval contact opnemen met de DA. Persoonlijk zou ik ook langer pijnstilling willen geven, aangezien ze van pijn (nog) slechter zal gaan eten, maar dat kun je beter overleggen met de DA.
Boefje Geplaatst: 28 juni 2010 Geplaatst: 28 juni 2010 Het kan zijn dat ze al best wat vocht binnenkrijgen met groenvoer. Trouwens mijn konijnen willen nu de laatste dagen ook niet meer zoveel biks eten.. ze doen er echt heel lang over voor het op is..maar als ik een bord groenvoer neerzet gaat ie heel snel leeg.. ze willen door de warmte denk ik ook niet zo snel biks eten.. Je hebt wel een bakje water staan toch? ivm dat ze nog niet goed bij drinkflesje kan? Je moet wel opletten dat ze niet uitdroogt.. mij werd verteld dat als je het huidje tussen je vingers neemt en het gelijk weer terug gaat dat er genoeg vocht zit. Anders maak je de groenvoer extra nat.. beetje water in een spuitje doen in het bekje kan ook..maar aangezien die medicijnen geven al een drama is zou ik dat echt alleen maar doen als het niet anders kan. Over die wond kan ik weinig zeggen.. toen ik na de castratie belde omdat ik een stippie bloed zag zei de assistente dat het niet zo erg was..zolang er maar geen pus uit kwam of het bloed eruit stroomde.. of dat t afgeeft op het kleedje waar ze op lag. En anders beetje schoonmaken met verdunde betadine..maar dat hoefde ik niet echt te doen.. je kan ook even bellen hierover hoor. Zullen ze vast niet moeilijk over doen. Hmm.. ik heb iets van 5 dagen pijnstilling gegeven.. maar bunnie heeft natuurlijk wel even een zwaardere operatie gehad.. nogmaals..ik zou er gewoon even over bellen met de dierenarts.. als jij het idee hebt dat ze nog pijn heeft kan je altijd nog weer aanvragen toch? Ik had ook drama met Boefje wat medicijnen betreft..doodsbang dat het wondje weer openging.. helaas gewoon doorgaan en proberen zo min mogelijk bij de wond in de buurt te komen.. misschien toch proberen in een handdoek te wikkelen ofzo.. bij mij lukte dat niet zo goed.
Rifca Geplaatst: 28 juni 2010 Auteur Geplaatst: 28 juni 2010 De 'handdoek-truc' wordt mevrouw alleenmaal nog wilder van. Het gaat redelijk als ik haar op de rug leg en dan rechtop om te slikken, na een keer of 10 is alles op. helaas wel veel beweging op d'r buikje, maar met dat gekke gespartel was het allemaal nog veel erger.Niet bij de wond komen is niet echt mogelijk aangezien die van oksel tot lies loopt. Ik doe natuurlijk wel mijn best maar de kleine drukte maker maakt het niet echt makkelijker. Gisteravond was er ook nog niks te zien, vanmorgen wel dus misschien dat ze er vanacht zelf aan heeft gezeten. ze had eerder al een klein schuirplekje, maar dat was op de 'gezonde' huid in een plooi net naast de wond.Ik ga toch de DA maar bellen, twijfelde dus wilde het eerst hier vragen, maar als jullie het ook zeggen
Aanbevolen berichten