Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

sinds gisteren heeft clover last van plakpoep,, maar ier zitten ook wel nog normale keuteltjes bij, geen diarree de kleur is ook nog normaal.

Nu krijgt ze iedre dag gemengd voer voor dwergkonijntjes, ook heel erg veel hooi.

Waar ik mij ook wel zorgen over maak is dat ze geen worteltjes enzo wilt eten?, iedre keer als ik het haar aanbiedt trekt ze haar neus er echt voor op. Maar haar ander eten het gemengd voer en het hooi eet ze met volle teugen op?

wat moet ik hieraan veranderen?

Geplaatst:

Hoi hoi

Plakpoep duidt vaak op een teveel aan hardvoer. Dan eten ze hun blindedarmkeutels niet meer op. Ik heb dat probleem zelf ook kort geleden gehad. Hoeveel gram hardvoer krijgt Clover per dag? Sowieso is het ook niet goed om gemengd voer te geven. Biks is beter, omdat ze dan niks kunnen laten liggen en omdat gemengd voer vaak voedingsstoffen bevat, die niet goed zijn voor konijnen.

Waarom maak je je zorgen over het feit, dat ze geen wortel wil eten? Niet elk konijn lust alles en wortel is ook niet eens het beste om te geven. Wortel bevat veel suikers, die dikmakers zijn. Je zegt "worteljes enzo", wat heb je nog meer geprobeerd?

Geplaatst:

Geef liever witof, worteloof, rucolla, andijvi, peterselie, wilgentakken....

Maar gemengd voer is niet gezond voor je konijn, waarschijnlijk krijgt ze ook te veel.

Onderneem snel actie anders zal ze maden krijgen. Die kunnen een konijn binnen 48 uur dodelijk aan eten.

SS voer is vaak in deze gevallen een uitkomst en verminderd het plak poep, daar naast zal ze ook overgewicht hebben.

Krijgt ze ook onbeperkt hooi, kruiden hooi? Laat die wortels maar zitten word de plak poep alleen maar erger van.

Geplaatst:

dus dat gemengd voer mag ze niet meer dit moet ik dus vervangen door biks? welk voer isdat precies?

en de hoeveelheid is niet dat ze iedre dag twee maal haar potje leeg eet en ik dat tweemaal per dag vervang ofzo. haar potje gaat zeker twee dagen mee. en dan ververs ik het. ook van hooi krijgt ze niet zo super veel. dus eigelijk dacht ik eerder dat ik haar te weinig gaf?

van die groentjes. 'k heb alleen nog maar salade en wortels geprobeerd omdat dit op het moment de enige groentes in huis zijn? welke zijn er dan wel goed?

ook heb ik al opgezocht dat dit kan zijn van de stress van verhuizen? ik heb het konijntje namelijk nog niet zo heel lang?

Geplaatst:

Omdat ik er niet gerust in was heb ik togh een belletje gemaakt naar de dierenarts. Nu zijn mijn ogen togh wel geopend. ze vertelde me dat ik egt teveel hardvoer geef. Niemand heeft me dit dus verteld in de winkel toen ik vroeg naar eten voor het dwergkonijn?

Nu is al het hardvoer weg uit haar hok en ligt er enkel maar wat hooi en later vandaag leg ik er wat groentes bij.

Hopelijk is het daarmee opgelost.

Togh bedankt voor de reacties!!

Geplaatst:

Hoi,

15 a 20 gram biks per kilo konijn is perfect, dus weegt je konijn 1,5 kg geef dan 25 a 30 gram hardvoer per dag.

Voor de rest is onbeperkt hooi ontzettend goed en elke dag wat groen; andijvie, plakje winterwortel, lof en rucula.

Wel belangrijk dat je groen langzaam opbouwt; geef eerst ter grote van een postzegel wat groen, wacht een dag, geen rare ontlasting kan je een groter stukje geven.

Succes!

Geplaatst:

Ik vergeet te zeggen:

Science Selective zijn de biks, kan je kopen bij de betere dierenwinkel of dierenarts of online;www.zooplus.nl

Is echt geweldig voer, mijn konijn is er helemaal weg van. Het zijn allemaal groene staafjes waardoor je konijn niet selectief gaat eten.

Geplaatst:
Geef liever witof, worteloof, rucolla, andijvi, peterselie, wilgentakken....

Maar gemengd voer is niet gezond voor je konijn, waarschijnlijk krijgt ze ook te veel.

Onderneem snel actie anders zal ze maden krijgen. Die kunnen een konijn binnen 48 uur dodelijk aan eten.

SS voer is vaak in deze gevallen een uitkomst en verminderd het plak poep, daar naast zal ze ook overgewicht hebben.

Krijgt ze ook onbeperkt hooi, kruiden hooi? Laat die wortels maar zitten word de plak poep alleen maar erger van.

Je konijn mag dus wat hierboven staat. Wortelloof is het groen van de wortels.

Gemengd voer is niet zo goed voor konijntjes, veel mensen geven biks. Biks zijn de bruine staafjes die ook door gemengd voer zitten. Je kan de standaard biks uit de schepbakken nemen, maar veel mensen geven hun konijn Hope Farms of Science Selective. De HF is (iets) goedkoper en van ongeveer gelijkwaardige kwaliteit tov SS, hoewel de discussies hierover op BB talrijk zijn ;) Bij mijn vriend krijgt hun konijn Cuni Complete (niet gemengd).

Geplaatst:

Goed van je, dat je dierenarts even gebeld hebt.

In dierenwinkels zijn ze inderdaad niet zo best met het geven van info. De meest gegeven informatie over de hoeveelheid voer is 20 tot 25 gram per kilo volwassen lichaamsgewicht. Volgens de vele informatie, die ik heb internet heb gezocht en ook van Konijnen Belangen heb gekregen, is hooi het hoofdbestanddeel van de dagelijkse voeding. Dit moeten ze onbeperkt krijgen, voor de slijtage van tanden en kiezen en voor hun spijsvertering. Nala van mij heeft altijd heel weinig hooi gegeten, maar sinds ik haar minder biks geef, eet ze echt veel hooi.

Persoonlijk zweer ik bij HopeFarms Super Trio, dat is extra grote biks, goed voor de tanden en vol vezels. Ik vind het betaalbaar, het is goed voer en mijn meisjes zijn er weg van.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .