tanja92 Geplaatst: 17 juni 2010 Geplaatst: 17 juni 2010 hallo,ik heb een teddyrammetje(nu nog ongecastreerd) van iets meer dan 3 maanden.het viel me vanmorgen op dat er op zijn drinkflesje allemaal rode druppels zaten. volgens mij heeft hij dat gewoon gesproeid, net als ze normaal doen voor territorium,maar normaal droogt dit wit op en dit was echt rood. ik keek bij zijn geslachtsdeel en daarwas zijn haar ook wat roder gekleurd. kan iemand mij vertellen wat dit is en of dit erg is?hij gedraagt zich verder gewoon normaal en ziet er niet ziek uit ofzo.
Hilke Geplaatst: 17 juni 2010 Geplaatst: 17 juni 2010 Er zit dus geen ander konijn bij? Zoja dan kan er misschien in zijn penis gebeten zijn, check dit anders even door hem er iets uit te drukken!Maar ik zal gewoon even de dierenarts bellen, bloed is natuurlijk nooit een goed teken.
Bunny06 Geplaatst: 17 juni 2010 Geplaatst: 17 juni 2010 Wat is 'ook wat roder' in dit geval?Kan best zijn dat hij zichzelf per ongelijk in zijn geslachtsdeel heeft gebeten. Als het echt bloed is zou ik hem even laten controleren bij de da. Misschien dat het wel gewoon sproei'vloeistof' is. Want volgens mij sloeg het bij mijn rammetje vroeger ook niet altijd wit uit, alleen bij urine.Soms kan het urine ook roder kleuren door bijv. kleurstoffen in groenten (wortel bijv.). Maar omdat het bij zijn geslacht ook 'roder' en geïrriteerd? is, zou ik naar de da gaan en dan krijgt hij waarschijnlijk een antibioticaprik. Die van mij heeft ook 3 keer een geïrriteerde geslachtsdeel gehad en dit kwam omdat hij (gecastreerd) op de verkeerde kant van mijn voedster (ook gecastreerd) aan het rijden was die er vervolgens in beet. Witje kreeg toen een antibioticaprik en het was toen heel snel weer genezen.Maar voor de zekerheid zou ik het even laten controleren bij de da en het liefst een konijnkundige dierenarts.
Chani Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 het kan vanalles zijn, bijvoorbeeld een wondje, maar ook een urineweginfectie. ik zou sowieso even langs een DA gaan.
Hilke Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 Ik krijg altijd de kriebels bij het idee dat de voedster erin heeft gebeten..Maar als hij een wondje op zijn geslachtsdeel heeft dan moet daar geloof ik wel snel wat aan gedaan worden anders kan hij nog problemen krijgen met plassen. Ben benieuwd hoe het gaat!
tanja92 Geplaatst: 18 juni 2010 Auteur Geplaatst: 18 juni 2010 aangezien hij nog niet gecastreerd is zit hij nu nog alleen. er lopen wel andere konijnen los rond zijn hok maar ik mag aannemen dat deze niet door de tralies heenbijten toch? en ik bedoelde met wat roder zijn haar rond zijn geslachtsdeel en niet zijn geslachtsdeel zelf. ik zal zo even kijken of ik hier iets raars aan zie. groetjes Tanja
Hilke Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 Dat lijkt me een hele prestatie wil hij dat voor elkaar krijgen!Heeft hij trouwens voordat je het zag iets aparts gegeten? Want soms zitten er kleurstoffen in snoepjes oid wat de plas kan verkleuren! Als je niets ziet zou ik het gewoon even in de gaten houden, misschien heeft hij inderdaad wel gewoon lopen sproeien.
Dollie Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 Wat net zeggen, de kleur van de urine kan heel goed met de voeding te maken hebben. Gewoon goed in de gaten houden dus.
wupsie Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 wat voor kleur is het precies rond zn geslcahtsdeel. echt rood of een beetje oranje bruinig. echt rood is echt bloed. de urine is door kleursto vaak wat oranje bruinig als het opdroogd. op de site van wilhelminapark staat een voorbeeld met 2 buisjes urine. 1 is door kleurstof van voeding verkleurd, de andere bevat bloed. Bij twijfel kun je beter toch even langs de da gaan. een urineweg infectie is natuurljk wel goed mogelijk als hij alleen zit
tanja92 Geplaatst: 18 juni 2010 Auteur Geplaatst: 18 juni 2010 net gekeken en de kleur is nu ook weg. het was niet echt duidelijk rood maar meer oranjebruin achtig. hij heeft niet veel ander voer dan normaal gekregen, biks en gras en hooi maar wel een stukje wortel de dag ervoor. ik zie nu niets meer dus ik hoop dat dit ook zo blijft!
Bunny06 Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 Dan zal het de wortel zijn geweest. Hier zit ook kleurstof in, zoals ik eerder zei. Gelukkig dat het niks ergs is.
Bunny06 Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 Dan zal het de wortel zijn geweest. Hier zit ook kleurstof in, zoals ik eerder zei. Gelukkig dat het niks ergs is.
tanja92 Geplaatst: 18 juni 2010 Auteur Geplaatst: 18 juni 2010 kan zo'n klein stukje wortel dan voor zo'n grote 'reactie' zorgen?
Chani Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 hoe klein is klein? voor ons is iets al snel klein, maar in vergelijking met een konijn is het best groot denk ik. het zou best kunnen hoor dat die wortel daar voor heeft gezorgd. en er kan best wat urine in de haren bij het geslachtsdeel blijven kleven.als je nu niets meer ziet zou ik het laten rusten. wellicht kun je hem morgen, als test ofzo, weer een stukje wortel geven en kijken wat er dan gebeurd met de urine, dan weet je het zeker.
Bunny06 Geplaatst: 18 juni 2010 Geplaatst: 18 juni 2010 Ja en je zei zelf dat het geen bloed was maar eerder oranje/bruin. En het is wel heel toevallig dat je net die dag ervoor wortel hebt gegeven.Ons urine word ook niet direct rood als we bijv. een kilo rode kool/bieten opeten. Dat duurt wel eventjes.
Chani Geplaatst: 19 juni 2010 Geplaatst: 19 juni 2010 nee precies, het kan best even duren voor die verkleuring optreed, ik weet niet hoe snel de spijsvertering van een konijn is. het schijnt trouwens best vaak te gebeuren dat mensen in paniek naar een arts gaan omdat ze denken bloed in de urine te hebben terwijl ze de dag ervoor bietjes hebben gegeten, of denken zwarte bloedontlasting te hebben als ze drop hebben gegeten
tanja92 Geplaatst: 19 juni 2010 Auteur Geplaatst: 19 juni 2010 oke bedankt, ik was ook helemaal niet van plan om naar de dierenarts te gaan, ik ben niet iemand die voor elk klein dingetje daarnaar toe rent. ik vroeg het me gewoon af aangezien ik nog nooit eerder had ervaren dat urine zo sterk verkleurd was na een stukje wortel.
pechkonijn Geplaatst: 19 juni 2010 Geplaatst: 19 juni 2010 oke bedankt, ik was ook helemaal niet van plan om naar de dierenarts te gaan, ik ben niet iemand die voor elk klein dingetje daarnaar toe rent. ik vroeg het me gewoon af aangezien ik nog nooit eerder had ervaren dat urine zo sterk verkleurd was na een stukje wortel.Nouh, ik zou daar bij konijnen toch mee oppassen. Verkleurde urine is inderdaad niet iets waarmee je direct naar de dierenarts hoeft (hoewel je ook dat goed in de gaten moet houden). Maar over het algemeen moet je bij een konijn toch veel sneller reageren op ziekteverschijnselen dan bijvoorbeeld bij honden of katten. Zodra een konijn zich ziek toont, is er echt veel haast geboden, ze tonen zich pas ziek als het al bijna te laat is.
Aanbevolen berichten