Ga naar inhoud

Cleo is niet zichzelf! Nauwelijks keutelen en niet actief...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn konijn Cleo heeft niet afgelopen weekend, maar het weekend daarvoor vrijwel apatisch in het hok gelegen. Na telefonisch contact gestart met dwangvoeren (appelmoes aangemengd met water omdat ik niets anders in huis had en het zondag was helaas) en daarna ging het al een stuk beter. Wel voor de zekerheid naar de DA en binnen een paar dagen (medio vorige week) is hij onder narcose behandeld voor zijn wat puntige kiezen... hij was eigenlijk direct na de narcose weer helemaal vrolijk en lekker veel gegeten... groente, paardebloemblaadjes maar ook normaal voer en hooi ging er weer gewoon in.

Helaas gaat het vandaag opeens weer slechter. Hij is niet zo heel actief meer en poept nog maar nauwelijks. Hij is niet apatisch, maar is ook niet zichzelf. Hij eet niet (of in ieder geval niet dat we hebben kunnen zien) en zelfs zijn lievelings snoepje haalt hij zijn neus voor op. Niks voor hem! Hij zit wel regelmatig op de poepbak, maar er komt niet echt wat uit... volgens mij.

Hj is ook enorm aan het verharen op het moment, hele plukken komen ervanaf. En alsof er nog niet genoeg haren in het hok lagen, is zijn vrouwtje ook nog eens schijnzwanger (in haar leventje nog maar 1x eerder geweest, dus echt even pech nu). Voor het geval dat hij teveel haren binnen heeft gekregen, heb ik hem bio-lapsis gegeven (naam weet ik even niet zeker, maar had ik vorig jaar gehad toen hij er ook last van had) in het drinkwater. Dus ik hoop dat dat helpt.

Hebben jullie eventueel nog andere dingen waar ik op kan letten of wat ik voor hem kan doen? Ik heb zijn buikje ook gevoeld en dat lijkt geen gasvorming te zijn (dan is het hard dacht ik, maar het is gewoon zacht en soepel). Heb hem wel direct een soort van massage gegeven in de hoop dat het dan weer wat soepeler op gang komt.

Nog meer tips?

• Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatst:

idd naar de DA. Dwangvoeren kan nu gevaarlijk zijn als het een verstopping is of bij gas in de maag.

en wat je omschrijft herken in van een verstopping wat mijn vorige kijken vaak heeft gehad.

Geplaatst:

Hoe kan ik zien of het een verstopping is? Is dat te voelen? En wat kan ik eraan doen? Ik kan op zijn vroegst morgen naar de DA gaan, zal dat erg zijn?

Geplaatst:

Dat kan je niet zien, daarom moet je naar de dierenarts. Je moet ook nog eens weten waar de verstopping zit, om de juiste behandeling te kiezen. Je zal echt vanavond moeten gaan. Heeft je dierenarts geen spoednummer? Of anders een andere konijndeskundige dierenarts proberen?

Geplaatst:

een verstopping zie je niet en kun je zelf niet voelen als je niet weet wat je moet voelen. Als je het zelf wel voelt ben je al veel te laat. het enige wat je ziet bij een verstopping is dat je konijn neit eet, niet keutelt en hoogstwaarschijnlijk op een gegeven moment ook pijn krijgt omdat de darmen stil liggen (als er dus geen keutels komen) hoe langer je wacht, hoe langer je konijn pijn heeft en hoe moeilijker de boel weer op gang komt. en er is altijd een DA beschikbaar. als je je eigen da belt krijg je wel te horen wie er dienst heeft

Geplaatst:

De DA had me gezegd dat ik niet nu al langs hoefde te komen en dat ik gewoon even goed moest opletten hoe het met hem ging, maar ik had echt het idee dat hij pijn had of in ieder geval kreeg, want hij zat steeds lang te gapen en lag ook alleen maar languit. Zojuist dus alsnog mijn DA opgebeld (ik wist inmiddels dat mijn favo-DA er zat - hele aardige jongere man die echt lief is voor de dieren, dus dan is de stap ook wat makkelijker natuurlijk) en er gelijk langsgegaan (hij was bijna op weg naar huis).

Hij heeft Cleo helemaal onderzocht. Zijn buikje vond hij keurig zacht, geen bijzonderheden. In de darmen kon hij ook niet veel vinden behalve een klein bultje. Echt miniscuul (hij heeft mij ook laten voelen, maar ik zou dat echt nooit opgemerkt hebben). Hij gaf aan dat de kans klein was dat dit een langdurig of gevaarlijk iets was, maar dat de kans best bestaat dat hij er wel pijn van heeft en daardoor niet eet. Het kon of 1) een opstoppinkje zijn van iets wat hij heeft gegeten wat er vanzelf weer uitgaat als het weer op gang is gebracht, 2) een verstopping die er niet vanzelf uit gaat en dan dus operatief verwijderd moet worden of 3) een kleine tumor in de darmen (zeer klein kansje).

Hij heeft nu twee injecties gekregen waarvan Ć©Ć©n als pijnstiller en Ć©Ć©n voor laxerende werking voor de darmen. Daarnaast heb ik een soort van olie meegekregen waarvan ik 3x per dag 1 tot 1,5 ml naar binnen moet werken. Hij heeft zojuist de eerste portie gehad en morgenochtend de volgenden.

Morgenavond 7 uur heb ik de volgende afspraak staan. Hij wilde toch graag in de gaten houden wat er met hem gebeurd. Hij gaf al aan dat als hij pijn had, hij al snel weer zou gaan eten... en wat denk je... hij valt net direct aan op de witlof! Moet niet gekker worden... maarja, dus wel erg blij dat ik geweest ben, want hij had dus echt pijn. Nadeel is wel dat hij waarschijnlijk morgen eind van de dag weer een terugval zal gaan krijgen voorspelde de DA als hij echt door pijn niet meer at. Ik ben dus benieuwd of hij ook weer gaat keutelen... we zullen zien... dit is voor mij al de eerste stap in de goede richting. Morgenavond dus weer daarheen en dan blijft hij daar waarschijnlijk een daagje... vrijdagochtend gaan ze dan nog een keer voelen en wanneer nodig direct opereren. Ik hoefde nu nog niks te betalen.. dat kwam morgen nog wel dan.. dus ik ben benieuwd! Maarja, hoe raar het ook klinkt.. ik geef liever geld uit aan mijn dieren dan aan mijzelf :P.

Geplaatst:

goed dat je toch gegaan bent :yes: verwacht niet dat het morgen gelijk over is. morgen al opereren vind ik ook wel heel erg snel. gijs heeft de laatste keer (augustus) een week gesukkeld maar toen zat het in zijn maagje. de andere keren korter omdat het toen in de darmen zat. Wat voor spul heb je sprecies gekregen? het gaat vast weer helemaal goedkomen

Geplaatst:

Tja, wat voor spulletje het is weet ik niet.. het is in een klein potje met wit dopje gedaan.. echt gewoon doorzichtig olie-achtig vloeistofje. Met pipetje moet ik dat dan inbrengen zegmaar.

Dat ze zo snel zouden willen opereren ben ik wel blij mee... Cleo is altijd al wel een beetje een probleemkindje geweest hier. Hij is vanaf de geboorte moederloos geweest zegmaar en met de hand dus al direct opgevoed. Hierdoor (tenminste, dat is mijn idee) heeft hij een slechter immuunsysteem en loopt hij ook eerder te kwakkelen... kleine dingetjes vaak... maar als hij zich niet lekker voelt, vertikt hij het echt om te eten en dan gaat het erg snel bergafwaarts met hem. Zeker nu zo vlak voor het weekend... zou het wel fijn vinden als hij dan al geholpen kon worden, mocht dat echt nodig zijn natuurlijk (hoop nog steeds van niet)!

Geplaatst:

Zou heel goed kunnen, maar de naam is mij niet verteld.. laxerend zou het werken werd mij verteld. Om er hopelijk voor te zorgen dat dat ophopinkje er op de normale manier uit kan gaan...

Geplaatst:

Het is een wat plakkerig spulletje.. ruiken gaat even lastig, want ben wat verkouden :P maar voorzover ik dat heb kunnen doen is het een zoetig goedje. Heb het hem nu een paar keer gegeven, maar nadat hij gisteren weer zo goed ging eten is dat sinds vanmorgen weer terug bij af. Zojuist dus weer terug geweest...

De DA kon gelukkig vertellen dat het bultje in zijn darmen inmiddels wat kleiner is geworden en wat is verplaatst... we hopen dus dat het er op de normale manier uit zal gaan. Hij heeft wel weer pijnstillende injectie gehad en is gelijk weer mee terug gekomen. Eventueel moeten we morgen weer een injectie halen, maar we hopen echt dat het hier toch allemaal weer mee goed gaat komen!

Geplaatst:

Even een update... het gaat helaas helemaal niet beter :(. Er is nog steeds geen ontlasting uitgekomen. Drinken doet hij wel goed. Vanmorgen heeft hij een half uur bij mij op de bank gezeten en hij is verder wel alert en redelijk actief. Er kwam allemaal gerommel uit zijn buikje, dus dat zou betekenen dat de darmen nog niet volledig stil liggen... het wordt wel steeds dikker in zijn darmen, maar wanneer het nu eindelijk de uitgang gaat vinden... :(.

Vanmorgen voor de zoveelste keer bij de DA geweest en we gaan het vandaag en morgen nog proberen met dwangvoer (critical care). Hij eet ook nog steeds wel beetje groenvoer enzo... dus zijn hele eetlust is niet weg... alleen de darmen... pfff... wat voel ik me toch enorm machteloos.

Maandag ga ik hem (bij geen verandering, wat ik eigenlijk ook niet verwacht maar wel heel erg hoop) direct om 8 uur bij de DA brengen.. zij houden hem dan een daagje en gaan proberen het op gang te helpen... de kansen op succes worden wel steeds kleiner is me verteld... ow... ik hoop het zo! :'(

Geplaatst:

Ik heb geen extra medicijnen ofzo gekregen... alleen dat olie-spulletje om te laxeren en critical care om te dwangvoeren. Hij heeft wel extra injecties gehad vanmorgen, maar wat en waarvoor het allemaal is weet ik niet. Buikmassage doe ik wel een beetje, maar ik ben wat bang dat ik hem pijn doe. Hebben jullie daar toevallig nog tips voor? Want het wordt allemaal wat boller natuurlijk en je voelt de keutels vrijwel zitten volgens mij.

Geplaatst:

Je kan zijn buik, achter zijn ribbenboog, met je vingers masseren. Voorzichtig beginnen. Kijk naar zijn reactie. Wanneer hij het niet prettig vindt, laat hij het wel merken door weg te willen. In dat geval ga je zachter masseren en als hij zelfs dat niet wil stop je helemaal. Als hij het niet onprettig lijkt te vinden, dan kan je dieper masseren.

Vraag je dierenarts wat hij gekregen heeft en of het zin heeft om daar nog Cisaral en Metocloral bij te geven.

Succes!

Geplaatst:

Ik ben 2 uur geleden nogmaals naar de DA geweest, deze keer de dienstdoende (andere kliniek hier in Hellevoetsluis). Ik vertrouw het namelijk absoluut niet en ik ben doodsbenauwd dat het niet aanslaat. Hij heeft nu inderdaad Metocloral erbij gekregen. Zojuist een injectie met hetzelfde spulletje en morgenochtend (3x per dag) beginnen met Metocloral (1ml per keer). Ik moest ook proberen 2 zakjes critical care er in 2 dagen in te krijgen in plaats van de aangegeven 1 bij mijn eigen DA (die dacht niet dat het ging lukken om meer erin te krijgen, maar ik moet nu dus echt mijn best doen - wat ik natuurlijk ook zeker doe).

Hij drinkt erg goed en plassen gaat ook keurig.

Hij heeft zojuist weer ruim 20ml critical care gehad en morgen met 2-3 uur ertussen weer aardig wat naar binnen werken. Dat laxeermiddel (Laxatract of iets in die richting was het trouwens) moet ik ook nog 3x daags geven, maar het belangrijkste waren de andere dingen. Deze DA dacht namelijk niet per direct aan een echte verstopping.. hij vond namelijk een 'obstakel' van nu 3cm (dat was dus eerst dat kleine bultje) maar daarvoor zaten zegmaar nog geen keutels... dus het is niet dat het op die plek allemaal vastloopt. Dus wellicht is er op een andere plek ook nog iets aan de hand.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .