Ga naar inhoud

Bloedoor


lunalover

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn lieve Luna heeft zoveel pech de laatste tijd:frown:

Van de week al met haar naar de DA geweest omdat ze kale plekken heeft. Nu blijkt ze een soort mijt te hebben en daar behandel ik haar nu voor.

En gisteren liet ze steeds haar rechter oortje hangen en was ze een beetje stilletjes. Vandaag ontdekt dat ze een flinke bult in haar oor heeft dus toch maar even naar de DA geweest en nu blijkt ze een Othematoom oftewel een bloed oor te hebben. De bult in haar oor is gevuld met bloed en nu wordt ze over 5 dagen geopereerd. Verder moet ze nu 10 dagen antibiotica druppels en pijnstillende druppels krijgen.

Ik vind het zo eng allemaal, want ik geloof dat een narcose bij een konijn meer risico met zich meebrengt.

En ze is nog zo jong, 5 maanden pas...en ze kan er een bloemkool oortje aan over houden, maar goed dat vind ik niet zo erg als ze maar gezond is!

Heeft iemand ervaring hiermee of met een konijn dat onder narcose is gebracht?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een jong, gezond konijn is de narcose niet extreem gevaarlijk, en ook voor een konijn in minder goede conditie kan het allemaal prima gaan. Maar er ís wel een risico. Mijn konijntjes zijn echter altijd goed uit de narcose gekomen, één van hen was er op dat moment zelfs heel slecht aan toe, hij was enorm afgevallen doordat hij haakjes had (daarvoor moest hij ook onder narcose) en hij had E. cuniculi op dat moment.

Sterkte en beterschap voor Luna in elk geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn onder narcose is altijd een risico, maar meestal komen ze er goed uit.

1 konijn van mij is onder narcose geweest voor een castratie, en pas geleden nog voor haakjes!

Dus dat is al 2 x! Ik weet niet hoevaak een konijn er onder kan..

Heeell veel sterkte met je konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Dolf heeft ook eens zo iets gehad, maar niet zo erg als bij jouw nijntje, bij hem is dat toen gewoon doorgeprikt om het bloed eruit te laten. Is het bij jouw nijn ook veroorzaakt door te hard krabben wegens oormijt? Dit dragen ze nl. vaak al mee vanuit het nest en op een gegeven moment verergert het probleem zo dat ze er erg last van krijgen en het kan zelfs gevaarlijk worden als het vanuit het oor in het hoofdje gaat. Gelukkig wordt jouw Luna binnenkort verder geholpen en heeft ze er binnenkort geen last meer van! Mijt is trouwens erg besmettelijk dus haar omgeving goed boenen met bijv. Dettol, dat desinfecteert meteen en ruikt lekker fris!

Heel veel sterkte en voor Luna; van harte beterschap meisje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zazou is ruim een maand geleden geopereerd aan zijn oortje.

Ze hebben zijn oorholte opgesneden en een grote knikker pus verwijderd, veroorzaakt door Pasteurella.

Het is een enorme zware ingreep voor hem geweest met zijn 6 jaar.

Ik heb een heel lang na moeten behandelen.

Sowieso is het belangrijk dat je pijnstillers en dwangvoeding mee naar huis krijgt.

Als de darmen niet opgang komen moet je ook darmstimulerend middel in huis hebben, zoals Cisaral.

Daarnaast blijft een pijnstilling altijd maar 12 uur werken bij een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!

@Joseeke: wat heftig zeg voor Zazou dat hij zo lang na behandelt moest worden! En natuurlijk heel sneu voor Pumba... ik hoop maar dat Luna snel weer gaat eten na de operatie! Zodat ik haar geen dwangvoeding hoef te geven.

Ze krijgt nu al antibiotica en pijnstiller 2x per dag, maar ik vind het echt vreselijk om het haar te geven, want het is een enorme worsteling! En ze moet het nu nog 1 week....

@Crn76: de DA zegt dat het door van alles gekomen kan zijn. Bijvoorbeeld doordat ze tijdens het klapperen/schudden van haar oren ergens tegenaan is gekomen of door krabben. Er is dan een bloedvat kapot gegaan en er hoopt zich dan bloed op tussen huid en kraakbeen als ik het zo goed uitleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .