Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb 2 zusjes, Lani en Nala, die in september 7 jaar worden.

Ik zit echter met een probleem. Ik weet niet, wat ongeveer het ideale gewicht van mijn dames zou moeten zijn. Nala is pas geleden heel erg afgevallen door een pijnlijke poot. Ze is nu weer wat aan het aankomen, maar ik weet dus niet tot hoe ver ze aan mag komen. Ongeveer hetzelfde probleem met Lani, maar dan omgekeerd. Zij heeft veel last gehad van plakpoep, waardoor ik erachter kwam, dat ze teveel te eten kreeg. Ze staat nu op dieet en is in 4 weken 137 gram afgevallen. Naar mijn idee mag ze nog veel meer afvallen, maar ik weet dus niet hoeveel.

Mijn dames zijn een kruising tussen een Leeuwenkop en een Hollandse Hangoor. Als ik het goed heb in ieder geval. Dat klinkt raar, maar ik ben altijd zeker geweest van die kruising tot ik op internet op zoek ging naar de ideale gewichten van die soorten en erachter kwam, dat er ook hangoor Leeuwenkoppen zijn. Toen ik ze kocht, was het namelijk nog niet duidelijk, of hun oren zouden gaan hangen of zouden blijven staan (ze hadden 1 hangoor-ouder en 1 staande oren-ouder).

Aan al die sites heb ik ook weinig gehad, want overal zeggen ze wat anders (Leeuwenkop 1500 tot 2000 gr. / 1250 tot 1700 gr. / 1500 gr. / tot 2 kg.).

Kan iemand hier misschien wat duidelijkheid scheppen? Het zal waarschijnlijk nooit helemaal zeker worden, want ze zijn nou eenmaal een kruising, maar een idicatie zou al fijn zijn.

Ik heb ze vandaag gewogen:

Lani 2160 gr. en daar moet dus zeker nog wel aardig wat van af

Nala 1697 gr. en daar mag nog wel wat bij

Persoonlijk zit ik een beetje te denken aan 1800 gr. voor Nala (dan heeft ze net iets meer vorm, maar kun je haar ribben nog goed voelen) en 1900 gr. voor Lani (geen dikke buik meer en de ribben beter voelbaar).

Wie oh wie kan mij helpen?

Geplaatst:

Jammer, dat blijkbaar niemand hier mij kan helpen.

Gisteren las ik hier op het forum, dat je aan de wervels van een konijn voelen kan, of ze te zwaar of te licht zijn. Teveel wervel is te dun en te weinig wervel is te dik. Nou, bij Lani is dit dus niet het geval. Zij is echt te dik en haar wervels zijn goed voelbaar. Ik ga dus maar gewoon de methode voor honden en katten hanteren, namelijk de ribben voelen. Bij Lani moet ik moeite doen om die te voelen en bij Nala voel ik ze nog iets te goed. Ik ga dus maar uit van mijn eigen idee van 1800 gr. voor Nala en 1900 gr. voor Lani, maar blijf gewoon hun ribben in de gaten houden en stop met aan laten komen en af laten vallen, als ze qua ribben goed aanvoelen.

Geplaatst:

Het ideale gewicht voor een konijn is een beetje lastig aan te geven via het internet :).

Wat je in je 2e reactie aangeeft is prima, de werveltechniek vind ik persoonlijk ook totaal niet kloppend aangezien je bij een te dik konijn de rugwervels ook nog prima kunt voelen, op dat gedeelte zit van nature al weinig vetweefsel dus zal niet zo snel daar gaan groeien. De ribben zijn een veel betere indicatie, ik hou zelf als maatstaf aan dat als ik mijn konijnen optil dat ik dan de ribben een beetje moet kunnen voelen. Zo zijn er bijvoorbeeld ook konijnen die een wam kunnen hebben zonder dat ze overgewicht hebben, dat kan erfelijk bepaald zijn.

Zo kom ik bij mijn konijnen dus voor Nijn op 1250 gram (die zit nu prima op gewicht, was rond de 1000 gram ivm gebitsprobleem) en Kelly op 2000 gram (zit nu op ongeveer 2400 gram, is aan het afvallen).

Geplaatst:

Hoi Lianne

Dank je voor je reactie. Het is toch wel zo fijn om te weten, dat de ribben-techniek inderdaad goed is, ook voor konijnen.

Ik doe het met duim en wijsvinger van dezelfde hand. Duim op de ene flank en wijsvinger op de andere flank en dan van voor naar achter en weer terug. En dan bekijken, hoeveel druk (of juist het gebrek daaraan) er nodig is om de ribben te voelen.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .