Stéphanie87 Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Mijn voedster heeft een tepel die wat dikker aanvoelt dan de rest. Ik keek net en ik zag dat er een beetje melk/afscheiding uit komt. De tepel is een beetje roze. De andere tepels zijn wit.Kan het zijn dat dit onder invloed van hormonen gebeurd? Gat het vanzelf weer over? Is het erg?Ik hoop dat iemand het weet.
W&W Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Voor dat mijn voedstertjes gecastreerd werden, hadden ze dit ook allebei erg. Volgens de DA schijnzwangerschap. (Bij de opvang zeiden ze dat er vrij wel onmiddellijk in actie moest geschoten worden omdat dit absoluut geen goed teken was.)Je voedster is waarschijnlijk niet gecastreerd?
Stéphanie87 Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 Nee maar ze is ook niet schijnzwanger en ze is nog niet oud. Ze is pas 3. En ze is nog geen jaar bij mij. Voor ze bij mij kwam zat ze bij de fokker. Daar heeft ze ook een paar nestjes gehad.
W&W Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Doordat er melk uit hun tepeltjes kwam, zei de dierenarts dat ze schijnzwanger waren, dus zonder andere reden eigenlijk. Eentje van de 2 meiden is ook zo'n 3 - 4 jaar, zij had nu al baarmoederproblemen, dus ik ben wel blij dat ik het gedaan heb.Overweeg je niet om ze te laten castreren?
Stéphanie87 Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 Ik overweeg het niet echt nee. Hoewel het natuurlijk een hoop problemen kan voorkomen voelt het toch niet goed om een gezond konijn zo'n zware operatie te laten ondergaan.
W&W Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Ja dat had ik ook, net dezelfde gedachte. Maar achteraf hadden ze tumoren dus ben ik wel blij dat ik het heb laten doen.Heb zelf ook lang getwijfeld, je ziet wel.
Stéphanie87 Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 Ik denk er wel vaak aan hor, dus de beslissing zal vast nog wel eens komen, maar ik ben nu eigenlijk meer benieuwd wat er nu met haar aan de hand is.
Bunny06 Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Misschien een mastitis (o.i.v. schijnzwanger).. Maar om erachter te komen zul je toch langs de dierenarts moeten. Ik heb mijn voedster ook gecastreerd en ben ook blij dat ik het gedaan heb. Ik zou het alleen al doen om tumoren te voorkomen en dan kun je het beter doen als je konijn gezond is, dan dat je gaat wachten tot het minder gaat zoals jij nu zegt.Citaat: 'Hoewel het natuurlijk een hoop problemen kan voorkomen voelt het toch niet goed om een gezond konijn zo'n zware operatie te laten ondergaan.'
Stéphanie87 Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 Ik las dat het bij mastitis (melkklierontsteking) erg pijnlijk is en dat dat meestal tijdens een zoogperiode voorkomt. Het is niet pijnlijk voor haar. Je mag er gewoon aan zitten. Niet dat ik er steeds aan zit, maar we hebben wel over gekeken en we mogen haar gewoon onder haar buik optillen. Zoals ik las laat ene konijn met mastitis dit echt niet toe.
Bunny06 Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 De pijngrens is bij elk konijn weer anders..Maar dat er afscheiding uit komt kan dus ook van schijnzwanger zijn of een ontsteking. Ze heeft al nestjes gehad en ik weet niet tot in hoever het effect heeft op een konijn..
Stéphanie87 Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 Sinds twee dagen geleden is de antibioticakuur afgelopen die 14 dagen duurde. Deze kreeg ze voor ene blaasontsteking dus het lijkt me niet dat ze nu nog ene ontsteking heeft op een andere plek dat kan toch bijna niet na zo lang antibiotica?
Stéphanie87 Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 Enrofloxoral drops volgens BRC ongeveer hetzelfde als Batryl
bunny ranch chanty Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Klopt maar deze ab is algemeen en niet doel gericht op een specefieke plek herstellend.Zoals speciale darm ab ect...Ik zou toch even naar de dierenarts gaan als het maar een tepel is kan het heel goed een ontsteking zijn.Anders zouden de andere tepels ook melk geven.....Deze is ook als enigste rood van kleur zoals je schrijft.succes
Stéphanie87 Geplaatst: 10 juni 2010 Auteur Geplaatst: 10 juni 2010 Om half 5 gaan we even langs de dierenarts. Ik neem meteen een plasje van haar mee zodat ze kunnen controleren of de blaasontsteking nu weg is.
wupsie Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 ik heb ook lang getwijfeld of ik mini liet castreren. zij is ook 3 jaar en heeft ook nestjes gehad. ze sproeide veel en beet max in zn kont. ook begon ze met alle keuteltjes van max te markeren met haar kinnetje. Na overleg met de DA besloten het wel te doen, omdat jpongen krijgen toch wat vraagt van de baarmoeder en er dus grotere kans zou zijn op problemen.ik ben heel erg blij dat ik die stap nu gezet heb. heel haar baarmoeder zat vol met beginnende tumoren. wat betreft de afscheiding zou ik neit weten wat het kan zijn. niet goed in iedergeval. succes bij de DA
PYT Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Is castratie van een voedster dan niet nodig als ze geen nestjes heeft gehad?Of is er dan ook nog veel kans op tumoren?
wupsie Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 het is per voedster verschillend. Mijn da vertelde dat boven de 6jaar 90%problemen krijgt. En als je hier leest hoe vaak de boel er al niet mooi meer uit ziet als ze het weghalen. Al is mini nu nog een zielig hoopje ik ben toch blij dat ik het gedaan heb
Gast Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Mijn voedster was net 1 toen ik haar liet castreren en ze heeft nooit een nestje gehad, maar ze had toch al cysten op de eierstokken. Dus ook voedsters zonder nestjes kunnen problemen krijgen.Succes vanmiddag.
Stéphanie87 Geplaatst: 10 juni 2010 Auteur Geplaatst: 10 juni 2010 We zijn net terug. Ze is schijnzwanger. Toen de dierenarts een beetje in de tepel knaap kwam er een hele straal melk uit. Ik had vanmiddag ook al op me hand gezien dat het echt melk was en geen ontsteking. Gelukkig niks ergs aan de hand dus.
wupsie Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 wel vreemd dan dat het maar 1 tepeltje is. maar gelukkig geen ontsteking maar mocht ze dit nu vaker gaan krijgen is het misschien toch verstandig om over castratie na te denken.
zwarte panter Geplaatst: 14 juni 2010 Geplaatst: 14 juni 2010 Hoe gaat het nu met je konijn?Ik hoop dat je op de hoogte bent van het feit dat schijnzwangerschappen de kans op baarmoederproblemen vergoten?Daarnaast had ik nog een vraagje...Hoe is de blaasontsteking vastgesteld?Want baarmoederproblemen en blaasontsteking worden spijtig genoeg nog wel eens met elkaar verwisseld.
Stéphanie87 Geplaatst: 14 juni 2010 Auteur Geplaatst: 14 juni 2010 De blaasontsteking is vastgesteld door de urine te onderzoeken. Er zat eiwit en bloed in wat duidde op een blaasontsteking ook waren er al kleine kristalletjes te zien in de urine.
zwarte panter Geplaatst: 14 juni 2010 Geplaatst: 14 juni 2010 Ik ben natuurlijk geen DA en lees nu info uit tweede hand zeg maar.Maar iets doet mij hier toch een beetje twijfelen (ook door de bijna gelijktijdigheid van de 'problemen').Ik zou het persoonlijk toch eens met je DA bespreken of bij hem aankaarten.Eiwit zit namelijk ook gewoon in de urine van een konijn, wel in beperkte mate (dus de hoeveelheid kan wel al een lichte indicatie zijn om een blaasontsteking te vermoeden, maar geeft opzich alleen geen zekerheid). Het bloed in de urine kan evengoed dus op baarmoederproblemen wijzen.
Aanbevolen berichten