suzi Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Hallo allemaal, ik wil iets weten over e. Cuniculi en heb jullie hulp/ ervaringen nodig. 2,5 jaar geleden kochten we twee konijntjes bij een dierenwinkel. 1 daarvan hebben we na een paar dagen teruggebracht, die was niet goed (haar rechtop, traanogen, diarree, harde uitstulpsels op huid). De andere hebben we gehouden en leek gezond. Die zit nu met de cavia. Vorige week zondag had ze opeens een scheve kop, ogen die heen en weer gingen en ze liep in rondjes. Ik dacht aan een hersenbloeding. We zijn gelijk naar de dierenarts gegaan.Daar zeiden ze dat het ook E. Cuniculi kon zijn. Ze kreeg een injectie (de volgende 2 dagen ook nog), antibiotica, pijnstiller en PANACUR. Eerst ging het beter, ze zat rechtop, met kopje nog beetje scheef. Op de helft van de week ging het alleen maar slechter, ze draait constant om de lengte as en het kopje hangt nog schever. We voeren haar bij met babyvoeding en ze eet zelf gras en hooi (ze zit wel binnen).Laatste dagen ligt ze veel (geen natuurlijke houding).De dierenarts zei dat het gek was dat het slechter ging en wilde haar wel even ‘op controle, alleen om te checken’. Wij hadden al 166 euro betaald en voelen ons zwaar getild. Ik heb mijn ongenoegen geuit en we zullen met haar naar een andere dierenarts gaan.Maar voordat ik dat doe, ik heb gelezen dat het helpt om panacur een maand te geven, en dat er dan resultaat moet zijn. Dat zijn we dan van plan (hebben het nu pas een week). Alleen: heeft iemand ervaring met blijvende (hersen)schade door E. cuniculi? Ze rolt constant, ook als je haar vast pakt. Laatste 2 dagen ligt ze rustiger. Ze heeft (nog) geen blaasproblemen. Heeft wel heel scheve kop. Ziet het er nog uit dat ze beter kan worden, of is dat al een blijvende hersenbeschadiging? (wil haar niet nog 3 weken laten lijden als het er slecht uit ziet). Zijn er goede of juist slechte ervaringen, nadat konijn door deze parasiet constant omrolde? Nog 1 ding... is er ergens iets waar je klachten tegen dierenzaken kan uiten? Het andere konijn was toen al slecht, maar ik las dat E. Cuniculi al in de baarmoeder kan worden doorgegeven, dus waarschijnlijk hebben wij haar echt bij de verkeerde zaak gekocht, en ik wil voorkomen dat andere konijnen daar ook de dupe van worden (en de mensen die ze kopen). Alvast bedankt,Groetjes Suzi
Dollie Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Je moet sowieso geen konijnen in dierenwinkels kopen.. En ik vrees dat je, ook als je wel je klachten ergens kunt uiten, geen poot hebt om op te staan want er zijn zo veel konijnen die EC bij zich dragen. Dit is niet typisch iets voor slechte dierenwinkels oid. Ik snap ook niet helemaal wat je dierenarts fout heeft gedaan, ik denk dat het juist belangrijk is naar dezelfde dierenarts terug te gaan omdat die duidelijk voor of achteruit gang kan constateren omdat zij het konijn al eens gezien heeft. Er zijn helaas genoeg dierenartsen die geen verstand van konijnen hebben, maar aangezien jouw dierenarts wél aan EC gedacht heeft, denk ik dat dat bij haar wel mee valt. En tussen haakjes: Een dergelijke controle is bij mijn dierenarts altijd gratis.. Mijn konijntje met EC had een scheef koppie en rolde af en toe om, hij is na een maand behandelen overleden. Hij is eigenlijk alleen maar achteruit gegaan. Meer kan ik je er helaas niet over vertellen, ik ken wel een aantal konijnen die er niet geweldig aan toe waren en die gewoon hersteld zijn, maar ik weet niet of die er zo slecht aan toe waren. Constant omrollen is toch geen goed teken, zeker als ze sidns zaterdag slechter is geworden
Amatjuh Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Ik vraag me ook af waar je het op baseert dat je dierenarts niet kundig is? Alleen omdat je veel moet betalen? Er zijn mensen (waaronder ik zelf) die nog veel meer uit hebben gegeven aan dierenarts kosten. Het lijkt mij logisch dat als je konijn achteruit gaat de dierenarts dan vraagt of je op controle wilt komen of niet dan?En een cavia met een konijn samen is ook niet goed, ze hebben andere behoeften qua voer en ze spreken elkaars taal niet.Als je toch een andere dierenarts wilt, kun je kijken of hij op de lijst van konijnkundige dierenartsen staat: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.htmlEn hier nog een link voor meer info over EC http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/torticollis.html
suzi Geplaatst: 8 juni 2010 Auteur Geplaatst: 8 juni 2010 ha mensen, bedankt voor jullie reactie! alleen daar gaat het allemaal niet zo om, ik twijfel niet aan de kundigheid van de DA, maar 85 euro voor een consult...en de herhalingsconsulten van een halve minuut 20 euro, en die staat bij ons in de buurt bekend als extreem duur. Ik heb het voor het konijn echt wel over, maar ik vind die bedragen misselijkmakend en ga dus naar een andere DA.Mijn vraag was meer wat de ervaringen van mensen waren met het constant omrollen, en de vooruitzichten? (Dank je wel Fred& Eline, heel naar voor jullie dat julie konijn toch is overleden).
Dollie Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 85 euro voor een consult?????????????????????????? :surprised: En dat is het normale tarief? Laat maar, dan snap ik héél goed dat je naar een andere dierenarts gaat.. Mijn andere konijn heeft ook EC gehad en is daar volledig van hersteld, maar hij had andere problemen (nieren) dus dat is niet echt relevant nu..
Amatjuh Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Dan is het wel logisch dat je overstapt Ik dacht dat je 160 euro veel vond voor dierenarts kosten, is het ook, maar je zit er bij een normale dierenarts al gauw aan als je een uitgebreidere behandeling nodig hebt. Mijn dierenarts vraagt 30 euro voor een consult en dat is al aan de hoge kant, maar omdat ze heel erg kundig is heb ik het er voor over. Liever iets duurder en direct geholpen dan goedkoop en onkundig.Staat er een dierenarts op de lijst bij die bij jou in de buurt zit?
suzi Geplaatst: 8 juni 2010 Auteur Geplaatst: 8 juni 2010 Dan is het wel logisch dat je overstapt Ik dacht dat je 160 euro veel vond voor dierenarts kosten, is het ook, maar je zit er bij een normale dierenarts al gauw aan als je een uitgebreidere behandeling nodig hebt. Mijn dierenarts vraagt 30 euro voor een consult en dat is al aan de hoge kant, maar omdat ze heel erg kundig is heb ik het er voor over. Liever iets duurder en direct geholpen dan goedkoop en onkundig.Staat er een dierenarts op de lijst bij die bij jou in de buurt zit? ja, maar dat is juist die dure het gaat niet echt om het geld maar om het principe, wat een afzetters.ik ga gauw op zoek naar een andere, thanks!
Amatjuh Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Ja ik snap dat die 160 euro van de dure DA is, maar ik wist niet wat die allemaal precies had gedaan. Wat ik probeer te zeggen is dat je dat bedrag al gauw kwijt bent bij een DA bij een langdurige behandeling of operatie. Ik dacht dat je 160 veel vond in het algemeen. Maar ik snap dat je je DA een afzetter vind en dan is die 160 euro inderdaad veel als hij nauwelijks iets gedaan heeft en 85 euro per consult telt. Ik hoop dat je snel een andere KK DA kunt vinden, zou niet te lang wachten aangezien je konijntje niet vooruit gaat. Geef je je konijn ook antibiotica tegen evt. een middenoorontsteking? Of alleen eenmalig gehad bij de DA?
suzi Geplaatst: 9 juni 2010 Auteur Geplaatst: 9 juni 2010 hoi, nee ik snap dat het kan oplopen, dat maakt niet uit. ja hoor ze heeft alle prikjes en antobiotica en pijnstiller en de wormenkuur.moet zeggen, het gaat vandaag ietsje beter. ze eet veel meer en zit wat rechter op, en het draaien is ook een stuk minder.had gelezen dat je ze beter met voeren in het hok kan laten zitten ivm duizeligheid.bedankt weer en groetjes
Dollie Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Fijn dat het wat beter lijkt te gaan. Ik heb toen een filmpje gemaakt van Joy met één week EC en drie weken later nog eentje, toen heb ik daar niet bij stilgestaan maar achteraf zie je de achteruit gang heel goed. Een aantal BBers heeft hetzelfde gedaan met hun EC konijntjes en de voor en achteruitgang zijn dan heel goed te zien. Vooral ook omdat je er toch aan gewend raakt, als het elke dag ietsje slechter gaat zie je het verschil niet zo, je groeit er in mee, maar als je twee filmpjes naast elkaar zet kun je het heel goed zien. Mijn tip dus, om de paar dagen een filmpje van haar maken.
Kobelli Geplaatst: 9 juni 2010 Geplaatst: 9 juni 2010 Wat is die EC toch een akelig hardnekkig gebeuren! Mijn konijn met EC is nadat de verschijnselen begonnen binnen 1 dag overleden.. Haar klachten waren heel acuut, bijna vanuit het niets en direct heel heftig (tollen met de ogen, stuiptrekkingen met de poten, rondtollen) Ze was er meteen heel slecht aan toe. Dit had ook te maken met onderkoeling, daar zijn konijnen met EC heel gevoelig voor. Zij heeft vermoedelijk urenlang s nachts in de vrieskou in de tuin gelegen en dat is funest.. Nu heb ik te maken met konijn no2 met EC. Zij had ineens een achterhand die helemaal verlamd was. Ook heel plotseling en vanuit het niets. Gelukkig was ik bij haar wel op tijd en heb ik haar naar binnen gehaald en warm gehouden. Na twee dagen panacur, metacam en duplocelline liep ze weer bijna zoals daarvoor. Ik behandel haar nog steeds (doe ik nu een week of anderhalf) en de verlamming is nog steeds weg. ze drinkt wel heel veel, blijkbaar hoort dit ook bij EC.
Clover Geplaatst: 10 juni 2010 Geplaatst: 10 juni 2010 Ik heb ook een EC konijn gehad met zo'n scheef kopje en compleet met tollen en over de kop slaan (torticollis, als ik het goed schrijf)Het ziet er enorm zielig uit en je geeft geen cent voor het leven van zo'n dier. Maar mijn Spat is van deze keer weer helemaal goed gekomen. Zij was echt een tijd lang een complete wokkel. Kopje helemaal op 1 oog op de grond en als ze probeerd te bewegen, draaide ze helemaal om haar as. Het was een aardig lange weg, maar zelfs haar kopje is weer helemaal recht gekomen.Zij had hulp nodig met eten en drinken. Niet omdat ze niet wilde, maar puur practisch omdat ze er niet goed bij kon komen. Succes en ik hoop dat je een andere ook konijnkundige (!) dierenarts kunt vinden.Maar vooral goede verzorging kan je nijn er bovenop helpen. Let trouwens ook op het oogje wat vaak op de grond ligt. Dat kan gaan ontsteken. Dat was bij mijn Spat ook het geval en moest ook behandeld worden.
suzi Geplaatst: 10 juni 2010 Auteur Geplaatst: 10 juni 2010 Hoi Clover, super bedankt voor jouw bericht! daar put ik hoop uit. inderdaad, ons konijn is ook zo scheef, ze zit nu al rechter op, maar het kopje hangt nog op 1 oog.Ze zit op een fleecedekentje dus dat scheelt in ieder geval voor het oogje. er is wat opgedroogd vocht rond het oogje maar het ziet er nog goed uit.En..ze eet nu weer brokjes en drinkt water! dat is een goed teken. ze kan de brokjes van de grond pakken, het water moet ik wel voorschotelen. thx
Sarah Saartje Persoons Geplaatst: 4 november 2018 Geplaatst: 4 november 2018 Mijn 4 jarige langoor heefd herssen schade kom dat nog goed heefd took poor scheef
Aanbevolen berichten