Ga naar inhoud

castratie of niet?.


milou & Balou

Aanbevolen berichten

Voedsters kunnen ook gecastreerd worden, dan wordt namelijk de eierstokken en/of baarmoeder eruit gehaald. Bij steriliseren worden de eileiders afgebonden.

Ik heb mijn 3 voedsters laten castreren: baarmoeder + eierstokken eruit laten halen. Als hoofdrede om baarmoederkanker te voorkomen. Het is mooi meegenomen dat ze niet (meer) schijnzwanger worden en geen last meer hebben van hun hormonen waardoor het gedrag wat rustiger kan worden.

Bij voedsters vanaf 1,5 jaar raden ze aan om alles eruit te laten halen. Jonger dan 1,5 jaar is alleen de eierstokken verwijderen ook voldoende. Maar ik vond het zelf een veiliger/fijner idee als alles weg was, dus dat heb ik ook laten doen.

1 voedsters was ongeveer 8-9 maanden toen ze geholpen werd, de andere 2 waren 1,5 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster ook laten helpen. Ook eierstokken en baarmoeder verwijderd. Ik heb het gedaan inderdaad vanwege de kans op baarmoederkanker en onstekingen.. en omdat ze ontzettend veel last van dr hormonen had en vaak schijnzwanger was. Het leven samen met dr vriendje werd ondragelijk voor beiden..en ook voor mij. Dat het leven met dr mannetje ondragelijk werd en ook voor mij heeft me over de streep getrokken. Ik vond het erg eng om het te laten doen..tis toch op dat moment een gezond konijntje waar je in laat snijden.. maar ik wist diep in mijn hart altijd al wel dat dat het beste was om het te laten doen.. had alleen even dat extra duwtje nodig.

aangepast door Boefje
Geen duidelijke zin.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster ook laten helpen. Ik heb heel lang rammetjes gehad en toen altijd gezegt dat ik mijn toekomstige voedster zou laten castreren vanwege de kans op baarmoederproblemen* maar ja, toen had ik een paar maanden geleden plots een voedster..... (Wat niet echt in de planning lag, maar vanwege ziekte van één van mijn rammetjes toch opeens mocht.) Ja, en dan. Ik wilde sowieso niet midden in de winter, want het is een buitenkonijntje en even een weekje binnen kan dan niet. Ze was al wel zes maanden, dus het had in principe gekunt. Ik vond het echt lastig, mijn zieke rammetje was net overleden, ik was het afgelopen jaar zo vaak met hem bij een dierenarts geweest dat ik het niet eens meer kon tellen, heb zo intensief voor hem moeten zorgen. En mijn meiske was gewoon gezond en gelukkig en moest ik haar nu echt zo'n grote operatie aandoen, met alle risico's van dien? Ik was al net een konijntje kwijt.....

Maar toen werd het lente en op 28 maart was Feline voor het eerst schijnzwanger. Vanaf dat moment was ze nog wel gezond, maar absoluut niet gelukkig meer. We (zij, haar vriendje en ik) werden helemaal gek van haar hormonen. Nog geen maand later was ze weer schijnzwanger en intussen tijd was mijn kleffe koppel veel minder klef en mijn lieve voedster af en toe echt gemeen. Toen was het voor mij niet zo moeilijk meer. Dus op 28 april heb ik haar laten castreren en het is echt heel makkelijk gegaan. Zowel haar eierstokken als haar baarmoeder zijn er uit gehaalt, ondanks dat die er nog prima uitzag, dat vonden de dierenarts en ik net als Amatjuh een fijner/veiliger idee. Ze is echt heel snel hersteld, de hele ingreep is mij 100% mee gevallen

*Nog even over de kans op baarmoederkanker: Die is niet zo groot als op internet geschreven wordt. Waarschijnlijk heb jij over percentages van misschien wel 80% van alle voedsters van 6 gelezen. Dit zijn cijfers uit Engelse onderzoeken, in Engeland wordt veel meer onderzoek gedaan naar konijnen. In Engeland komt ook heel veel baarmoederkanker voor, maar dit is grotendeels erfelijk bepaald en komt in Nederland veel minder voor.

In Nederland wordt echter nauwelijks onderzoek gedaan en er worden ook niet veel voedsters gecastreerd. Bovendien: Men spreekt van 80% van de voedsters van 6 jaar. De gemiddelde leeftijd in Nederland is 3! Veel konijnen zullen ook nooit een dierenarts zien. Met andere woorden: Er is niet echt iets te concluderen over het echte risico op baarmoederproblemen. Wel kan een ontsteking net zo dodelijk zijn als kanker en waarschijnlijk komt dat ook nog redelijk vaak voor. Hier op BB zijn het voornamelijk jonge voedsters die gecastreerd worden, maar zelfs dan lees je regelmatig over cysten op de eierstokken, aangetaste baarmoeders en allerlei andere dingen die in de toekomst vrijwel zeker voor problemen hadden gezorgd.

Misschien dat je hier nog wat aan hebt: http://www.bunnybunch.nl/community/tags/castratie%20voedster.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK had op een gegeven moment met mezelf afgesproken dat als ze nog een keer schijnzwanger zou worden ze gecastreerd zou worden. Op een gegeven moment begon ik van sommig ander gedrag me ook af te vragen of het door de hormonen kwam. In december werd ze weer schijnzwanger, dus is ze in januari gecastreerd. En toen bleek dus dat ze baarmoederkanker had. Daarom en omdat haar gedrag echt positief veranderd is had ik het achteraf gezien liever eerder laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zijn mijn 2 voedsters ook allebei gecastreerd. Het is allemaal erg rap gegaan. Op een gegeven moment hadden ze allebei opgezette tepels, schijnzwangerschap. Eentje had ook enorm last van haar hormonen. Ze reed echt constant op de anderen. Wanneer we de knoop doorgehakt hadden, waren we erg blij met die beslissing want achteraf bleek dat de meiden allebei erg grote baarmoedertumoren hadden. Ze waren al een stukje ouder, maar toch raad ik iedereen aan om dit te vermijden en dus te castreren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .