Ga naar inhoud

Tandjes getrokken, cisaral?


Kimm_

Aanbevolen berichten

Hoi,

Vandaag heeft de dierenarts de tandjes van ons konijn getrokken, omdat ze scheef stonden. Ik vond het heel spannend, maar alles is goed gegaan en we hebben hem een uur geleden opgehaald. Hij staat nu tijdelijk binnen in een draadkooi zodat we hem in de gaten kunnen houden. Volgens mij is hij een beetje geïrriteerd haha, hij probeert steeds op een strootje te bijten maar het lukt niet en dan gaat hij graven en dingen in het rond gooien :he: En hij voelt steeds met zijn tong aan zijn kaak. Hij snapt er niks van volgens mij! Maar hij heeft net wel al voorzichtig wat brokjes gegeten en gedronken dus volgens mij gaat het allemaal wel goed.

Wat ik me alleen afvraag, ik heb nu van de dierenarts alleen cisaral drops gekregen, maar nu lees ik net dat dat is voor het bevorderen van de darmwerking als een konijn niet eet. Hij heeft bij de DA een antibioticum en een pijnstiller gekregen. Maar is het niet vreemd dat ik geen van deze twee mee naar huis heb gekregen?

En is het feit dat hij al een paar brokjes gegeten heeft genoeg om te stoppen (beter gezegd niet te beginnen) met cisaral? Of kan ik beter wachten of hij vanavond veel eet?

aangepast door Kimm_
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ciseral is inderdaad om de darmen te stimuleren, en ik vind het wel verstandig om inderdaad pijnstilling te geven. Better save than sorry. Bel de dierenarts even op, vraag of je een flesje metacam of carprofen op kunt komen halen :). Mocht je het niet nodig hebben, kun je het altijd bewaren; het blijft namelijk een paar jaar goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met cisaral moet je doorgaan totdat er normale keutels zijn.

Ik zou inderdaad ook om pijnstilling vragen. Dit moet om de 12 uur gegeven worden. Als een konijn pijn heeft eet hij ook niet en dan kom je nog meer in de problemen.

Antibiotica hoeft niet per se.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt! Ik zal morgenvroeg meteen pijnstilling halen, kan inderdaad geen kwaad om in huis te hebben.

Het gaat trouwens goed, hij eet goed biks en hij heeft ook normale keutels.

Alleen groente heeft hij nog niet gegeten.

De haartjes op zijn kop zijn trouwens best vies, alsof ze nat zijn maar dan al de hele dag, en hij is het steeds aan het wassen. (het word ook al minder) Hij laat zich nooit aanraken op zijn hoofd, weet niet hoe dat kan, maar ik kan er dus zelf ook niks aan doen. Enig idee wat dit kan zijn? Wat zouden ze erop gesmeerd hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hadden mijn konijnen ook na de castratie, vooral nat rondom de ogen he? Het heeft te maken met de operatie volgens mij zodat de ogen niet uitdrogen. Maar ik weet het niet zeker.. anders vraag je dat morgenvroeg even als je toch belt voor pijnstilling.

Pijnstilling en cisaral is inderdaad altijd handig om in huis te hebben.

Heb je wel een konijnkundige dierenarts? Waar in limburg ben je geweest als ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja vooral nat rond de ogen inderdaad, maar het wordt al steeds minder gelukkig. Hij is wel nog een beetje boos op mij geloof ik omdat ik hem al deze ellende heb laten meemaken! :P

Ik ben in Sittard geweest bij Op d'n Diek, deze stond in de lijst van het forum. Het was de eerste keer dat ik bij hen ging, had aan de telefoon een goed gevoel erbij en in de praktijk zelf ook. Maar goed, verder heb ik geen idee hoe konijnkundig ze zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Melick is toch weer zo'n driekwartier rijden voor mij, dus dat is wat ver! Vind het wel moeilijk hoor, om te bepalen welke DA nu het beste is..

Maar het gaat heel goed, hij begon gisterochtend meteen te eten en hij gedraagt zich normaal, dus we hebben geen pijnstilling meer gehaald en de Cisaral is nog niet aangebroken dus die gaat ook weer terug. :P

Ik heb ook het idee dat ons andere konijn opeens veel rustiger is en "liever", terwijl hij normaal best wild is. We waren eerst ook een beetje bang om ze weer bij elkaar te zetten, maar dat is dus nergens voor nodig. Schijnbaar voelen ze elkaar toch een beetje aan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .