kaykooo Geplaatst: 7 juni 2010 Geplaatst: 7 juni 2010 Het gaat om een ram, zijn leeftijd weet ik niet.Op de pensionstal waar mijn paard staat, hebben ze een paar konijnenhet is dus niet mijn eigen konijn! 2 jaar geleden is daar een ziekte geweest waardoor er konijnen dood zijn gegaan, dit konijn heeft deze ziekte ook gehad maar het overleeft.Nu is hij alleen wel verlamd aan zijn achterpoten. (wat voor ziekte weet ik niet toen was ik daar nog niet) Alleen nu heeft hij vaak poep aan zijn kont gekleeft maar dit komt mischien doorde verlamdheid?Ook zit hij onder de schilfers en op sommige plekken kun je de haren er zo uitrekenwaardoor er kale pleken ontstaan, het is volgens mij geen schurft? Ik heb niet de mogelijkheid om naar de dierenarts te gaan met het konijnomdat het konijn nog eet en de eigenaar het niet nodig vindt dan.Maar heeft iemand misschien een idee? zodat ik er wat tegen kan doenen misschien dan toch naar de dierenarts kan gaan voor behandeling! Alvast bedankt voor de moeite:mdr:
lianne Geplaatst: 7 juni 2010 Geplaatst: 7 juni 2010 De kale plekken klinken als vachtmijt, dat moet zeker behandeld worden want het jeukt ontzettend. De poep aan de kont zou kunnen komen door de verlamming (was dit e.c. wat de konijnen hadden?), maar het kan ook zeker een voedingsfout zijn. Wat voor voer krijgt dit konijn? Het is erg belangrijk dat dit behandeld word, vooral met het oog op het weer. Een konijn met plakpoep heeft namelijk een zeer grote kans op het krijgen van myasis (madenziekte). Mocht de eigenaar niet naar de dierenarts willen, dan valt dat onder dierenmishandeling. Je mag een konijn de noodzakelijke medische zorg namelijk niet ontzien.
Hilke Geplaatst: 7 juni 2010 Geplaatst: 7 juni 2010 Poep aan zijn kont is wel gevaarlijk nu het warmer wordt.. Dan kunnen vlieger er eitjes in leggen en dan kan hij maden krijgen!Zou wel kunnen komen door de verlamming, dat hij moeite heeft met zijn blindedarmkeutels eten oid.Kan hij zich ook helemaal niet meer verplaatsen dan? Edit: Ah Lianne was eerder
Bunny06 Geplaatst: 7 juni 2010 Geplaatst: 7 juni 2010 Jammer dat zo'n konijn de ziekte E.c. heeft overleeft maar er nu zo beroerd bij zit.. Goed dat jij je daarvoor inzet.. Denk ook aan mijt en als hij zelf zijn kont niet kan schoonmaken, dan moet de eigenaar het doen.En het kunnen de blinde darm keutels zijn die blijven plakken maar om het zeker te zijn moet er gekeken worden hoe zwaar het konijn is, hoeveel voer hij krijgt (groenvoer/biks of gemengd) en welk merk voer het is.Mijt kan ook overgaan op mensen dus het is niet gevaarlijk voor het konijn maar ook voor jezelf.Dus hou in de gaten als je ineens jeuk krijgt..Ik hoop dat ze met hem naar de dierenarts willen want dat verdient hij, zekers na e.c.
kaykooo Geplaatst: 7 juni 2010 Auteur Geplaatst: 7 juni 2010 Het konijn kan zich nog wel verplaatsen dan sleept hij zijn lichaam gewoon achter zich aan,Ik heb geen idee wat voor ziekte het was maar ik denk idd e.c.Okee de kont moet ik dus goed schoonmaken steeds?Hij krijgt 1 keer per dag gewoon biks en sinds kort elke dag wat hooi,hij is niet te zwaar eerder te dun. En hoe is die mijt te behandelen?
Bunny06 Geplaatst: 7 juni 2010 Geplaatst: 7 juni 2010 Waarom moet jij eigenlijk het konijn verzorgen?Kan de eigenaar het niet zelf doen of maakt het welzijn van zijn konijn niet veel uit?Heeft het konijn geen beschadigingen aan zijn poten door de e.c.?Anders zijn er ook karretjes speciaal voor konijnen met een verlamde achterhand alleen deze zijn niet goedkoop omdat ze ook nog allemaal specifiek gemaakt moeten worden. Mijt moet vastgesteld worden door de dierenarts die dan de bijbehorende medicijn mee geeft.. (oormijt/vachtmijt e.d.)EN hij krijgt sinds kort hooi? Hebben ze hem nooit hooi gegeven ofzo?Dat vind ik echt erg want dan hadden ze beter de biks achterwege kunnen houden ipv hooi. Weet je toevallig ook ongeveer hoeveel gram biks hij krijgt? En of hij groenvoer krijgt?En misschien is het handig om zijn tanden ook na te laten kijken als hij al min. 2 jaar geen hooi heeft gehad..
kaykooo Geplaatst: 7 juni 2010 Auteur Geplaatst: 7 juni 2010 Nou de eigenaar geeft ze wel gewoon eten, ze krijgen groenvoer trouwens.Ja de verlamming komt door de ziekte maar hij kan zich nog wel verplaatsen doorhet hok. Nou als het hok werd verschoont kregen ze wel hooi maar ik geef ze nu elke dageen beetje hooi. hij krijgt ongeveer een handje groenvoer. Dus eigenlijk gewoon naar de dierenarts?
lianne Geplaatst: 7 juni 2010 Geplaatst: 7 juni 2010 (aangepast) Het is belangrijk dat een konijn iedere dag vers hooi krijgt, niet alleen bij het verschonen van het hok. Ook moeten ze onbeperkt hooi kunnen eten. Hooi is het hoofdvoer van het konijn, daarna groenten en dan komt pas de biks. Aangezien het konijn bij paarden staat, ben je er 100% zeker van dat het hooi is wat gegeven word en geen kuilgras? Wat voor biks (merk) word er gegeven? Je zult voor de mijt in ieder geval naar de dierenarts moeten met dit konijn. Zit dit konijn nog bij andere konijnen? Mijt is ontzettend besmettelijk en kan ook overgedragen worden via mensenhanden, dus dan is het ook verstandig om andere konijnen mee te behandelen. 7 juni 2010 aangepast door lianne
pechkonijn Geplaatst: 7 juni 2010 Geplaatst: 7 juni 2010 Dit konijn moet naar de dierenarts. Via een forum kom je namelijk nooit te weten waarom het konijn verlamd is, dat wordt puur gokken. Een verlamming is ernstig, een konijn dat zich moet voortslepen heeft geen prettig leven. Daarom is het belangrijk dat je weet wat de verlamming veroorzaakt en of er behandeling mogelijk is. Verder is een vies kontje, zeker in deze tijd van het jaar, zeer gevaarlijk i.v.m. het gevaar op madenziekte. Deze ziekte verloopt dodelijk.Het is jammer dat dit konijn niet van jou is. Probeer de eigenaar er van te overtuigen dat het dier door een goede (konijnkundige) dierenarts bekeken moet worden. En anders kan je misschien vragen of jij met het dier naar de dierenarts mag gaan? Zo duur is een consult niet. Goed dat je je om het dier bekommert! Veel succes!
Aanbevolen berichten