Safira Ribbe Geplaatst: 5 juni 2010 Geplaatst: 5 juni 2010 Hallo,Ik heb dus twee konijntjes die ik in de dierenwinkel heb gekocht, het zijn dus broer en zus en ik heb ze nu sinds 30 april.Ik heb ze vandaag gewogen en de ram weegt 630 gram en de voedster !800!.Ze eten en poepen allebei heel goed en als voer geef ik vitakraft emotion sensitive. Dit is een goede voeding van pellets zonder schadelijke dingen zoals eekhoorntjesbrood en maiskorrels ect. Ik wil graag SS voeren maar dat is hier alleen op 20 km afstand te krijgen. Ze krijgen in principe onbeperkt brokken maar ik let erop dat ze hooi eten en blindedarmkeutels.Moet ik de ram extra gaan bijvoeren misschien omdat hij minder snel groeit of is het normaal??Hij is wel groter geworden in de tijd dat ik ze heb. :bounce:Maar de voedster is gewoon een schrokkebrok en altijd op zoek naar eten.Ze waren 8 weken oud werd me verteld maar bij de ram zijn volgens mij nog geen balletjes te voelen, moet ik toch langs de dierenarts gaan om het eens na te kijken?De ram zit al regelmatig op de voedster te rijden.Als broer en zus baby's maken is dat dan schadelijk?
pechkonijn Geplaatst: 5 juni 2010 Geplaatst: 5 juni 2010 Ja dat is zeker schadelijk. Ik zou de konijnen direct uit elkaar halen om een nestje te voorkomen. Het rammetje zal snel vruchtbaar worden of het inmiddels al zijn. Ik zou even met de dierenarts overleggen over wanneer de ram gecastreerd kan worden. Twee weken na de castratie kan je de konijnen dan weer koppelen.
mystique Geplaatst: 5 juni 2010 Geplaatst: 5 juni 2010 Je hoeft de ram niet extra te voeden, elk konijn groeit op zijn eigen tempo. Eventueel, als je voedster te schrokkerig is, kan je het mannetje een bordje apart geven, zodat ook hij voldoende te eten krijgt. En inderdaad, een nestje is niet goed voor de voedster en al zeker geen nestje van haar eigen broer. Er komt heel wat kijken bij jonge konijntjes, kleine konijntje zijn heel leuk maar er kan ook heel wat misgaan. Best dat je ze nu scheidt tot het mannetje gecastreerd kan worden, meestal is dit rond de vijf maand, daarna mogen ze terug een koppeltje zijn.
Aanbevolen berichten