Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik weeg mijn konijnen om de vijf weken, en dat gewicht schommelt nogal eens.

Soms denk ik: natuurlijk worden ze zwaarder, ze groeien nog.

Of: ze worden lichter, maar ik heb gelezen dat konijnen van SS vermageren.

Ik weeg ze steeds op hetzelfde moment van de dag en steeds op dezelfde manier.

Ik ben bang dat sommige konijnen, vooral Tulli, te dik gaan worden, nu ze in groep leven en ik dus niet meer kan beïnvloeden hoeveel ze elk te eten krijgen. Tulli is dol op biks, en nu ze meer dan honderd gram per dag krijgen, zou hij zich nogal eens kunnen overeten.

Luna is acht maand, de eerste keer woog ze 1.449 kg, daarna 1.431, dan 1.412 en nu de laatste keer 1.425. Haar gewicht zakte telkens zo’n 20 gram. Ik moet er wel bij zeggen dat Luna van nature uit niet zoveel eet.

Mystique, zes maand, is de hele tijd zwaarder geworden, van 1.121 in het begin naar 1.217 de maand nadien, op het einde woog hij 1.407 kg. Hij was in het begin nog maar 3 maand oud, en dus nog volop in de groei.

Tulli, zeven maand, woog de eerste keer 1.820 kg en is (in tegenstelling tot wat ik eerst schreef) gezakt naar 1.714 kg, dus meer dan honderd gram lichter, terwijl hij een grote eter is en alle biks opeist.

Fleur, ook acht maand, heeft het meest rare gewicht: de eerste keer woog ze 1.563 kg, de tweede keer 1.632 (70 gram erbij), dan woog ze 1.562, (70 gram eraf), en nu, de laatste keer woog ze 1.656 (95 gram erbij).

En Coquille, maar die heb ik nog maar net, woog de eerste keer 2.214 kg, dus daar kan ik, wat zijn gewicht betreft, nog niets over zeggen.

Zijn deze schommelingen normaal? M'n konijnen zien er allemaal super uit, prachtige vacht, mooie keutels, speels, actief, vrolijk, sociaal. Enkel dat gewicht ... of maak ik me nu zorgen om niets?

Geplaatst:

Sowieso zal het nooit exact gelijk zijn, misschien hebben ze net geplast (of moeten ze juist nog) of net gegeten.. Dan heb je zo wel 50 gram verschil.

Persoonlijk zou ik ze iets vaker wegen, dan zie je sneller dat er iets mis is. Natuurlijk zal het je wel eerder opvallen als ze slecht eten, maar dat blijft toch wat moeilijker als ze in een groep leven..

Geplaatst:

(Aha, hier is het topic ;-) .) Ik zou ze idd iets vaker wegen, maar ik zou ook afgaan op wat ik zag: goede vacht, eten en drinken, keutelen, interesse, normaal gedrag voor het betreffende konijn vertonen.

Geplaatst:

Dank je. Dan ga ik vanaf nu vaker wegen. Ik dacht net dat vaker wegen een onnauwkeuriger resultaat zou geven omdat je dan meer schommelingen hebt, net zoals bij vermageren, dan weeg je je ook beter één maal per week dan twee keer per dag. Maar ik ga ze vanaf nu regelmatiger wegen, één maal per week of zo.

Ik vind het raar dat groeiende konijnen gewicht verliezen, maar aan de andere kant: ze zien er echt gezond uit. En ze krijgen haast alleen groentes en hooi en bewegen heel veel, dus dik kunnen ze niet worde, toch?

Geplaatst:

Of het onnauwkueriger resultaat geeft.. Uiteindelijk niet.. En stel nu dat eentje haakjes heeft (maar het valt je niet op) en daardoor afvalt, dan ben je er na vijf week wel laat bij. Nu lijkt me niet dat het niet op valt, maar je snapt wel wat ik bedoel.

Dik zullen ze inderdaad niet gauw worden hoor! Ze krijgen echt niet te veel als ik dat zo lees.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .