konijn1981 Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 halloik wilde voornamelijk deze ervaring delen zodat er misschien iemand nog iets aan heeft.21 mei heb ik hier een topic geopend waarin ik vroeg of het normaal was dat een opgroeiend konijn afviel. nu kan het wel eens schommellen met het gewicht werd mij gezegd. toch heb ik diesel daarna extra in de gaten gehouden en wat vaker gewogen. eerst kwam ze even aan maar na 2 dagen bleef ze maar steeds een beetje afvallen. uiteindelijk ben ik een paar dagen later toch naar de dierenarts geweest en bleek ze gas in de darmpjes te hebben. gelukkig had ik een voorgevoel dat maar bleef knagen dat er iets niet goed was. nu is mijn meissie weer aan het aankomen gelukkig. al ging dat ook niet zonder slag of stoot. ze moest 2 dagen alleen hooi en ik heb haar de eerste avond 1x infacol gegeven (ja ik weet dat ze zeggen dat je infacol / aeropax niet moet geven maar mijn ervaringen zijn er erg positief mee). ook heb ik regelmatig haar buikje gemasseerd. overigens schijnt kamillehooi ook tegen gasvorming te helpen en laat dat nu net het hooi zijn wat ze het allerliefste heeft. na 2 dagen mocht ze weer ss maar erg enthousiast reageerde ze daar niet echt op toch eet ze ook die gelukkig weer gewoon nadat ze ze 2 dagen niet echt wilde. nu moet ik 1 maal per 2 weken een hooidag inlassen.
MelanieB Geplaatst: 1 juni 2010 Geplaatst: 1 juni 2010 Goed dat je zo alert was! Ik denk dat ze eerst nog niet aan de ss wilde omdat ze instictief wist dat dat nog niet goed was. Ik ben niet erg zweverig, maar heb wel vaak het idee dat het zo werkt bij dieren. ((Niet bij allemaal...))
konijn1981 Geplaatst: 2 juni 2010 Auteur Geplaatst: 2 juni 2010 daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben. daarbij at ze flink hooi dus was ik niet heel erg ongerust gezien dan de darmen toch in beweging blijven
mystique Geplaatst: 2 juni 2010 Geplaatst: 2 juni 2010 Ik heb net een topic geopend over gewichtsschommelingen. Ik heb drie jonge konijnen, maar hun gewicht gaat alle kanten op. De ene vermagert 20 gram per weegbeurt, de ander 100 gram, en de derde die verdikt en vermagert continue. Raar dus. Toch lijken ze verder helemaal in orde, ze eten goed, keutelen goed, spelen, zijn actief, ... Maar ik ga hen toch wat meer in de gaten houden, op aanraden van verschillende mensen en ook na het lezen van dit topic, omdat het net gaat over hetgene waar ik ook mee verveeld zit.
konijn1981 Geplaatst: 2 juni 2010 Auteur Geplaatst: 2 juni 2010 hoe vaak weeg je? ik deed het eerst om de paar dagen omdat in haar klein vond. toen merkte ik dat ze wat afviel of niet zoveel bijkwam als in het begin. op het moment dat dat gebeurde heb ik om de 2 dagen gewogen en een paar dagen later naar de dierenarts omdat er toch steeds 10 a 20 gram afging en voor een konijn van nog geen kilo vond ik dat te veel. momenteel weeg ik haar elke dag en zie er elke dag of iets bijkomen of in elk geval niks afvallen (op 1 of 2 gram na). nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik er rekening mee houd dat ik haar eerst niet op iedere keer hetzelfde tijdstip woog en daar nu wel rekening mee probeer te houden en even kijk of ze gegeten heeft. maar haar gewicht blijft nu mooi en de eetlust ook goed.
mystique Geplaatst: 2 juni 2010 Geplaatst: 2 juni 2010 Ik weeg nu om de vijf weken. Wat veel is voor mij. Mijn vorige konijnen heb ik nóóit gewogen, die voerde ik op zicht en ik voelde aan hun lijfjes of ze niet te dik waren. Alle dagen wegen kan ik met deze dieren echt niet maken. Ik kan ze makkelijk opnemen, maar mocht ik dit nu alle dagen beginnen doen, daar zouden ze niet zo gelukkig mee zijn. Ik ga vanaf nu alle weken wegen. Da's al vijf maal zo vaak als ervoor, toch al een verbetering, niet? Mijn konijnen zien er goed uit, mooie vacht, goede keutels, goede eetlust, vitaal, ze bewegen en spelen veel, het enige dat niet klopt is hun gewicht, maar dat ga ik vanaf nu ook beter in de gaten houden.
Aanbevolen berichten