Loeselein Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Mijn franse hangoorzat al een tijdje lekker te verharen. Heb wel steeds goed geborsteld enzo, maar de grote plukken haar zaten met name op haar kont (waar ik dus echt niet aan mag komen), en onder haar kin (daar aanzitten is echt uitgesloten, tenzij je graag een hapje uit je hand hebt ) Ze is niet gemeen of vals of zo hoor, ze vindt dat gepluk gewoon niet zo fijn. Maar goed, het borstelen en af en toe voorzichtig een plukje haar meepakken was dus echt niet genoeg. Dus heb ik haar net maar even mee naar binnen genomen zodat ik haar wat beter kon plukken. Schrok wel een beetje hoeveel haar eraf kwam! Ben halverwege gestopt omdat mevrouw het echt niet leuk meer vond, maar had van deze hoeveelheid haar al bijna een nieuw konijntje kunnen maken!Iemand een tip om dit proces zo snel en soepel mogelijk te laten verlopen? Borstelen heeft echt bijzonder weinig zin, plukken werd dus wel goed maar is wel stukje stresvoller...
MelanieB Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Ik voer uit de ene hand wat lekkers (peterselie bijv.) en pluk dan gauw met de andere hand weer wat plukken haar. De mijne lenen zich alleen voor een paar sokken -> zijn toch een stukje kleiner :-). Op aanraden van iemand heb ik naast zo'n zachtharige borstel ook een borstel met stalen, gebogen pinnetjes gekocht. Daarmee gaat het hier veel sneller. Na een paar halen zit het ding wel vol, maar daar doe ik met de andere borstel veel langer over. Ik zorg dat ze eerst mijn hand gaan likken en pak dan gauw de borstel. Dan denken ze dat ze geaaid worden.... Misschien zo'n rubberen 'borstel'handschoen? Dan denkt ze misschien dat ze wordt geaaid? Succes met al het haar en met breien natuurlijk!
Bunny06 Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Ik heb 1 konijn die in plukjes verhaard en die plukjes pluk ik er dan uit omdat ze al los zitten. De andere rui't gewoon door overal gelijktijdig haren los te laten, dus zijn vacht blijft altijd redelijk mooi glad en glanzend. Die heeft ook niet echt verzorging nodig. Maar die andere die in plukjes verhaard, help ik soms gewoon mee. Af en toe was ik haar ook en dan komen er ook veel haren mee en daarna kammen. Als ze echt erg verharen en je merkt dat je konijn ook veel binnen krijgt, kun je het beste er iets bijgeven waardoor de haren in het konijn, makkelijk naar buiten komen en geen verstoppingen veroorzaakt. Dat middeltje staat ergens op bunnybin.
MelanieB Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Hee, er is dus wel een middeltje? Ik heb laatst midden in een haarbui de DA gebeld om te vragen of er iets is zoals voor poezen (Isogel) tegen al dat haar in de buik. Dat was er niet. Pas als de konijnen er echt last van hadden kon de DA iets geven/doen. Ik ga meteen kijken op bunnybin; bedankt voor de tip!
Bunny06 Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Ja ik had zelf ook iets voor de kat meegekregen van de dierenwinkel maar durfde het niet te gebruiken omdat katten geen konijnen zijn. En ik wist niet of het daardoor schadelijk was. Op bunnybin vind je alles wat speciaal voor konijntjes geschikt is en dat scheelt een hoop zoeken Groenvoer helpt ook.. Dit maakt een laagje om de keutels heen toch BRC?
Bunny06 Geplaatst: 31 mei 2010 Geplaatst: 31 mei 2010 Die borstels met gebogen pinnetjes vind ik maar niks.. Dit is toch schadelijk voor de vacht en kan toch ook de huid kapot maken?De huid van een konijn is erg dun als je het gaat vergelijken met een hond waarbij je zo'n kam wel kunt gebruiken. Dat dacht ik, dat het voor konijnen niet geschikt is.Ik doe het zelf met een 'normale' kam, je kent hem wel, een dubbelzijdige kam met aan de ene kant fijn en de andere kant een grove kam.
MelanieB Geplaatst: 1 juni 2010 Geplaatst: 1 juni 2010 (aangepast) Ik vond dat metalen harkje dat ik heb ook maar een eng ding, maar zorg er goed voor dat ik in de 'bovenvacht' blijf en niet op de huid kom. Het is meer een kwestie van de losse haren er uit kammen dan van echt flink borstelen. Een normale kam is eigenlijk ook een erg goed idee. Ga ik ook eens proberen. ((Hihi - sorry - en dan met een puntkam de rollers er in.... Sorry dat schoot zo in mijn gedachten. Ik heb gelukkig geen puntkam, enge dingen!)) 1 juni 2010 aangepast door MelanieB Melige opmerking aan het einde
Aanbevolen berichten