Ga naar inhoud

Amber heeft haar buik verstopt


MelanieB

Aanbevolen berichten

Vanavond om half negen bij de spoed DA geweest met Amber. Ons lieve piepkleine 2-jarige nieuwe meisje. Ze is hier een week geleden op zaterdag komen wonen en gekoppeld aan onze Lodewijk.

Aan het einde van de middag zat ze nog lekker een stukje komkommer te eten. Een uurtje later kwam ze niet op haar nieuwe eten af en wilde ze ook niet iets lekkers eten. Strekken, draaien op de plek en weer gaan liggen, nog eens strekken.

Als je haar stoorde dan was ze wel alert en fel (feller dan normaal) maar verder leek ze buikpijn te hebben. Dat had en heeft ze ook.

Om kwart voor negen bij de DA twee injecties gehad. Haar buikje zat vol zachte massa.

De prikken zouden na zo'n half uur gaan werken, maar na een uur heb ik toch weer de DA gebeld omdat ze zich zieker ging gedragen. Dat kon kloppen, door de werking van de stimulatiemedicijnen zouden de darmen erg actief moeten worden en dat zou ook niet fijn voelen. En maar pijnstilling kon ze niet krijgen.

Inmiddels zijn we een paar uur verder. Twee dwangvoedingen. En ze drinkt heel af en toe en paar slokjes water uit haar bakje. Eet niets, wil niets, geen sprietje hooi.

Verder ligt ze dan weer hier en dan weer daar uitgestrekt in haar hok. (Ze zit nu binnen en zonder haar partner.)

Voor de komende vijf dagen hebben we pijnstillers en die darmstimulerende medicijnen meegekregen.

Ik wilde de buikmassage voorzichtig proberen, maar ze schrikt van pijn als je iets aan haar buik komt.

Ze doet haar best, ons kleine meisje, en we gaan straks weer dwangvoeden. Ik heb er niet zo'n goed gevoel over en vind het vooral heel erg zielig voor Amber om zo erg buikpijn te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Wat een ellende! Ik ben zelf nog niet zo'n ervaren konijneneigenaar, maar ik las ergens dat je ook biks kunt wellen in water, dan krijg je een papje, en dat kun je ook als dwangvoer gebruiken ipv Olvarit wortel. En ik las dat je een warm water kruik kunt maken voor ze om op te liggen als ze ziek zijn. Maar misschien wist je dat al. Nou in ieder geval sterkte en ik duim voor je dat het goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou wel oppassen met dwangvoeren, Amber zit immers verstopt > alles wat erin gaat kan er niet uit.

Je kunt haar het beste nat groen groenvoer geven, andijvie, rucola, peterselie e.d. Dit is goed vochtig en bevat veel vezels.

Wat voor darmstimulans heeft ze gekregen en wat krijgt ze nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties. Vannacht om kwart voor vier zat Amber hooi te eten en een stukje wortel. Haar eerste keutels kwamen om zeven uur en zagen er mooi uit.

Ze heeft de nacht dus goed doorstaan, ondanks de enorme pijn die ze had.

Rond Ć©Ć©n uur (dwangvoeding) zagen we het zelf niet meer echt zitten. Koude oren, rillen, strekken, niet eten.

Een kruik wilde ze niet, een dekentje niet, dus heb ik haar een hele tijd ingepakt in een handdoek dicht tegen me aan gehouden, tot ze dat ook niet meer wilde.

Vanochtend heeft ze ook al heel wat hooi gegeten en keutels geproduceerd. Ook een stukje wortel ging er wel in.

We hebben voor tot en met vrijdag meegekregen:

Metocloral drops - voor stimulatie maag en darmen

Carprofen drops - pijnstiller en ontstekingsremmer

Hoe de injecties van gisteravond heten dat weet ik niet, maar de DA vertelde dat dat hetzelfde spul is als bovenstaand, alleen dan via injecties.

We moesten haar veel hooi laten eten, wortel geven, gewoon voer aanbieden en vooral nu uitkijken met groen als sla-achtigen, paardebloemblad, etc, omdat die nu in hun groeiseizoen zitten en daarom veel ... (weet ik even niet meer) stoffen aanmaken en dat was nu niet zo goed voor haar.

Zorgen dat ze veel vezels krijgt in ieder geval.

Ze is in ieder geval geĆÆnteresseerd in haar omgeving en knabbelt zeer regelmatig aan het hooi.

De hele konijnenhappening is hier van slag: het koppel in de woonkamer is veel te laat gaan slapen door onze nachtvoedingsavonturen.

Door de hevige regen van gisteren moest Newton binnen slapen omdat zijn tijdelijke buitenhok wel erg nat werd van binnen. Hij vond het ook veel te laat...

Buiten zit Lodewijk Amber te missen volgens mij. Hij eet, drinkt, slaapt wel, maar lijkt haar toch af en toe te zoeken.

Het koppel buiten was ook rustig vanochtend (gelukkig!) en tot slot Einstein die in zijn eentje zit buiten vond het ook maar raar dat zijn hok op een andere, drogere plek stond. Hij had zoveel te ontdekken dat hij vanochtend geen tijd had om te eten.

Ook wij zijn nogal gevloerd... maar dat hebben we er graag voor over als Amber weer beter wordt!

Bedankt voor jullie tips en opmerkingen en medeleven natuurlijk!

O ja, ik zal haar inderdaad laten rondlopen en groen gaan geven zoals jullie zeiden.

aangepast door MelanieB
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het belangrijkste is dat ze keutelt en zo alle troep weer de darmen uit kan, en ze eet zelf, wat een goed teken is. Blijkbaar is de boel weer op gang gekomen. Hou het in de gaten , maar klinkt allemaal goed.

Komkommer is ook vrij vochtig, sla is vrij vochtig, kolen is snel te veel.

Geef bijv.: Hooi, vers geknipt (niet gemaaid) gras, witlof, andijvie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hebben we afgelopen week hetzelfde meegemaakt. Door alleen hooi en groenvoer te geven (uiteraard tezamen met de voorgeschreven medicijnen) is het al weer een stuk opgeknapt met Fluf.

Wat door Fluf heel goed gegeten wordt is aarbeienblad: hiervoor hadden we een grote aarbeienplant gekocht (bij Dirk v'd Broek supermarkt) en die heeft ze inmiddels helemaal kaal gegeten. Volgens de DA is dit ook heel erg gezond. Ook rucola, basilicum en andijvie gingen er lekker in. Misschien heb je iets aan deze tips... Beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het wat beter lijkt te gaan met je konijn! Wat je dan blij kunt zijn met keutels he ;)

Kreeg je konijn misschien eerst ander voer en ben je te snel overgestapt? Dit heb ik namelijk gehad en heb er een konijn aan verloren. Het konijn was SS met HF gewent en ik gaf toen nog gemengd voer. Dat was fataal voor het konijntje, zn darmen reageerde er heel gevoelig op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer dat ze in het asiel kreeg was bijna het zelfde als het onze. Ik heb het een aantal dagen gemengd en dan steeds iets meer dat van ons. Ze heeft het er een week goed op gedaan, net als op de paar groentedingetjes die ze kreeg.

Inmiddels eet ze behoorlijk wat hooi en af en toe een paar stukjes van haar gemengde voer. Wortelstukjes eet ze ook af en toe ineens een paar van, maar witlof duwt ze letterlijk weg.

We mochten haar de eerste dagen ook eigenlijk alleen wortels geven als groenvoer, om gas te voorkomen.

Ze heeft wel twee blaadjes rucola gehad vandaag, omdat ik wilde zien of ze wel at.

Er komen weer wat keutels op gang en die zien er normaal uit.

Ze zit sinds vanochtend in de gang met een kooi en een ruime ren en met haar partner Lodewijk. Ik heb hem vanmiddag wel weer een paar uurtjes in hun hok buiten gedaan, omdat ik vond dat Amber even tijd voor zichzelf moest hebben en vooral slaap voor zichzelf. Dus het 'konijnenrustuur' hebben ze gescheiden doorgebracht.

Amber drinkt alleen erg weinig tot bijna niets. Ik heb een paar waterbakjes (waar ze gisteravond toen ze zo ziek was wel uit dronk) staan en heb haar een tijdje een fles onder de neus gehouden waar ze dan Ć©Ć©n likje aan likte.

Met medicijnen geven hebben we er ook 1 ml water in gekregen, maar ze was zo geschrokken van de medicijnen dat ze echt niets meer wilde.

Verder: levendige indruk, knabbelt lekker op al het hooi dat er ligt en knabbelt heel soms op wat brokjes. En ze heeft weer lekker warme oren!

Ze vindt de aandacht van Lodewijk precies als altijd: soms heerlijk, soms vervelend.

We laten ze lekker samen vannacht. (Ze zaten al een week samen.) Mocht het niet gaan: ze staan naast de slaapkamerdeur :-). Dan gaat Lodewijk in een ander hok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm dat van die drinkfles geeft te denken. Ik weet niet of het van Ć©Ć©n a twee dagen al mis kan gaan? Ze hebben hier allemaal een bak water en voor reserve een fles aan het hok (waar geen konijn uit drinkt hier, maar goed). Het gekke is dat Amber ineens uit de fles begon te drinken - ik denk vrijdag voor het eerst. Ze leek het helemaal te hebben ontdekt. Ik heb dat liever niet en ze dronk voor die tijd ook gewoon uit het bakje.

Gelukkig gaat het behoorlijk goed met Amber. Eten - heel veel hooi - en drinken, keutelen en af en toe een plas, gaan allemaal goed.

En met medicijnen geven is ze een enorm felle tante (van 1,4 kg..... een tantetje dus). Het is echt een gevecht tussen haar, mij en Sander mijn man. Ik heb haar in de handdoek, Sander zorgt voor de houdgreep om het nekje en voor de medicijnen in haar bekje. We hopen toch echt dat we het volhouden tot en met vrijdag, want het was zeker vanochtend een spektakel.

((Gelukkig hebben we allebei een blauwe maandag op judo gezeten toen we klein waren :-) .))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na 24 uur niet drinken laten konijnen hun bix al staan, dus 2 dagen is voldoende om een verstopping te krijgen.

Soms werken de drinkflessen niet of zijn vast gezogen, jij ziet dan dat er geen water uit is.

Dan ben je vaak al 24 uur verder. Maar door verhuisstress en koppelen kunnen ze ineens het water missen al dronken ze voor heen wel uit fles een waterbak. Ik heb zelf weinig last van verstoppingen daar ik dagelijks alle flessen op nieuw vul vol!

Zo zie ik elke dag wat er uit is gedronken.( Is er niks uit dan is er iets aan de hand of de fles of het konijn zelf.)

Is het de fles zal het konijn vrijwel gelijk gaan drinken, is het het konijn bied ik gelijk groen voer aan.

Eet het konijn dan gelijk groen ben ik gerust gesteld, eet ie geen groen gaan al mijn allarm bellen rinkelen.

Het bix wat per konijn afgepast word gegeven moet elke dag op zijn ( meestal binnen 3 kwartier hier) kleine konijnen.

grote konijnen vaak een halve dag voor dat de bak leeg is.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze dronk keurig uit het waterbakje, maar had kennelijk ineens die fles ontdekt. Die deed het goed (iets te goed, hij lekte ook nog) dus ik denk niet dat het van het ontbreken van water kwam. Ik heb haar ook echt zien drinken tot ze ziek werd. En vlak voor ze buikpijn kreeg heeft ze ook nog gegeten, o.a. komkommer.

Ik had haar geobserveerd en vond al dat ze zich gedroeg of ze pijn had. Toen ze haar koppie wegdraaide van een blaadje rucola wist ik 'genoeg' en heb de DA gebeld.

Waar het nu aan gelegen heeft zou ik niet weten. Gelukkig doet ze het weer goed. Eten, drinken, keutelen en plassen. Door de ren hollen, op dingen klimmen, etc. Nu nog braaf de medicijnen innemen (dat is een enorme worsteling, maar daarna zit ze in haar ren/hok of er niets aan de hand is geweest en gaat ze hooi eten).

Bedankt voor je verhaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien door het gemend voer?

Ik weet niet of je hier echt een verstopping van kunt krijgen. Maar het kan in ieder geval op lange termijn ook gezondheidsproblemen veroorzaken (blaasgruis, tandproblemen enz.). Dus het lijkt me sowieso niet verkeerd om over te stappen op bijvoorbeeld hope farms supertrio of science selective. Ik zou het alleen nog niet nu doen, eerst moeten de darmen meer een beetje goed op gang zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .