Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal,

Een tijdje geleden ben ik mijn Voedster verloren aan vermoedelijk e cuniculi. Ze kreeg heel plotseling klachten, ik vond haar s ochtends in de tuin. Ze is heel snel overleden, vermoedelijk met name door onderkoeling als gevolg van e cuniculi. Ik heb toen ook een topic hier geopend: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/35613-plotseling-erge-e-cuniculi.html#post978810

Nu, twee maanden later kreeg mijn nieuwe voedster heel plotseling dezelfde heftige klachten. Ze is een heel speels jong konijn van 1 jaar wat s ochtends nog door de ren sprintte en capriolen uithaalde en na mijn werk bij het voeren niet meer naar haar voerbak kon komen doordat ze haar hele achterhand niet meer kon gebruiken. Ik ben me rot geschrokken! Nu was ik een week daarvoor al bij de KKDA geweest omdat ze verkouden was en ik gaf haar om de dag een injectie duplocelline. Het bezoekje aan de DA en het uit de ren halen voor de injectie is denk ik wel stressvol voor haar geweest. Misschien was dat een voedingsbodem voor de E Cuniculi parasiet.

Ik ben vrijdavond direct naar de avondarts gegaan met haar en nu heeft ze baytrill ipv duplocelline omdat ze nog steeds heel snotterig was na een dikke week duplo en deze dierenarts heeft ook panacur voorgeschreven voor de Cuniculi. Ik heb her en der gelezen dat een ontstekingsremmer ook geen kwaad kon en ik had nog metacam in huis (pijnstiller en ontstekingsremmer) en die geef ik ook.

Ze was vrijdagavond zo'n beetje compleet verlamd (kon niet lopen, zelfs haar voorpootjes leken minder kracht te hebben) en nu, na drie dagen behandeling kan ze weer redelijk huppelen, op haar achterpootjes staan en zelf haar BD keutels eten. Ik ben heel blij met het resultaat tot nu toe! Bovendien heeft ze sinds zaterdag geen snotneus meer en bijna niet meer geniest! Zou natuurlijk door de baytrill kunnen komen maar het zou ook kunnen dat ze allergisch is voor stro. Ze zit nu tijdelijk binnen dat leek me beter en hier zit ze op doeken en niet op stro.. Iemand ervaring met allergische konijnen?

Nu vind ik zo'n acute verlamming natuurlijk doodeng, ik ga morgen overleggen of mijn gezonde rammetje ook een kuur mag. Hij is zeker drager van E Cuniculi want hij woonde met mijn vorige voedster samen die hieraan is overleden. Alleen hij heeft nog nooit klachten gehad, zowieso is hij een heel sterk konijn. Kan panacur in zijn geval kwaad denken jullie?

Zijn er evt nog andere tips?

THX!

Geplaatst:

Ik zou voor de zekerheid de ram ook behandelen. Of hij het heeft of niet, weet niemand maar uit voorzorg is dit het beste.

Ik heb zelf verder geen ervaring met allergieƫn. Ze zitten hier gewoon binnen op fleece dekens.

Volgens mij kan snot ook komen van e.c. of niet?

Geplaatst:

Dus het klopt dat de ouders een drager kunnen zijn ?

Mijn vorige konijn is aan cuni culi overleden en was nog maar 4-6 maanden jong ...

Ik heb een mannetje van meer dan 1 jaar oud en een vrouwtje ''bijna dezelfde leeftijd''

Hiervan heb ik weer een nestje van 5 en ik hoop niet dat hun het krijgen.

Geplaatst:

Je kunt je rammetje inderdaad beste mee behandelen, twee weken Panacur is dan voldoende. Panacur wordt niet opgenomen door het lichaam en is dus niet schadelijk, je kunt er echt niks fout mee doen eigenlijk, tenminste, twee weekjes zullen absoluut geen kwaad kunnen. (Behalve dan voor eventuele wormen en parasieten.. ;-))

Fijn dat je al zo gauw verbetering ziet!

Geplaatst:

Bedankt voor de reakties tot nu toe! Ik word vandaag teruggebeld door de DA en ga ervan uit dat ik vanmiddag panacur kan ophalen voor mijn andere konijn.

Heeft snot iets met EC te maken? Wat ik wel weet is dat beide ziektes de kop opsteken als de weerstand van het dier laag is. Dus mijn Koko heeft eerst snot gekregen en dat begon na haar schijnzwangerschap (waarvan ze dagenlang overstuur was). toen dit steeds erger werd zijn we naar de DA geweest en moest ik haar dus die duplo injecties geven. Dit zijn allemaal spannende dingen bij een konijn en ik weet dat als ik antibioticum slik dat mijn weerstand naar beneden gaat. In die zin is het dan logisch dat die e cuniculi ineens de kop opstak.

Inmiddels blijft het vooruit gaan met Koko. Ik denk zelfs dat ze vandaag wel weer naar buiten in de ren kan. Ze verveelt zich binnen en haar vriendje buiten is helemaal depri dat ze er niet is. Of denken jullie dat ik haar nog langer binnen moet houden?

Geplaatst:

Je zou ook kunnen overwegen haar overdag in de ren te zetten bij haar vriendje en 's nachts binnen? Ik weet het niet, ik zou gewoon kijken hoe het gaat in elk geval.

En of snot en EC met elkaar te maken hebben.. Tsja, zoals je zelf al aangeeft zal dat wel met de verlaagde weerstand te maken hebben..

Geplaatst:
Dus het klopt dat de ouders een drager kunnen zijn ?

Mijn vorige konijn is aan cuni culi overleden en was nog maar 4-6 maanden jong ...

Ik heb een mannetje van meer dan 1 jaar oud en een vrouwtje ''bijna dezelfde leeftijd''

Hiervan heb ik weer een nestje van 5 en ik hoop niet dat hun het krijgen.

Ja ik denk dat mijn rammetje drager is van zowel pasteurella als e cuniculi. Hij is vijf jaar en nog nooit ziek geweest, een taai beest.

Heel veel konijnen dragen de parasiet bij zich zonder problemen, die komen als het beest ouder wordt of verzwakt is. Ik geloof dat cuniculi ook een maand buiten het konijn kan overleven in de omgeving. Ik heb gelezen dat een goede poetsbeurt met allesreiniger de cuniculi parasiet dood maakt. Ik heb toen mijn konijn dood ging alles heel goed schoongemaakt, in principe zou dat voldoende moeten zijn.

Geplaatst:

Ik heb Koko vanochtend in de ren gezet. Binnenhouden vond ik echt zielig daarvoor is ze veel te fit, ze is echt een buitenkonijn. Bovendien was haar vriendje zo depri dat hij heel slecht at, hij zat maar te mokken in de regen.. Maar toen ik Koko weer terugzette leek het even of het een compleet nieuwe koppeling was met vlinderen, rijden en gegrom van Bennie.. vond het wel een beetje eng met Koko's toestand. hoewel een leek zou zeggen dat er niets met haar aan de hand is, zie ik dat haar achterpootjes nog niet helemaal in orde zijn. Snot heeft ze ook niet meer!

Maar goed, Bennie deed heel vervelend tegen haar en ik dacht even dat het een gevecht ging worden. Ik heb toch even doorgezet en nu liggen ze weer samen te knuffelen met elkaar. Koko maakt constant binkies en Bennie heeft ook weer gegeten.

Hopelijk zet het herstel zo door en heb ik weer gezonde en blije konijntjes in de tuin..

Geplaatst:

trouwens, dollie bedankt voor de tip. Als het vannacht te koud wordt haal ik haar weer even naar binnen. ik geloof wel dat de weerberichten heel goed zijn voor de komende week en ik zal even kijken wat de nachttemp. wordt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .