Ga naar inhoud

Fred - Oud mannetje?


Dollie

Aanbevolen berichten

Fred is nu zes jaar en eigenlijk merk ik de laatste maanden dat hij wat 'achteruit' gaat. (Hij eet super, hij is heel actief, maakt vollop binkies en is vorige week nog gezond verklaart door de DA, dus dat zit allemaal wel goed hoor.) Hij is niet mager (mag wel iets bij op, maar geen ondergewicht) maar voelt wel anders aan, hij zit niet zo mooi meer in zijn vacht hoewel hij niet echt aan het verharen is en hoewel hij nu minder weegt dan een jaar geleden, begint hij beenwammetjes te krijgen.. Vorig jaar had ik Indy natuurlijk, die (ook..) enorm aftakelde en gewoon ziek was, en telkens als ik Fred zag en zeker als ik hem oppakte, dacht ik, ja, dit is een gezond konijn! Hij was in zo'n goede conditie en dat is hij (uiterlijk) nu niet meer..

Zoals deze foto's:

IMG_1308.JPG

IMG_1315.JPG

Dit is in december, ik was toen ziek en zag Fred nauwelijks, Indy zat binnen en die zag ik dagelijks en toen ik Fred even binnen had en ik he mvast had dacht ik echt, jeetje wat zie jij er goed uit! Was gewoon echt blij dat ik ook nog een kerngezond konijn had.

28 januari is Fred gecastreerd en ook toen was hij in super conditie, maar de laatste tijd valt het me toch steeds meer op, hij gedraagt zich niet anders (al kon je in het begin echt het leeftijds verschil tussen hem en Fien zien) maar hij ziet er wel veel slechter, of nou ja, ouder uit..

Natuurlijk komt er een moment waarop een jong konijn niet meer jong is maar langzaamaan ouder begint te worden, maar toch.. Verklaart dat alles? Ik zit wel te denken aan zijn hormonen, die hebben natuurlijk ook invloed op zijn vacht en zijn bouw, zijn spiermassa..

Omdat hij pas nog een check up heeft gehad mag ik me van mezelf geen zorgen maken, maar ik vind het toch wel moeilijk om aan mezelf toe te geven dat hij in bepaalde opzichten achteruit is gegaan.. Ik weet 1000% zeker dat het een goede keus is geweest hem te laten castreren en aan Feline te koppelen, maar als mijn vermoeden klopt heeft de castratie hem lichamelijk geen goed gedaan. En natuurlijk speelt Indy door mijn hoofd, bij hem kwam het ouder worden met zo veel gebreken.. Ik was altijd zo blij met mijn gezonde Fred en nu.. Heb er wel moeite mee..

Weet ook niet of ik hier nog wat aan kan doen? Ik heb Indy SS Mature gevoert en hoewel ik vond dat dat bij Fred niet nodig was, denk ik dat ik mijn mening daarover moet herzien..

(Wat een heerlijk lang verhaal weer, sorry.. :whistle2: Zal ook even kijken of ik duidelijke foto's heb van hoe hij er nu uit ziet.)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat jij omschrijft als beenwarmers heeft Ernie ook. Ook zit ze wat rimpeliger en losser in haar vel.

Ik denk dat het idd gewoon ouderdom is.

Hoe doe je dat met voeren als Fred SS mature krijgt? Geef je dat ook aan je andere konijn?

Hier is Ernie ruim 5 1/2 en Fred 1 1/2 en weet niet goed hoe ik het moet aanpakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, omdat Indy natuurlijk vrij plots is overleden zat ik nog met een aangebroken zak Mature (en nog 8 kg.. Maar die heeft iemand anders overgenomen) en dat heb ik door de gewone SS heen gemengd, een klein beetje maar per keer.. Dat gaf ik ook aan Feline. Maar ik voer ze ook wel veel uit de hand, dus zou hem dan ook een deel kunnen geven.

IMG_5168.JPG

't Zijn beenwaMMen trouwens, op de foto hierboven zie je ze wel.. Maar als Ernie het ook heeft, gaat mijn theorie niet op.. (Of Ernie heeft het gewoon vanwege een andere reden, dat kan ook..) Dan is het echt ouder worden en eigenlijk vermoed ik toch meer dat het met de castratie samenhangt, op internet kun je natuurlijk niks vinden over konijnen en castratie en (verlies van) spiermassa, maar bij honden, katten en paarden wordt er wel wat over geschreven.

Nou ja en op de foto hierboven ziet hij er écht niet slecht uit (vind ik zelf dan) en zo ziet hij er in het echt ook gewoon uit als ie blij door de tuin rent met z'n vriendinnetje of tevreden zit te eten, maar dat is niet het konijn op de eerdere foto's in dit topic. (Wat uiteindelijk niet uit maakt, ik heb liever een gelukkig konijn met een minder strak vachtje dan een konijn in perfecte conditie dat maar voor zich uit zit te kijken..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mensen is het ook zo dat men naarmate ze ouder worden de elasticiteit van de huid wat afneemt, waardoor je wat ruimer in je vel komt te zitten :). Kan prima zijn dat daardoor wat "wammetjes" ontstaan. Alhoewel Fred er misschien wat ouder uit gaat zien, ziet hij er zo te zien op de foto's uit als een vitaal, fit en vrolijk manneke :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ie uiteindelijk ook gewoon, waar maak ik me toch druk om.. :whistle2::$ 't Is gewoon dat het zo'n duidelijk contrast is (qua uiterlijk) en tsja.. Hij is een jaar jonger dan Indy, bij hem begon toen alle ellende.. Maar goed. Hij is pas nog nagekeken en hij had een keurig gebitje, hij krijgt niet (meer..) de rommel waar Indy zo ziek van is geworden en hij eet genoeg hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster van 1,5 heeft ook beenwammen, dus of het echt iets met de leeftijd te maken heeft weet ik niet hoor. Ze is verder niet te dik, precies op gewicht eigenlijk. Maar dat lijkt wel zo voor de buitenstaander, ze heeft een wam onder haar kin en op haar voorpoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een tijdje Rose zitten observeren en merkte ook dat zij, ten opzichte van een tijdje terug, een beetje anders lijkt qua bouw. Zij wordt in september ook alweer zes. Maar aangezien Fred kerngezond is zou ik mij geen zorgen maken, je weet dat ze gemakkelijk het dubbele kunnen halen qua leeftijd hè. :) Babbel was tot hij tien werd kerngezond, op een gegeven moment houdt het gewoon op en komt de ene kwaal na de ander om de hoek kijken, maar zover is het nog lang niet voor Fred! Overigens meng ik nu de SS Mature die ik over heb gewoon met de gewone SS, voor alle drie de konijnen. Had 'net' een nieuwe zak opengemaakt toen Babbel overleed. Je zou zelf in kunnen schatten of Fred dat kan gebruiken of niet, Babbel kreeg het pas toen hij negen was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster van 1,5 heeft ook beenwammen, dus of het echt iets met de leeftijd te maken heeft weet ik niet hoor. Ze is verder niet te dik, precies op gewicht eigenlijk. Maar dat lijkt wel zo voor de buitenstaander, ze heeft een wam onder haar kin en op haar voorpoten.

Ja, maar dat is een voedster.. Bij voedsters zijn wammen erfelijk bepaald.. Dus eerlijk gezegt is dit niet zo relevant.. :P En als hij zijn hele leven al beenwammen had gehad was het ook een ander verhaal, of als hij plots veel was aangekomen of heel veel was afgevallen. Wammen in het algemeen zullen ook niet zo veel met leeftijd te maken hebben, misschien in dit geval ook niet, maar in Fred zijn geval gok ik toch op de castratie of op de leeftijd of op een combinatie.

Daarnaast: Het gaat niet (alleen) om die wammen, hij voelt anders aan, zijn vacht ziet er anders uit. Een wam meer of minder kan me echt niet schelen, maar uiterlijk gezien is hij er enorm op achteruit gegaan. (En dan bedoel ik niet dat hij lelijk is geworden, maar dat hij nu toch niet meer het toonbeeld van een jong, gezond konijn is wat hij amper een half jaar geleden in mijn ogen wél was.)

@ Melissa: 'Fijn' dat jou dit ook wel is op gevallen. Ik weet dat hij nog heel wat mooie jaartjes voor zich heeft, hij is Indy niet.

Maar weet iemand misschien ook of zijn castratie hier nu wel of niet invloed op gehad kan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar hoop ik niet gauw weer te komen (al moet Fien nog geënt worden...) eerlijk gezegt. (Ik ben maar een paar honderd keer langs geweest namelijk, het afgelopen anderhalf jaar..) Als ik me dit nou vorige week bedacht.. Maar nee, ik werd vannacht wakker en toen PING! :rofl: nou ja en ik heb ook een hele tijd een beetje genegeerd dat hij er anders uit begon te zien.. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan krijg ik een assistente aan de lijn die eerder uitleg van mij zou moeten krijgen dan andersom.. :P heb bij de vorige praktijk wel regelmatig gewoon de DA aan de lijn gehad, maar daar hebben ze het hier echt veel te druk voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het nog even vragen op een Engels forum (maar dan moet ik nog even mijn Engelse hoofd aan zetten :rofl:) en anders zou ik dat kunnen doen. Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit natuurlijk, hij is gewoon gezond, maar ik vraag het me gewoon af. En als ik me iets afvraag wil ik ook graag een antwoord :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zazou is net zo oud als jouw Fred :)

Hij is gecastreerd toen hij 4 jaar oud was om aan *Pumbaa* gekoppeld te worden.

Aan zijn lichaamsbouw heb ik niets zien veranderen na de castratie.

Hij is evengoed even mannelijk gebleven ;)

Daarnaast is Ed gelijk gecastreerd toen zijn balletjes waren ingedaald.

Ik heb wel eens gehoord dat een vroege castratie van invloed zou kunnen zijn op de verdere ontwikkeling van de lichaamsbouw.

Maar bij Ed heb ik hier niets van gemerkt. Hij begint momenteel lekker fors & gespierd te worden met een heerlijke brede kop :)

Maar aan de andere dingetjes kan ik wel merken dat Zazou ouder aan het worden is.

Zeker nu met zo'n jonge den van een Nina naast 'm.

Vooral aan zijn snoetje is dit te zien, vind ik.

Zazou2.jpg

Met deze foto kun je zien wat ik bedoel.

Hoewel hij 5 weken terug geopereerd is, waarvan hij toch wel iets geleden heeft, merk ik.

Ik zit idd ook nog met een zak Mature te kijken.

Maar deze ga ik denk ik door de grote ton mengen, zodat deze zak toch een keertje op gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .