Ga naar inhoud

Kleine en grote keutels?!


Pip&Coco

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Sinds ik mijn twee konijnen heb leg ik elke keer hun keutels in de wcbak. Ik vind echter redelijk grote keutels (lijkt op stro, middelbruin) en ik vind hele kleine keutels, die ook veel donkerder zijn.

Weten jullie wat die kleine keutels kunnen en hoe dit komt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk eet de 'eigenaar' van de grotere, lichte keutels veel hooi en het andere konijn niet.. Als de keutels plots kleiner worden, betekend dat dat de darmen langzamer gaan werken, een beginnende verstopping dus. Dat is niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie,

Kan het er ook mee te maken hebben dat het éne konijn kleiner is dan het andere? Hier heb ik dus eentje van iets meer dan 8 weken en ééntje van iets meer dan 10 weken en ik merk ook dat ik kleine, gewone en grotere (lichtere) keutels vind...

Ik houd ze wel goed in de gaten en ze eten beiden veel gras en ik zie ze toch ook beide hooi eten en daarnaast dan nog eens hun groenten + biks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie,

Kan het er ook mee te maken hebben dat het éne konijn kleiner is dan het andere? Hier heb ik dus eentje van iets meer dan 8 weken en ééntje van iets meer dan 10 weken en ik merk ook dat ik kleine, gewone en grotere (lichtere) keutels vind...

Ik houd ze wel goed in de gaten en ze eten beiden veel gras en ik zie ze toch ook beide hooi eten en daarnaast dan nog eens hun groenten + biks.

Dat ze kleiner zijn wel (mijn voedster weegt ong 2,4 kg, mijn ram 1,5 en mijn ram heeft ook wat kleinere keutels) maar dat ze donkerder zijn in principe niet.. Je ziet er eigenlijk ook wel hooi in zitten.

Mijn overleden Indy at geen hooi, hij was ongeveer net zo groot als Fred. Fred eet dus wel hooi (al is hij ook een hele tijd echt een slechte hooi eter geweest) en zijn keuteltjes waren groter en veeel lichter dan die van Indy, terwijl de keuteltjes in Fred's 'slechte periodes' even groot en donker waren.. Die van Feline zijn nog weer een slag groter dan die van Fred, mijn moeder is de keuteltjes van Indy (die binnen zat) gewend en ze blijft zich verbazen over die van F&F haha.. (Ik eerlijk gezegt ook een beetje hoor.. :$:whistle2:)

Ik had nog foto's willen maken toen, van Fred's 'hooi-keuteltjes' en die van Indy er naast, maar toen overleed In' plots dus het is er niet meer van gekomen helaas, 't is best grappig om te zien, dat het zo veel verschil maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van mijn konijnen is inderdaad iets kleiner, niet heel erg veel. Ik zie m ook gewoon hooi eten en al helemaal als ik nieuw hooi er in doe, hij weet niet hoe snel ie er bij moet zijn! Ze zijn echt mini die keutels. Ik hoorde m net ook met het kauwen op andijvie een beetje moeilijk hebben, t klonk alsof ie t niet goed weg kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hier toch ook wel wat donkere en lichtere keutels en ze eten echt beide veel hooi, veel groenten en de normale hoeveelheid biks. Ze zijn ook beide springlevend... Het is eigenlijk al zo van in het begin...

Nu begin ik alweer ongerust te worden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar mijn hok staat echt bij mijn venster waar ik in de zetel zit om tv te kijken, waar ik op mijn laptop bezig ben, rust,...

Ik kijk om de haverklap naar buiten, omdat ik het niet kan laten hen bezig te zien en aan de hand daarvan kan ik wel zeggen dat ze beide lekker veel hooi eten :) en echt wel allebei.

De meerderheid van de keutels lijken wel normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen naar de KKDA geweest. Keutels waren echt niet normaal. Ze zijn ook maar 2 mm in doorsnee denk ik. Nu aan de dwangvoeding en antibiotica. Hij at ook bijna geen hooi meer, dus daar zal het wel van komen. Als ze veel hooi eten, lijkt er mij niks aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .