Ga naar inhoud

Bult op keel bij Sofietje


Ireen

Aanbevolen berichten

Donderdag avond ontdekte ik een bult ter grote van ong. 25 mm op de keel van Sofietje. Het was me nog niet eerder opgevallen omdat ze ook een klein wammetje heeft en het precies tussen de wam en dr kin in valt. Ik heb dus ook geen idee hoe lang ze die bult al heeft...

Gister ben ik bij de dierenarts langs geweest en die had het over een abces met een bacterie die dat stink kaas veroorzaakt (weet even de naam niet meer, pasterella ofzo). Aansnijden en leeghalen zou volgens hem lijden tot een langdurige openwond, die dagelijks gespoeld moet worden en dat de bacterie zo meer kans heeft zich op andere plekker te nestelen, dus hij verwijderd het abces het liefst in zn geheel. Nu is het mogelijk zei hij dat het abces zich aan de kaak of misschien de tond gevestigd heeft, en dan zou her er niet zo rooskleurig eruit zien voor Sofietje...

Ze wordt deze zomer 8 jaar, geschat in een opvang waar ik dr vorig jaar opgehaald heb. We kijken nu een paar dagen aan hoe de bult onwikkeld en als het groeid, wat we dus opmeten dan zal ze onder het mes moeten...

Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaringen met abcessen bij konijnen en dan vooral bij de kop, en wat alle opties zijn voor sofietje in jullie opinie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaren terug had mijn konijntje Willie dat ook. Een bult onder z'n kinnetje.

Heb er 250 gulden toen aan uitgegeven aan operatie en penicilline.

De bult kwam steeds terug. Hij moest helaas inslapen.

Er was niks aan te doen. Sterkte en ik hoop dat jouw konijn iets anders

heeft en genezen kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sofietje wordt morgen geopereerd. Ik hoop dat alles goed zal gaan... ik heb nog een andere dierenarts, vriendin van mij, gevraagd wat zij er over dacht en zij vond een operatie ook de enige haalbare optie. Dus op hoop en goede zegen dat het abces makkelijk verwijderd kan worden en nergens aan vast zit dat lastig is. Duimen jullie mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet je toch even waarschuwen....een ouder konijn ook voor een abces laat ik zelf niet meer opereren.

Reden ik ben er al een van 5 jaar verloren op de operatie tafel.

Aan het einde van de geslaagde operatie.

Sinds die ervaring behandel ik anders om het risico te beperken.

Per toeval toen ik 4 weken in Nieuw-Zeeland was....en terug kwam bleek in de tussen tijd een geholpen ram van mij.

Een flink abces onder de kin te hebben die reeds was open gegaan en weer dicht zat gekoekt.

Oorzaak ? zou tand probleem kunnen zijn maar hij heeft nog maar een tand.

Ik heb hem in overleg met mijn da behandeld 2 keer daags door gespoeld met een soda oplossing.

daar naast 12 dagen ab gegeven.

Dit was voldoende om het abces te laten verdwijnen.

Ik zou dus in jouw geval voorstander zijn om het abces enkel te laten open snijden onder plaatselijke verdoving en spoelen die hap.

succes

Het kan ook simpel ontstaan door een splinter die naar binnen is gedrongen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je nu natuurlijk niet bang maken of eender wat.

Maar ik heb ook een konijntje gehad die een abces bij zijn oog had. Dat sprong ook vaak open. We hebben haar dan naar de dierenarts gebracht en laten opereren, maar dat is niet meer goed gekomen. Ze ging een tijd later snel achteruit, werd blind aan dat oog en dan hebben we haar moeten inslapen :(

Ik was toen ook nog klein (10 jaar ofzo) en had er nog niet zoveel verstand van maar ik denk niet dan mijn dierenarts konijnkundig was...

Het is natuurlijk ook wel anders aangezien jou konijn het bij haar keeltje heeft.

En als je DA konijnkundig is zal het wel goed komen!

Maar zoals je ziet is operatie niet altijd het beste, en zijn er toch nog alternatieven zoals de oplossing van bunny ranch chanty ziet, en zij weet echt wel veel van konijnen! Dat merk je direct.

Ik duim sowieso voor je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sofie is wel naar de dierenarts nu en wordt morgen wel geopereerd. Ik vertrouw op dit moment op twee dierenartsen die na uit te leggen wat sofie heeft en haar toestand, waarbij 1 dierenarts haar ook gezien heeft vrijdag, dat zij wel weten wat ze adviseren.

Het ene konijn is het ander niet, sofie is verder in goede conditie en ik heb bij een vriendin die ook dierenarts is nog eens navraag gedaan in hoeverre haar leeftijd echt een groot risico zou zijn, voordat ik het besluit nam haar te laten opereren. Mijn dierenarts heeft juist slecht ervaringen met het opensnijden van een abces bij konijnen... ik neem aan dat hij ook wel verstand in zn kop heeft.

Ik heb deze berichtjes en het pmtjes van BRC ook nu pas gelezen, en dat was al na dat ik Sofie weggebracht heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja... jammer genoeg slecht nieuws :( Het abces zat vast aan de kaak en zo lastig dat het niet verwijderd kon worden, tijdens de operatie is ie ook open gebarsten. De dierenarts belde me om 3 uur op voor toestemming om een spuitje te geven. Dus Sofietje is er niet meer... en het valt me erg zwaar, want precies deze maand een jaar terug is mn vorige konijn Finn na alle ellende ingeslapen... :(

Gelukkig lijkt Zoef, haar partner, er niet veel last van te hebben, die blijft lekker actief en blijft ook eten tot nu toe, ookal zit ie al vanaf gister 17.00 uur zonder zijn meisje. Ik heb Sofietje mee terug gekregen, en ze krijgt een mooi plaatsje in de tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sofie's maatje Zoef is gister gekoppeld aan mn andere twee voedsters, koppeling verliep in het begin een beetje stroef, maar nu zitten ze gezellig met zn drieën en gaat het helemaal goed. Zoef leek er verde rook helemaal geen last van te hebben dat Sofietje weg was... hij at gewoon, bleef vrolijk en actief... raar beest, maarja waarschijnlijk maar beter ook. Bedankt voor de sterkte wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .