Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag heb ik Daan & Dolly gewogen met de nieuwe keukenweegschaal. De vorige, erg oude en on nauwkeurige, weegschaal gaf aan dat Daan net geen 900 gram woog.. Dat vond ik zowieso wel erg veel omdat hij gewoon erg licht aan voelt. Dolly vond ik ook al wat schraaltjes.

Daan woog met de nieuwe weegschaal net geen 600(!!!) gram, Dolly woog 800 gram.

Ze zijn ook gewoon erg klein en sinds vanmiddag niet zo harig meer(geknipt), maar dit vond ik toch wel heel erg licht.

Ik wou dus zowieso even in de gaten houden hoeveel ze allebij op een dag eten en eventueel even ontwormen.

Nou zat ik onder het knippen naar Dolly's voortandjes te kijken, en ik vond ze niet heel erg mooi. Ze waren een beetje ongelijk en opzich niet schokkend lang, maar ze had toch wel 1/2 tandjes wie ik wel ietjes te lang vond. Ik ga vanavond even proberen er een goede foto van te maken, in mijn eentje lukte me dat namelijk niet. Zou het kunnen dat ze van die 1/2 tandjes wie net iets te lang zijn, last heeft en daarom te dun is?

Daan eet opzich niet super brokjes, maar hij is wel de hele dag aan het hooi eten, eventueel haakjes misschien?

Ik denk dat het zowieso maar weer eens een dierenarts bezoekje word voor een ceck-up. Achja, ik zie de dierenarts ook nog niet vaak genoeg:P.

Geplaatst:

Hey! Ik heb Daan en Dollie gezien, super leuke konijntjes hoor!

Wat betreft het gewicht, Pan is volgens mij ongeveer net zo groot en die weegt zo'n 900 gram.

Daan lijkt me in dat opzicht wel erg licht idd.. Ik zou voor de zekerheid even langs de DA gaan, nakijken kan geen kwaad.

Geplaatst:

Dankjewel!

Heb je ze goed bekeken? D&D hadden natuurlijk een hele dikke, lange vacht.. Zonder vacht blijft er hélemaal niks meer van ze over. ik zal zo is proberen een foto te maken, als Dolly me tenminste nog aankijkt na het knippen..:P

Geplaatst:

Sowieso zijn ze echt dun hoor, ook als de weegschaal niet zou kloppen mocht daar nog wel een paar honderd gram bij op. (Ik heb ze een paar dagen geleden nog vast gehad..)

Ben benieuwd naar de foto van haar tandjes, is dat inmiddesl gelukt?

Geplaatst:
Hey! Ik heb Daan en Dollie gezien, super leuke konijntjes hoor!

Wat betreft het gewicht, Pan is volgens mij ongeveer net zo groot en die weegt zo'n 900 gram.

Daan lijkt me in dat opzicht wel erg licht idd.. Ik zou voor de zekerheid even langs de DA gaan, nakijken kan geen kwaad.

Ik heb net de foto's van Pan nog eens bekeken, maar Pan is echt een héél stuk groter dan Daan.. Ook Daan heb ik nog even goed bestudeert en hij is echt heel klein, kleiner dan ik eigelijk dacht.. Ik denk dat 800 gram een mooi gewicht voor hem zou zijn..

Hij is even snel geknipt, de baard etc. niet, dat komt wel als hij hier wat meer thuis is.

http://i289.photobucket.com/albums/ll238/raylaatje/DSC_7590.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll238/raylaatje/DSC_7542.jpg

Sowieso zijn ze echt dun hoor, ook als de weegschaal niet zou kloppen mocht daar nog wel een paar honderd gram bij op. (Ik heb ze een paar dagen geleden nog vast gehad..)

Ben benieuwd naar de foto van haar tandjes, is dat inmiddesl gelukt?

Ik heb haar maar niet meer geplaagt vanavond, niemand die mij kon helpen.. Hopelijk kan morgen iemand mij even helpen.

Ook van haar niet al te mooie foto's.. Ook vertekend het bij haar wat, omdat ik haar hele buik/nek/hals nog niet geknipt heb en daar dus nog veel haar zit.

http://i289.photobucket.com/albums/ll238/raylaatje/DSC_7594.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll238/raylaatje/DSC_7607.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll238/raylaatje/DSC_7600.jpg

Morgen zullen hopelijk wat duidelijkere foto's volgen..

Geplaatst:

Ze staan inderdaad wel vreemd.. Volgens mij zitten ze er gewoon niet recht in.. Als ze er wel recht in zaten maar te lang waren oid, dan was het met goede voeding (zodat het normaal afslijt) wel opgelost denk ik maar dit durf ik niet zo maar te zeggen.. Misschien ook wel hoor.

Geplaatst:

Ze staan wat over elkaar heen.. Het, voor haar, rechterondertandje staat goed, het linkerondertandje staan schuin achter dat goede tandje.. Boven is het wat langer dan onder en is wat krommig, maar staan amper tot niet over elkaar heen.

Ik had wel het idee dat er een klein minitandje nog weer áchter het rechtboventandje zat, maar dat kon ik niet helemaal goed zien.

Geplaatst: (aangepast)

Ze heeft onderbeet? Dat is niet goed. Haar linker boventand staat scheef in haar kaak dus met slijpen zullen ze niet recht worden.

Ze heeft er nu ook al last van aangezien haar tandvlees van haar linker ondertand rood is.

De rechterboventand duwd volgens mij ook die linker ondertand scheef..

Misschien dat ze getrokken moeten worden maar dat kun je het beste met je kkda overleggen.

Zo horen ze normaal te staan :

gebits2.gif

aangepast door Bunny06
Geplaatst:

Nu je het zo zegt, volgens mij heeft ze wel een een onderbeet, haar boventanden staan namelijk iets achter de ondertandjes.

Met slijpen zal het volgens jou dus niet recht worden? Ik ga morgenochtend meteen de dierenarts even bellen en overleggen over wat we het beste kunnen doen.

Geplaatst:

Ik ben er alweer.

Ze zijn allebij zó licht dat ze narcose een te groot risico is. De tandjes van Dolly zijn nu geslepen en twee haakjes zijn weggehaald. Daan had zowieso haakjes, waarvan er een paar zijn weggehaald, ze kon namelijk niet goed bij de achterste haakjes.

Als ze wat zwaarder zijn gaan ze onder narcose om bij Daan haakjes weg te halen en bij Dolly haar tandjes te trekken.

Geplaatst:

Pfff, het is wat hè. Gaat het aankomen lukken met alleen het 'gewone' voer?

Geplaatst:

Had hij nog wat gezegd over de onderbeet en verkeerde stand van de tanden?

Dolly's tanden zijn nu tijdelijk geslepen tot ze zwaar genoeg is om de tanden te kunnen trekken?

Knap dat ze zonder verdoving toch nog kiezen kunnen slijpen. Dit zal Daan vast niet leuk gevonden hebben :P

Geplaatst:

Het ligt er een beetje aan hoe goed ze gaan eten. Ze mogen nu even héél wat meer dan ze nu krijgen.. Anders word het, naast het normale voer, extra dwangvoeren.

Geplaatst:
Ze staan wat over elkaar heen.. Het, voor haar, rechterondertandje staat goed, het linkerondertandje staan schuin achter dat goede tandje.. Boven is het wat langer dan onder en is wat krommig, maar staan amper tot niet over elkaar heen.

Ik had wel het idee dat er een klein minitandje nog weer áchter het rechtboventandje zat, maar dat kon ik niet helemaal goed zien.

Het kleine minitandje waar je het over hebt, is waarschijnlijk een stifttandje. Konijnen hebben achter hun bovenste snijtanden ook nog 2 stifttandjes zitten. Het afslijten van hun snijtanden is bij goede stand een handig systeem. De bovenste snijtanden slijten af op de onderste en de onderste op de 2 stifttandjes.

Gezien de foto, heb je hier waarschijnlijk te maken met een malocclusie van het gebit. In combinatie met de haakjes, moet je je bijna de vraag gaan stellen of de foute stand van de snijtanden zorgt voor het slecht afslijten van de kiezen en bijgevolg de haakjes op de kiezen. Of dat je met een complete malocclusie zit van het gebit waardoor alle tanden steeds verkeerd zullen afslijten.

De kans dat de snijtanden goed gaan groeien na slijpen en goede voeding, is heel erg klein.

Ik heb volgens mij iets gemist, maar hoe oud zijn ze?

Om ze sneller op gewicht te krijgen, zou je ze kunnen bijvoeren met critical care. De meeste konijnen lusten dit ook nog graag en nemen het zelf aan. Gezien de uitgebalanceerde formule hiervan, krijg je konijnen sneller op een normaal gewicht. Doordat het een vloeibare bijvoeding is, kan je hier zeker gezien de tandproblemen meer van geven dan dat ze waarschijnlijk zelf vrijwillig zullen opeten.

Succes!

Geplaatst:

Ik geloof dat Daan nu iets ouder is dan een jaar, maar dat weet ik niet zeker. Hij heeft een stamboom dus dat moet terug te vinden zijn.. :') Dolly is leeftijd onbekend.

Geplaatst:
Het kleine minitandje waar je het over hebt, is waarschijnlijk een stifttandje. Konijnen hebben achter hun bovenste snijtanden ook nog 2 stifttandjes zitten. Het afslijten van hun snijtanden is bij goede stand een handig systeem. De bovenste snijtanden slijten af op de onderste en de onderste op de 2 stifttandjes.

Gezien de foto, heb je hier waarschijnlijk te maken met een malocclusie van het gebit. In combinatie met de haakjes, moet je je bijna de vraag gaan stellen of de foute stand van de snijtanden zorgt voor het slecht afslijten van de kiezen en bijgevolg de haakjes op de kiezen. Of dat je met een complete malocclusie zit van het gebit waardoor alle tanden steeds verkeerd zullen afslijten.

De kans dat de snijtanden goed gaan groeien na slijpen en goede voeding, is heel erg klein.

Ik heb volgens mij iets gemist, maar hoe oud zijn ze?

Om ze sneller op gewicht te krijgen, zou je ze kunnen bijvoeren met critical care. De meeste konijnen lusten dit ook nog graag en nemen het zelf aan. Gezien de uitgebalanceerde formule hiervan, krijg je konijnen sneller op een normaal gewicht. Doordat het een vloeibare bijvoeding is, kan je hier zeker gezien de tandproblemen meer van geven dan dat ze waarschijnlijk zelf vrijwillig zullen opeten.

Succes!

Ik bedoelde met het minitandje niet het stifttandje, maar er nog een tandje achter. Gisteren heeft de dierenarts bevestigt dat dat inderdaad zo was.

Wat bedoel je presies met een malocclusie van het hele gebit?

Bij dolly gaan, als ze wat zwaarder is, ook de voortandjes eruit en word gekeken of ze nog meer haakjes achter in haar bekkie heeft.

Dolly is een zwerver, ik weet dus ook niet hoe oud ze is. Daan is van februari vorig jaar, ruim een jaar dus.

Critical care heb ik hier nog genoeg liggen, dus daar zou ik eventueel vanavond of morgen al mee kunnen beginnen. Veel groente (zoals selderi, maar ook wortelhapje) lussen ze allebij niet. Hoeveel critical care zouden ze op een dag er nog bij mogen hebben?

Het leek me zelf ook wel een verstandig plan om ze gewoon eens elke 2 of 3 dagen te wegen, zodat ik goed in de gaten kan houden of ze wel aankomen.

Geplaatst:

hey bah! wat vervelend zeg!! omdat ze niet echt ontspannen waren als ik bij de kooi stond (gingen bang in een hoekje zitten) heb ik alleen gekeken of ze begonnen met eten en dat was zo. en later waren de brokken op. het is mij dus ook niet opgevallen. ook heb ik ze alleen gepakt om in de reismand te zetten dus heb ook neit gevoeld dat ze mager waren.

ik zou wel het probleem voorleggen aan de opvang en ook je twijfels. je kan dan altijd kijken wat ze er van zegt

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .