Ga naar inhoud

schurft ofzo?


tann04

Aanbevolen berichten

help!

mijn konijn van ongeveer een jaar of 8 heeft al een tijdje een wat dunnere vacht, ook glanst deze niet meer zo. ik dacht dat dit misschien door zijn leeftijd zou kunnen komen maar nu zag ik dat hij achter zijn oren aan het begin van zijn rug een plekje met witte schilfers heeft.

wat is dit? ik heb al op internet gekeken en dacht misschien aan schurft of mijt( of is dit hetzelfde?) ook zie ik heb de laatste dagen wat meer likken maar dit kan ook toevallig zijn dat dit net is wanneer ik kijk.

wie weet wat dit is en wat eraan te doen is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan inderdaad mijt zijn en misschien dat het door de leeftijd kan komen, al is 8 jaar nog niet echt oud voor een konijn..

Maar als je het zeker wilt zijn, zeker nu hij meer krabt en likt, zou ik naar de dierenarts gaan en die neemt dan een stukje huid/haar onder de microscoop om te zien of er mijt in zit. Als het mijt is, zul je ook de behandeling ervoor meekrijgen.

Volgens mij kan mijt ook lintworm overbrengen maar dat weet ik niet zeker.. Als dat wel zo is dan is een wormenkuur ook niet verkeerd :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit kan inderdaad mijt zijn en misschien dat het door de leeftijd kan komen, al is 8 jaar nog niet echt oud voor een konijn..

Maar als je het zeker wilt zijn, zeker nu hij meer krabt en likt, zou ik naar de dierenarts gaan en die neemt dan een stukje huid/haar onder de microscoop om te zien of er mijt in zit. Als het mijt is, zul je ook de behandeling ervoor meekrijgen.

Volgens mij kan mijt ook lintworm overbrengen maar dat weet ik niet zeker.. Als dat wel zo is dan is een wormenkuur ook niet verkeerd :)

oke bedankt, is mijt heel besmettelijk?

hij zit nog niet samen met andere konijnen in een hok maar wel in dezelfde schuur,

krijgen deze het nu ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is besmettelijk voor andere konijnen. Dus je zult ze allemaal moeten behandelen en de omgeving ook, mocht het mijt zijn.

Dan moet alles even grondig schoon gemaakt worden.

Volgens mij ook voor mensen.

Het kan tevens lintworm overbrengen, dacht ik.. Corrigeer mij als het niet zo is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op dat je bij een KKDA bent. Die zal zeer waarschijnlijk 'selamectine' (Stronghold) voorschrijven. En vooral niet Frontline! Dat is veel te sterk voor konijnen.

Dat van die lintworm weet ik ook niet, maar dat je als mens er ook jeuk van kunt krijgen ... ahum .... inderdaad. Wat jeukt er toch in mijn gezicht? :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg ook jeuk als ik een vlo zie lopen bijv. of een foto van een ander raar parasietje zie.

Maar ik bedoel niet dat je gaat jeuken omdat je denkt dat je het hebt, maar dat je het echt kunt krijgen.

Ze kunnen bij de mens ook huidirritaties veroorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel idd ook echte jeuk, geen inbeelding.

De DA waar ik vanavond (helaas) naartoe ben geweest, geeft een injectie en laat het konijn dan een keer of drie in bad gaan met speciale shampoo. Dat kan dus ook.

Heb ik ook gehad.. ..al vinden ze dat in bad gaan zelf geen goed idee..

attachment.php?attachmentid=22882

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Grappig": ik ben gisteravond bij een DA en vraag naar haar behandeling tegen mijt: injectie en shampoo drie weken twee maal per week.

Ik bel vanochtend met mijn eigen DA: je kunt Stronghold komen halen. Ik vragen of het konijn niet mee hoeft te komen. Nee hoor, als het mijt is schrijven wij stronghold voor.

Dus vanmiddag ga ik Stronghold (voor alle acht, slik) konijnen halen.

Ik durf zelf eigenlijk geen konijnen meer te badderen -> ooit kwamen er allemaal maden vrij doordat mijn konijn in bad zat. Ik ben we echt wezenloos geschrokken en werd echt bijna hysterisch. Dus als ik het badderen kan voorkomen; graag.

Zielig hĆØ zoals ze er uitzien na het douchen/badderen? Gelukkig vond mijn 'badnijn' het heerlijk in het warme badje. Behalve toen met de maden natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Grappig": ik ben gisteravond bij een DA en vraag naar haar behandeling tegen mijt: injectie en shampoo drie weken twee maal per week.

Ik bel vanochtend met mijn eigen DA: je kunt Stronghold komen halen. Ik vragen of het konijn niet mee hoeft te komen. Nee hoor, als het mijt is schrijven wij stronghold voor.

Dus vanmiddag ga ik Stronghold (voor alle acht, slik) konijnen halen.

Ik durf zelf eigenlijk geen konijnen meer te badderen -> ooit kwamen er allemaal maden vrij doordat mijn konijn in bad zat. Ik ben we echt wezenloos geschrokken en werd echt bijna hysterisch. Dus als ik het badderen kan voorkomen; graag.

Zielig hĆØ zoals ze er uitzien na het douchen/badderen? Gelukkig vond mijn 'badnijn' het heerlijk in het warme badje. Behalve toen met de maden natuurlijk...

Meeste werk zat in het onstmetten van het hok.. (die ik maar helemaal uit elkaar heb gehaald en na schoonmaken maar meteen van een frisse nieuwe verflaag heb voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig geen reuzen van welk soort dan ook. Dat scheelt in ieder geval iets. Ik heb net gisteren in alle ijver een overzicht gemaakt van alle gegevens van alle konijnen. Ook een spreadsheet van de gewichten. Kan dus mooi mee naar de DA vanmiddag. ((Haha, gelukkig is het vakantiegeld net binnen.))

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Wortel76 Hmmmm, ik ga idd het hok van het konijn dat het heeft heeeeel goed ontsmetten (de andere hokken extra goed schoonmaken), maar een nieuw verflaagje? Ff over denken hoor. De verf zit er nl. net een maand op!

De verf is op waterbasis, dus dan heb je elk jaar wel onderhoud. Ik wilde eigenlijk in de zomer de boel bij verven (o.a. tegen houtrot), maar dat heb ik maar een paar maanden eerder gedaan.

Tevens kon ik even ook de tegels onder de ren goed boenen.

Ik moet ze 1x per week wassen en dit 4 weken lang, Ik ontsmet het hele hok en daarna spuit ik de boel schoon met de tuinslang..

Geluk bij een ongeluk: Omdat ik kleigrond heb (en water dus moeilijk wegloopt) heb ik het terras waar hok op staan en de ren een stuk hoger ten opzichte van de tuin. Dus ik kan het gewoon afspoelen met veel water en het loopt meteen weg de tuin in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik ook het hele hok van boven tot onder en links tot rechts gesopt. (Het verven doe ik later nog een keer ;-) .)

Vind het wel vreemd dat de ene KK-DA tegen mij zegt: een prik en dan wassen een aantal keer en de andere KK-DA alleen Stronghold 'voorschrijft'. Ik ben wel erg blij met de Stronghold natuurlijk en hoop dat het goed helpt.

Inderdaad heb ik ook de tegels meteen geschrobd. We hebben het konijnenterras met redelijk wat afschot er in gelegd, dus het water van het schrobben was zo weg.

Newton zit er nu citroentjesfris bij en hopelijk heeft hij heel gauw ook geen jeuk meer en jouw badgast ook niet meer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .