Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal!

Mijn twee dwergkonijntjes heb ik sinds maandag, ze zijn nu acht weken oud.

Ik moet ze dus nog laten inenten. Weten jullie vanaf hoe oud dit kan?

Van de ene dierenarts hoor ik dat het wel kan, en van de ander niet.

Ik vind het lastig omdat de 'gevaarlijke' periode er weer aan komt, met hoge

kans op ziek worden :)

Kunnen jullie mij helpen? Hoe oud waren jullie konijnen toen je ze liet enten?

Geplaatst:

Heb je raszuivere dwergjes? Volgens mij kunnen die pas vanaf 12 weken geënt worden (voor VHD? Voor myx wel eerder dacht ik) dus nog even geduld..

Maar die twee op je foto zien er niet uit als dwergjes eerlijk gezegt..

Geplaatst:

Nee, ze komen van een hobbyfokker. Ze zijn dus niet raszuiver dan, toch?

Het zou inderdaad ook best kunnen dat ze een mengeling zijn van verschillende rassen, hoezo denk dat je dat het geen dwergjes zijn dan?

Thanks alvast

Geplaatst:

't Is een kleine foto, maar hun oren lijken me veel te lang (naast dat ik er geen ras in herken). In principe zou een hobbyfokker ook alleen met raszuivere dieren moeten fokken, vind ik dan, eerlijk gezegt is dit in mijn ogen puur vermeerderen. En dat is niet goed. Er zijn al genoeg konijntjes op deze wereld en helaas brengt dat vermeerderen ook vaak de nodige ellende aan erfelijke afwijkingen etc met zich mee. Ik zou nooit een konijn kopen bij zo iemand. Maar goed, dat is nu al te laat natuurlijk.

Geplaatst:

Wat ook de achtergrond van je konijntjes is... het is ook een afweging van risico's. Ze zijn jong en gezond, als ik jou zo begrijp. De afweging is dus of ze ziek kunnen worden van een inenting of van de ziekte, waarvoor ze ingeënt kunnen worden.

Als jij ze goed in de gaten houdt en er zich geen problemen voordoen, zou ik nog even wachten met enten tot ze 12-13 weken zijn.

Gewoon uit voorzorg in geval ze wel raszuiver zouden zijn.

Van een fokker afkomstig...

2 redenen om te wachten met enting :

a) wel raszuiver... dan is dat blijkbaar de regel.

B) niet raszuiver/fokgeschikt. dan wachten, omdat het 'minder gezonde' konijnen kunnen zijn, die door een fokker niet gehouden worden maar 'afgedankt' omdat ze niet goed genoeg zijn

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .