Ga naar inhoud

Castratie Ibi - 27 mei


Gast

Aanbevolen berichten

  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Oh Rian! Schaam je! Bij een castratie worden de eierstokken verwijderd (bij een sterilisatie de eileiders doorgesneden), maar de baarmoeder wordt niet standaard eruit gehaalt hoor! Dat moet jij toch wel weten! :P

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

:mdr:Ik schaam me niet hoor, ik heb altijd gelezen dat bij een castratie van een voedster alles, dus incl de baarmoeder wordt wegggehaald. Mocht die info vandaag de dag anders zijn geworden, dan neem ik dat graag van je aan! Ook ik leer elke dag bij, dus waarom zou het vandaag anders zijn :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog, het staat zelfs zo omschreven hier op BB!

"Castratie houd in dat bij de ram de zaadballen en een stukje zaadleider worden verwijderd, en bij een voedster de baarmoeder en eierstokken. Sterilisatie houd in dat de zaad of eileiders worden afgebonden of doorgeknipt."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die info is echt niet veranderd hoor haha :P Rian moet beter lezen :P er zijn ook genoeg dierenartsen die de baarmoeder laten zitten (als die er goed uitziet) volgens mij doet bijv. Inge Thas dat ook. Wikipedia schrijft dat het verwijderen van de eierstokken bij een vrouw castratie genoemd wordt, konijnen.nl schrijft dat zowel het verwijderen als baarmoeder en eierstokken als alleen het verwijderen van de eierstokken een castratie is. http://www.govertswiniuszwart.nl/pdf/konijnen_neutralisatie.pdf

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Rian moet beter lezen ja...dat hoor ik al 29 jaar, haha! Ik zal beter mijn best doen, goed? (Nog beter...oef...)

In mijn werk spreken we nooit over castratie of sterilisatie, we gebruiken dan allerlei latijnse termen (waarvan ik de betekenis dan WEL weer weet, haha!) Dus dank je Iris voor je info! Ik zal het niet meer vergeten.

Maar nu weten we nog steeds niet nog of Ibi's baarmoeder wel of niet verwijderd is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha dus mijn vraag was dus toch nog niet zo gek ;)

Ik ben zelf ook voorstander om de baarmoeder en eierstokken eruit te laten halen. Je hebt dan 100% zekerheid dat er geen baarmoederkanker kan ontwikkelen. En de operatie is niet veel ingrijpender. De narcose duurt alleen wat langer. De wond is niet veel groter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkele vraag is gek. Gek is degene die het antwoord geeft dat niet klopt, haha! ;-)

(Ben het niet helemaal eens met je Amatjuh, het verwijderen van de baarmoeder is meer werk, heeft meer impact op het genezingsproces en is ook wat risicovoller dan alleen het verwijderen van alleen de eierstokken!)

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, wat een gesprek hier. Sorry dat ik jullie zo lang in spanning heb gelaten.

Ibi is weer thuis, ze is nog wat suf en snuffelt al wel aan haar eten, maar wil het nog niet opeten.

Zowel de eierstokken als de baarmoeder zijn verwijderd. Dat doen ze daar standaard.

Iris ik heb het even gevraagd en als er cysten zitten op de eierstokken kunnen die voor onstekingen gaan zorgen. Dit was volgens de DA ook vaker het geval dan dat er baarmoeder problemen zijn. Tenminste, dat is haar ervaring.

Ibi had ook een beginnend haakje op haar kies, dus die is ook meteen gevijld.

Edit:

De wond is trouwens onderhuids gehecht en gelijmd. Verder hebben ze er nog zilverspray op gespoten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft thuis nog niet gekeuteld, maar bij de DA wel.

Ik verwacht ook niet zoveel problemen hoor met het eten. Toen ze de vorige keer onder narcose was geweest duurde het ook even bij haar.

Dus ik heb er alle vertrouwen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, in principe niet. Als de wond er niet raar uit ziet hoef ik niet op controle. Als ik dat liever wel deed, dan mocht dat natuurlijk altijd en dit zit ook bij de prijs in.

Het is wel een hoopje ellende om te zien nu hoor. Mijn arme schat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja echt zielig is ze dan he ;)

Svennie keek toen ook echt zo van wat heb je me nu aangedaan! En de medicijnen innemen vond ze ook niet zo leuk ;) De eerste dag ging het nog wel omdat ze nog wat duf was, maar daarna ging ze zich steeds meer verzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt hier ook nog een drama inderdaad. Normaal greep ik haar stevig vast, maar dat vind ik nu toch ook wel een beetje eng met haar wond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .