Engeltjes farm Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 afgelopen dinsdag heb ik helaas mijn Franse hangoor Kees laten inslapen, ik ontdekte aan zn achterwerk maden dus direct naar de da, aangezien Kees al langer sukkelde met de gezondheid, ec, epileptische aanval, evenwicht verliezen en een nat achterwerk hebben we besloten Kees vredig te laten gaan :erf: ook omdat hij een mooie leeftijd bereikt had en de kans op herstel klein was en daarmee zn andere gezondheidsproblemen niet opgelost werden. afgelopen zaterdag ben ik weer alles gaan controleren en kwam ik tot de ontdekking dat een andere hangoor (andere groep) ook maden had, direct haar en haar vriendjes ingeladen en hop naar de da, gelukkig kon deze haar helpen dus kaalgeschoren gewassen,maden eraf, gezalfd en waren we er dus nog op tijd bij, moet haar nu elke dag zalven 2x omdat ze een wondje heeft, haar vriendjes hadden gelukkig niets en de rest van mijn konijnen ook niet. dit groepje heeft vaak wat plakpoep in de ren liggen en dit is ook de reden dat die strontvliegen komen natuurlijk, de konijnen staan nu op water en hooi en een klein beetje biks en geen fruit zodat de plakpoep spoedig verdwijnt.de rennen maken we meerdere keren per dag schoon, poep weg en goed wegschrobben, de hokken zijn schoon, controleer ze en maak schoon met dettol, de konijnen zijn nu ook allemaal schoon en droog verder. omdat ik me rot ben geschrokken met 2x maden in 1 week heb ik ze net preventief behandeld met beaphar anti myasis omdat dit mij een geruster gevoel geeft. zijn er verder nog tips om maden te voorkomen, behalve wat ik al doe, dus konijnen controleren op vieze achterwerken, plakpoepen voorkomen, hokken schoon rennen schoon houden en preventief behandelen? alle tips zijn erg welkom, wil die maden NOOIT meer zien en die vieze strontvliegen dus al zeker niet meer :grrrrrr:
Dollie Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Je zou Rearguard kunnen proberen, hier was je de konijnen mee en dan kunnen vliegen nog wel eitjes leggen, maar die komen niet meer uit. Geen maden dus. Maar het is ook belangrijk dat je de oorzaak aanpakt, een konijn met urinebrand zou ik sowieso niet buiten houden en voor de plakpoep moet je over het algemeen toch naar de voeding kijken, wat je dus al gedaan hebt. Verder dagelijks de kontjes controleren, als die vies zijn gelijk goed schoonmaken (en het konijn binnenhouden zolang het nat is! Natte vacht is ook een fijne plek voor vliegeneitjes...) en ook de rennen goed schoon houden..
Bunny06 Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Hoe snel word een ei een made? Ik weet nog wel dat ik ze een keer had gezien op een stage plek, in de urine hoekjes.. Akelige beesten!Ik maak de toiletjes nu ook schoon met Beaphar beau beau citroen schoonmaakspul.Kunnen motten ook een gevaar zijn voor konijnen?
Engeltjes farm Geplaatst: 24 mei 2010 Auteur Geplaatst: 24 mei 2010 (aangepast) reargard heb ik in overweging genomen maar dit was in sponsvorm en aangezien ik meerdere konijnen wou doen heb ik voor de beaphar anti myasis in spuitflacon gekozen, werking is nagenoeg hetzelfde als van de reargard dus dit moet ook goed zijn, het is gewoon als preventie en als geruststelling voor mezelf. de konijnen controleer ik en het konijn die maden had is nu kaalgeschoren van achter en is nu verder erg schoon en droog dus binnenhalen is denk ik nu overbodig, dit konijn heb ik dus nog niet behandeld met de anti myasis omdat ze een wondje heeft wat ik dus moet zalven en het wondje dus eerst dicht moet en genezen denk ik voordat ik er iets op doe? voeding ben ik mee bezig en rennen en hokken houd ik schoon. ik dacht dat de maden in een toilet andere zijn als op een konijn,die worden niet door een stronvlieg gelegd d8 ik.die op het konijn vreten m op een gegeven moment echt op heel zielig,een eitje word geloof ik binnen uur een made als ik me niet vergis??sowieso gaat dat hele proces ei leggen tot worm/made en dan vlieg echt heel erg snel!!!dus als je iets ziet meteen actie ondernemen zodat de da je nog kan helpen en het konijntje! 24 mei 2010 aangepast door Engeltjes farm
Bunny06 Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Binnen een uur?Ik heb ook nog dat anti myasis ofzo liggen maar is van 07-2009.. Zou dat nog geldig zijn?Het lijkt mij inderdaad verstandig om het ene konijn eerst te zalven tot de wond volledig dicht is en daarna pas met de anti myasis te behandelen omdat er dacht ik ook alcohol in zit of iets dergelijks wat kan gaan prikken en irriteren.
Dollie Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Volgens mij werkt Rearguard beter/anders dan Anti myasis hoor, maar dat durf ik ook niet zo te zeggen, is een tijdje geleden dat ik er mee bezig ben geweest..
Engeltjes farm Geplaatst: 24 mei 2010 Auteur Geplaatst: 24 mei 2010 typfout, een eitje word binnen uur een made geloof ik niet binnen 1 uur!maar 4 uur is ook erg snel!!!!
Bunny06 Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 4 uur is nog heel erg snel.. Ik dacht dat het er een dag of een paar dagen over deed om een made te worden..
Engeltjes farm Geplaatst: 24 mei 2010 Auteur Geplaatst: 24 mei 2010 nja het gaat in ieder geval erg snel allemaal en je moet er op tijd bij zijn maar nog beter is om het gewoon te voorkomen natuurlijk!
Bunny06 Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Ja precies.. Maar motten kunnen verder niks doen?Want daar heb ik op dit moment best last van..Ik merk wel dat, sinds ik geen kattegrind meer gebruik, de toilet al heel snel vies/nattig word met Bed 'O Linum (beetje hennep achtig).. Waardoor de kans natuurlijk ook weer vergroot word dat er maden in komen.Je hebt ook klontvormende houtkorrels wat eventueel ook een oplossing kan zijn om de toilet zo min mogelijk vochtig te hebben, maar ik weet niet of het schadelijk is voor een konijn aangezien die van mij toen wel aan de houtkorrels gingen knagen en in de klontvormende versie zit natuurlijk een stof wat het klontvormend maakt.. Ik hoop het in ieder geval nooit mee te hoeven maken dat 1 van mijn konijntjes maden heeft. Heb het in ieder geval al 6 jaar lang (sinds ik konijnen heb) niet gehad en ik zit er niet op te wachten.. Maar niemand zit erop te wachten..
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Binnen 24 uur ligt aan de temperatuur kan een eitje een made worden.De made in de keutels zijn anders dan de vlees etende made die vaak bij een konijnen met plak poep gelegd worden.Een konijn met een wond is potencieel slachtoffer binnen halen dat konijn en beschermen met vliegen gaas.Even als konijnen met plak poep worden slachtoffer.Door de geur van de wond komen de vlees etende vliegen er op af.Als je dit weet neem maatregelen en zet de konijnen des noods op SS voer wat minder plak poep veroorzaakt. Plak poep komt vaak door te veel eten, groen en of een ouder konijn waar de darmen gevoelig zijn.
LindaRf Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Weet iemand waar ik reargard kan kopen/bestellen? ik kan het niet zo snel vinden op internet :(Wij hadden onze Vlaamse reus ingespoten met anti myasis maar dit heeft helaas niet geholpen, vorig jaar hebben wij hem in moeten laten slapen door de maden... nu hebben we een sinds kort weer een vlaam en willen er echt alles aan doen om de maden weg te houden..
Engeltjes farm Geplaatst: 24 mei 2010 Auteur Geplaatst: 24 mei 2010 inderdaad, bij bunnybin kun je deze bestellen, de reargard ik heb er gisteravond de anti myasis zelf opgehaald en het er daar ook over gehad welke de beste zou zijn, maar ze zijn allebei prima zegt ze.
Successie Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 De dierenarts bij mijn opleding zei dat je EKLE dag moest controleren... ik vroeg me toen wel af of ze zelf konijnen had gehad, want mijn Moppie wil echt niet gepakt worden... en dan elke dag...Als ik dit lees is elke dag kijken blijkbaar geen overbodige luxe..Erg hoor, wat zal jij geschrokken zijn!
Bunny06 Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Ja, ik hoop nooit een dier met maden aan te treffen.. Die maden zijn op zichzelf al vieze rare beesten en als ze dan ook nog op je konijntje zitten dan is het echt erg..
Engeltjes farm Geplaatst: 24 mei 2010 Auteur Geplaatst: 24 mei 2010 je kunt natuurlijk zelf al veel doen om het te proberen te voorkomenmaar soms in geval van een ouder dier wat al wat kwaaltjes had en problemen met zichzelf schoonhouden dan word het onmachten kan het je toch overkomen! ik controleer ze nu toch wel elke dag want wil het echt niet nog eens meemaken,gelukkig dat mijn andere hangoor erdoor is en dat het goed met haar gaat, ik blijf bang met zalven als ik kijkdat ik weer iets aantref maar is gelukkig niet! ben nu overbezorgd, elk half uur rennen geveegd en nijnen controleren, ben er nu zelf gek van hahamaar als je de hokken rennen en de konijnen schoonhoud voorkom je al veel!!! en ze blijven controleren!
Bunny06 Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Ik heb ze in ieder geval vandaag even ingespoten met de anti myasis, van 07-2009 maar ik rook geen verschil.. Dus ik denk dat het stofje wat erin zit wel langer mee gaat als dat op de verpakking staat, hoop ik.
Lonka Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Ik gooi maar wat in de groep.... Bij buitenkonijnen zou je gegaasde stukken kunnen bekleden met hordoeken. Dit belemmert wel het zicht, maar beperkt hopelijk het binnendringen van vliegen wat meer. (hordoeken kun je voor 2 euro of zo kopen bij xenos en wellicht ook blokker.) Als vliegen wegblijven van citroengeur, zou je een paar citroenplanten rond de hokken kunnen plaatsen? Er zijn nu ook stickers met een anti-vlieg middel. Stickers zijn in de vorm van een zonnebloem, zo groot als een handpalm en zou je op een stuk (plexi-)glas kunnen plakken in de buurt van het hok. Ik vond ze bij een super de boer (2 stickers voor 3,49 euro) wat betreft de klonterende kattenbak-korrels, ik ben al eens op m'n vingers getikt... Je konijn kan ervan gaan eten en dan klontert dat spul in z'n maag :(Je zou (tarwe-)stropellets kunnen overwegen.. Dat wordt ook gebruikt voor paardestallen. Dat spul maak je eerst vochtig, om een dichte ondergrond te krijgen (die korrels vallen dus uit elkaar als het nat wordt). Urine en geur worden geabsorbeerd door die laag, die je om de zoveel tijd doorharkt, waarbij je dan de urineplekken weg kunt halen. Stro/hooi erover en de kans dat er vliegen in gaan zitten schijnt klein te zijn.
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 mei 2010 Geplaatst: 24 mei 2010 Het belangerijkste is dat je konijn schoon en droog is van onderen. Dan heb je niet veel te vrezen.
Suuzi Geplaatst: 25 mei 2010 Geplaatst: 25 mei 2010 (aangepast) Maak een mobiel van cd's in en om de ren of het hok.. dit zou door beweging en spiegeling van het licht een uitstekend vliegenafweermiddel zijn.Citroengeraniums en Afrikaantjes verdrijven vliegen. Afrikaantjes zijn wel giftig voor konijnen, dus moeten buiten bereik van de konijnen geplant worden.Zelf gebruik ik Cotton Clean in de wc buiten en binnen. Dit absorbeert heel erg goed. 25 mei 2010 aangepast door Suuzi toevoeging
Rian Geplaatst: 25 mei 2010 Geplaatst: 25 mei 2010 @BRC: Ja, daar waren we geloof ik al achter...maar wat als je nijn NIET schoon en droog is, daar gaat het toch om?
Sofie** Geplaatst: 25 mei 2010 Geplaatst: 25 mei 2010 Klein vraagje: Mag Beaphar Anti-Myasis ook preventief gebruikt worden?Ik zou liever de Rearguard bestellen maar op de site van Bunnybin wordt gezegd dat het enkel mag gebruikt worden als je konijn chronisch vuil is aan het poepje. Gebruiken jullie Rearguard preventief?
Suuzi Geplaatst: 25 mei 2010 Geplaatst: 25 mei 2010 Volgens mijn dierenarts zijn zowel Beaphar Anti-Myasis als Rearguard sterke medicijnen die beter niet voor preventie gebruikt kunnen worden. Konijnen krijgen er toch iets van binnen.Ik luister naar haar mening en zou zelf niet lichtzinnig naar deze middelen grijpen alsof het een anti-mug-middeltje is. Ik zou het alleen gebruiken als mijn konijn niet gezond was. Bijvoorbeeld als mijn konijn urinebrand had of darmklachten die niet verbeterden met een dieet.
Sofie** Geplaatst: 25 mei 2010 Geplaatst: 25 mei 2010 Dank je! Ik dacht wel dat dit redelijk agressieve middelen waren. Mag eventueel Stronghold preventief gebruikt worden? https://www.medpets.nl/dierenarts/bestellen/Stronghold+voor+knaagdieren/927/1/1/
Aanbevolen berichten